تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 23, 2020
16:34 دوشنبه، 3ام آذرماه 1399
کد خبر: 118380

ممنوعیت صادرات فناوری آمریکا به ۸۹ شرکت چینی

 
 
دولت ترامپ در آستانه نهایی کردن فهرستی از ۸۹ شرکت چینی است که به دلیل روابطشان با ارتش چین، صادرات فناوری آمریکایی به آنها ممنوع خواهد شد.
 
 وزارت بازرگانی آمریکا در این باره اظهارنظر نکرده است. رویترز که یک کپی از فهرست وزارت بازرگانی آمریکا را مشاهده کرده، گزارش داد شرکت هواپیمایی تجاری چین (کوماک) و شرکت صنعت هواپیمایی چین در این فهرست قرار دارند.
 
انتشار چنین فهرستی خرید کالاها و فناوری آمریکایی توسط شرکتهای چینی را محدود می کند و این اقدام در آستانه آماده شدن دولت جو بایدن برای بدست گرفتن قدرت، تنشها میان آمریکا و چین در بخشهای مختلف شامل تجارت، تایوان و عملکرد پیرامون موضوع ویروس کرونا را تشدید خواهد کرد.
 
آمریکا شرکت دولتی AVIC با بیش از ۱۰۰ زیرمجموعه و بیش از ۴۵۰ هزار کارمند را در ژوئن در فهرست شرکتهایی قرار داد که تحت کنترل ارتش چین قرار دارند یا با آن در ارتباط هستند. این شرکت یک بخش غیرنظامی دارد که هواپیماهای جت خصوصی می سازد. بخشی از قطعات مورد استفاده در ساخت این هواپیماها تولید جوینت ونچرها با شرکتهای آمریکایی است.
 
شرکت کوماک هواپیماهایی تولید می کند که رقیب بومی بوئینگ و ایرباس به شمار می روند و اکنون به شرکتهای هواپیمایی بزرگ چینی تحویل داده می شوند. این شرکت هواپیمایی تولید می کند که رقیب بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ای ۳۲۰ است و در مراحل اولیه طراحی بدنه هواپیما قرار دارد. شرکت AVIC هم در شرکت کوماک سهامدار است.
 
بوئینگ در جدیدترین پیش بینی خود از بازار هواپیمایی تجاری چین اعلام کرده که ایرلاینهای چینی احتمالا ۸۶۰۰ فروند هواپیمای جدید در ۲۰ سال آینده به ارزش مجموع ۱.۴ تریلیون دلار خریداری خواهند کرد.
 
یک شرکت آمریکایی که از فرمان ممنوعیت صادرات در ریسک قرار می گیرد، جنرال الکتریک است که تامین کننده شرکت کوماک است. کوماک برای هواپیمای سی ۹۱۹ که اکنون در مرحله آزمایش است، از موتورهای ساخت شرکت سی اف ام اینترنشنال استفاده کرده که جوینت ونچر شرکت جنرال الکتریک و سافران فرانسه است.
 
این فهرست در حالی منتشر می شود که ترامپ پیش از این فرمانی را برای ممنوعیت سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی در شرکتهای چینی متعلق یا تحت کنترل ارتش چین امضا کرد.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هم طرحی را در دست اجرا دارد که شرکتهای چینی را از بازارهای سهام آمریکا اخراج می کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.