رسانه‌های اجتماعی

November 19, 2020
12:21 پنجشنبه، 29ام آبانماه 1399
کد خبر: 118249

یوتیوب نمایش تبلیغ بدون پرداخت هزینه به صاحبان کانال‌ها را کلید زد

 
 
یوتیوب امروز در سیاست‌های درآمدزایی خود تغییر عمده‌ای را اعمال کرده که به مذاق صاحبان کانال‌ها خوش نخواهد آمد. این پلتفرم از این پس روی ویدیوهای صفحاتی نمایش تبلیغ را آغاز می‌کند که مشمول برنامه درآمدزایی نیستند.
 
نمایش تبلیغ یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی یوتیوب است اما این شرکت برای تشویق تولیدکنندگان محتوا به انتشار ویدیو در پلتفرم خود بخشی از این درآمد را با آنها به اشتراک می‌گذارد. این روش درآمدزایی تنها شامل کانال‌هایی می‌شد که در برنامه «Partner Program» مشارکت داشتند، حالا اما یوتیوب با تغییر قوانین خود تبلیغات را روی ویدیوهایی خارج از این برنامه نیز آغاز می‌کند.
 
این تغییر بسیاری از صفحات نه چندان پر مخاطب را شامل می‌شود چرا که این صفحات تا زمانی که دستکم ۱۰۰۰ مشترک یا ۴ هزار ساعت تماشا در ۱۲ ماه نداشته باشند، امکان شرکت در Partner Program را ندارند. تنها صفحاتی از این تغییر در امان مانده‌اند که محتوایشان حول موضوعات حساسی مانند سیاست و مذهب بوده و شامل برنامه درآمدزایی نیستند.
 
بر اساس گزارش مالی گوگل، یوتیوب طی سه ماهه سوم ۲۰۲۰ از طریق نمایش تبلیغ روی ویدیوها به درآمد خیره کننده ۵ میلیارد دلاری دست پیدا کرده و با تغییر رویکرد اخیر می‌تواند بدون پرداخت یک دلار به تولیدکنندگان و ناشران محتوا، آنرا به رقم‌های بالاتر نیز برساند. یوتیوب هنوز شمار صفحاتی که بدون دریافت هزینه مشمول برنامه نمایش تبلیغ می‌شوند را مشخص نکرده اما احتمال نمایش آن روی کانال‌های با هر تعداد مشترک را تایید می‌کند.
 
این خبر به مذاق یوتیوبرها خوش نیامده و به آن واکنش منفی نشان داده‌اند. آنها پیش از این هم چندان دل خوشی از قوانین این شبکه نداشتند چرا که در سال‌های اخیر به خاطر تغییر رویکردهای یوتیوب با کاهش قابل توجه درآمدهای خود روبرو شده بودند. این شرکت ۲ سال قبل حتی مشارکت در برنامه درآمدزایی را هم دشوارتر کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.