سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 21, 2020
16:47 شنبه، 1ام آذرماه 1399
کد خبر: 118303

مک‌ بوک پرو M1 در برابر مک ‌بوک پرو اینتل؛ تست سرعت

اپل در زمان رونمایی از مک‌های دارای پردازند‌ی ARM ساخت خودش به نام M1 ادعاهای بزرگ راجع به قدرت و سرعت این تراشه مطرح کرد. ادعاهایی که باعث شدند توقع کاربران از این پردازنده به‌شدت افزایش پیدا کند.
 
بعد از عرضه‌ی اولین‌ مک‌های دارای این پردازنده‌ی جدید، بررسی‌های انجام شده نشان دادند که پردازنده‌ی اپل M1 از آنچه تصور می‌شد، سریع‌تر است. مک‌های مجهز به این پردازنده‌ی جدید همچنین توانستند که بسیاری از مک‌هایی که اپل با پردازنده‌ی اینتل آن‌ها را عرضه می‌کند شکست دهند.
 
با وجود اینکه تاکنون بنچمارک‌ها و تست‌های سرعت بسیاری از این مک بوک‌های دارای پردازنده‌‌ی اپل M1 منتشر شده است، اما در اینجا قصد داریم که نسخه‌ی ۱۳ اینچ مک بوک پرو دارای پردازنده‌ی اپل M1 را با مک بوک پرو ۱۳ اینچ دارای پردازنده‌ی اینتل عرضه شده در سال ۲۰۲۰ مقایسه کنیم.
 
مک بوک پرو ۱۳ اینچ دارای پردازنده‌ی اینتل در واقع همان مک بوک پرویی است که اپل امسال آن را با نسخه‌ی دارای پردازنده‌ی اپل M1 جایگزین کرد. از جمله مشخصات سخت افزاری این مک بوک پرو ۱۳ اینچ می‌توان به پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای Core i5 اینتل با فرکانس کاری ۱٫۴ گیگاهرتز، واحد گرافیکی اینتل Iris Plus 645 و ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم اشاره کرد.
 
با وجود اینکه اپل نسخه‌ی قبلی مک بوک پرو ۱۳ اینچ را در ماه می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) عرضه کرد، اما این نسخه بعد از رونمایی از مک‌های جدید دیگر تولید نخواهد شد و جای خود را به مدل قدرتمند‌تر دارای پردازنده‌‌ی اپل M1 داده است.
 
همان‌گونه که گفتیم در این مقاله قصد داریم تا مک بوک پرو ۱۳ اینچ دارای پردازنده‌ی اپل M1 را با مک بوک پرو ۱۳ اینچ قبلی از لحاظ سرعت در زمان کارکرد مقایسه کنیم. با توجه به این موضوع آزمایش‌های گسترده‌ای را برای بررسی سرعت این دو مک بوک پرو در نظر گرفته‌ایم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.
 
امتیاز بنچمارک Geekbench
بنچمارک منتشر شده از مک بوک پرو M1 دارای ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، واحد گرافیک ۸ هسته‌ای، پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اپل M1 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD نشان می‌دهد که این مک بوک پرو توانسته است امتیاز ۱۷۲۲ را در حالت تک هسته و امتیاز ۷۵۳۵ را در حالت استفاده از تمامی هسته‌های پردازشی بدست بیاورد.
 
برای مقایسه باید بگوییم که مک بوک پرو اینتل توانسته بود که امتیاز ۸۷۱ را در حالت تک هسته و امتیاز ۳۷۸۶ را در حالت چند هسته بدست آورد. در واقع امتیاز‌های کسب شده توسط مک بوک پرو M1 دو برابر امتیاز کسب شده توسط مک بوک پرو اینتل هستند.
 
بررسی صورت گرفته با استفاده بنچمارک OpenCL هم نشان می‌دهد که مک بوک پرو M1 با کسب امتیاز ۱۹۳۰۵ توانسته است که رقیب اینتلی خود را، دارای امتیاز ۶۹۶۲، با اختلاف زیادی پشت سر بگذارد.
 
سرعت حافظه SSD
علاوه‌بر پردازنده‌ی قوی‌تر، اپل از حافظه‌ی SSD با سرعت بیشتری در زمان خواندن و نوشتن اطلاعات در مک بوک پرو M1 استفاده کرده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که حافظه‌ی SSD به کار رفته در این مک بوک پرو جدید دارای سرعت خواندن اطلاعات ۲۸۰۰ مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعات ۲۳۰۰ مگابایت در ثانیه است.
 
برای مقایسه باید بگوییم که سرعت حافظه‌ی SSD نسخه‌‌ی اینتلی مک بوک پرو در زمان خواندن و نوشتن اطلاعات به‌ترتیب ۱۶۰۰ و ۱۱۰۰ مگابایت در ثانیه است. اپل همچنین گفته است که حافظه‌‌ی SSD به کار رفته در مک بوک پرو جدید می‌تواند که به سرعت خواندن متوالی اطلاعات در حدود ۳۳۰۰ مگابایت در ثانیه برسد که بدلیل استفاده از کنترلر جدید SSD در پردازنده‌ی M1 است.
 
انتقال فایل
در زمان انتقال یک فایل با اندازه‌ی بیشتر از ۴۰ گیگابایت، مک بوک پرو M1 موفق شد که این کار را در مدت ۲۷ ثانیه انجام دهد؛ در حالیکه نسخه‌ی دارای پردازنده‌ی اینتل موفق به انجام این کار در مدت ۹۰ ثانیه شد. با وجود اینکه هر دو مک بوک پرو در زمان آغاز انتقال فایل این کار را با سرعت مشابهی انجام دادند اما با گذشت زمان سرعت انتقال در مک بوک پرو اینتل کاهش یافت.
 
