اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 22, 2020
12:12 یکشنبه، 2ام آذرماه 1399
کد خبر: 118327

17 ماموریت شبکه ملی اطلاعات در حوزه محتوا تبیین شد

ICTna.ir – هفده ماموریت شبکه ملی اطلاعات در حوزه محتوا براساس طرح کلان و معماری این شبکه در افق 1404 منتشر شد.
 
Shabake melli etelaat.png
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براس اهداف عملیاتی محتوایی تدوین شده، باید اقتصاد محتوای داخلی به سهم 15 درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه 50 درصد دست یابد.
 
استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا و استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال 1400 از دیگر ماموریت های این شبکه است.
 
براساس آنچه شورای عالی فضای مجازی تدوین کرده، باید سهم خدمات محتوایی داخلی اعم از ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه 40 درصدی از تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا به 70 درصد برسد و حداقل 40 درصد محتوای حرفه ای داخلی باید سازگار با فرهنگ اسلامی-ایرانی از سبد محتوای حرفه ای سکوهای داخلی و سکوهای خارجی مجاز در کشور باشد.
 
ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده های سنی کودک و نوجوان به 15 درصد از ترافیک کل کشور، تامین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه ها و بانک های اطلاعاتی تخصصی در حوزه های مختلف علوم، افزایش نرخ رشد سالیانه 30 درصدی سهم بازاری های رایانه ای داخلی و تامین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از طریق سامانه ها و سکوهای داخلی با حداقل 10 میلیون مشترک فعال از دیگر اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات تعیین شده است.
 
در راستای حفاظت از خط و زبان فارسی تکلیف شده تا سهم صفحات فارسی از وب به بیش از چهار درصد افزایش یابد و ابزارهای بومی خط و زبان فارسی و آزادسازی پیکره ها و منابع محتوایی مورد نیاز باید به سهم 40 درصدی برسد.
 
افزایش سالیانه 25 درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ سازی و سواد فضای مجازی، رشد سالیانه 40 درصدی سهم تبلیغات قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور، تامین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزش های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارایه خدمات به 20 میلیون کاربر، دستیابی به حداقل سه سامانه خدمات ارزیابی و صحت سنجی اخبار و محتوا و رده بندی محتوای حرفه ای منتشر شده و محتوای کاربر محور با تاکید بر سازوکارهای خود تنظیم گری از دیگر ماموریت های شبکه ملی اطلاعات است.
 
شبکه ملی اطلاعات موظف است سامانه های داخلی اعم شبکه های اجتماعی و نمایشی برخط را با جذب 30 درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای ملی در حوزه منطقه ای و بین المللی گسترش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.