خروجی گرفتن از ویدیو با رزولوشن ۴K
خروجی گرفتن از یک فایل ویدیویی ۱۰ دقیقه‌ای با رزولوشن ۴K در نرم افزار Final Cut Pro تنها به ۴ دقیقه و ۵۳ ثانیه در مک بوک پرو M1 احتیاج داشت و مک بوک پرو اینتل توانست که این کار را در مدت ۶ دقیقه و ۴۷ ثانیه انجام دهد.
 
با وجود اینکه مک بوک پرو M1 این کار را با سرعت بیشتری انجام داد، اما در هنگام انجام این کار فن استفاده شده در آن اصلا روشن نشد، در حالیکه فن‌ مک بوک پرو اینتل در زمان انجام این کار روشن شده بود.

 
زمان روشن شدن و خاموش شدن
مک بوک پرو M1 در مقایسه با مک بوک پرو اینتل هم در زمان سریع‌تری روشن و خاموش می‌شود. مک بوک پرو M1 دارای قابلیتی است که باعث می‌شود با باز کردن درب این مک بوک پرو از حالت Sleep در می‌آید.
 
بررسی باز کردن تب‌های بسیار زیاد در سافاری
زمانی که ما با هر دو مک بوک پرو اقدام به باز کردن تعداد بسیار زیادی تب یوتوب در مرورگر سافاری کردیم. درصد بکارگیری پردازنده در مک بوک پرو M1 بسیار کمتر بود. همچنین این مک بوک پرو می‌توانست که تمامی ویدیو‌ها را بدون مشکل خاصی پخش کند و در زمان انجام این تست فن‌ این مک بوک پرو روشن نشد.
 
مک بوک پرو اینتل در زمان انجام این تست با مشکلات بیشتری مواجه بود و فن‌ این مک بوک پرو با آخرین سرعت در حال کار بود.
 
بررسی اجرای اپ‌ها
در زمان انجام این بررسی ما تمامی اپ‌های قرار گرفته در فولدر اپلیکیشن‌ها که در حدود ۵۰ اپ بود را اجرا کردیم. مک بوک پرو M1 توانست که در این بررسی عملکرد بسیار خوبی را داشته باشد در حالیکه مک بوک پرو اینتل در زمان باز کردن هر یک از اپ‌ها لگ‌های فراوانی را داشت و برای باز کردن برخی از اپ‌ها با مشکل مواجه می‌شد.
 
مک بوک پرو اینتل همچنین در زمان باز کردن اپ‌ها این کار را با سرعت کمتری انجام می‌داد و مدت زمان بسیار زیادی طول کشید که این مک بوک پرو بتواند که اپ Final Cut Pro اجرا کند.
 
بعد از اجرای تمامی این اپ‌ها، باز کردن قسمت Mission Control در مک بوک پرو M1 به‌راحتی صورت می‌گرفت در حالیکه مک بوک پرو اینتل در زمان انجام این کار نمی‌توانست که این کار به‌درستی انجام دهد و این کامپیوتر دارای لگ‌های فراوان بود.
 
اجرای تنها یک اپ در این دو مک بوک پرو با سرعت تقریبا یکسانی صورت می‌گیرد. با وجود اینکه در زمان اجرای تنهای یک اپ مک بوک پرو M1 این کار را به شکل سریع‌تری انجام می‌داد، اما اختلاف میان این دو مک بوک پرو کم بود.
 
نتیجه‌گیری
در هنگام گرفتن بنچمارک و تست سرعت فن‌ مک بوک پرو M1 اصلا روشن نشد، پس اگر مدلی از این مک بوک پرو‌ جدید را تهیه کنید، در هنگام استفاده عملکردی تقریبا بی صدا خواهد داشت. به احتمال زیاد مک بوک مینی جدید هم عملکردی همانند این مک بوک پرو را از لحاظ کارکرد فن خواهد داشت و مک بوک ایر بدلیل نداشتن فن کاملا بدون صدا است.
 
علاوه‌بر سرعت زیاد، مک بوک پرو M1 از لحاظ عمر باتری هم شگفت‌انگیز است. زمانی که مک بوک پرو M1 در اختیار ما قرار گرفت در حدود یک ساعت تا دو ساعت مورد استفاده قرار گرفته بود و توانست که ما را هم در تمامی مدت روز بعدی همراهی کند. ما توانستیم که تمامی این تست‌ها را بدون به شارژ زدن این مک بوک پرو جدید انجام دهیم.
 
مک بوک پرو ۱۳ اینچ جدید به‌راحتی توانست که مک بوک پرو ۱۳ اینچ اینتل را شکست دهد. اما باید بگوییم که این مک بوک پرو از مک بوک پرو ۱۶ اینچی از لحاظ قدرت پردازشی هم سریع‌تر است. اگر قصد دارید که در زمان‌های نزدیک اقدام به تهیه‌ی مک بوک پرو جدیدی کنید به شما توصیه می‌کنیم که در صورت امکان نسخه‌ی دارای پردازنده‌ی اپل M1 را تهیه کنید.
 
اپل قصد دارد که تمامی پردازنده‌های اینتل استفاده شده در مک‌ها را طی مدت دو سال با پردازنده‌های ساخت خودش به نام اپل سیلیکون جایگزین کند. شایعه‌های منتشر شده نشان می‌دهند که مک‌های بعدی که اپل در آن‌ها از پردازنده‌ی جدید اپل سیلیکون استفاده خواهد کرد نسخه‌ی ۲۴ اینچی آی‌مک و نسخه ۱۶ اینچی مک بوک پرو هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.