اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 1, 2020
11:15 سه شنبه، 11ام آذرماه 1399
کد خبر: 118626

اینترنت باز؛ مهمترین راهبرد آمریکا برای نفوذ پیشرفته در جنگ سایبری

 
 
طبق سند استراتژی سایبری ملی ایالات متحده آمریکا، نفوذ پیشرفته در فضای مجازی با اینترنت باز، از استراتژی های مهم ایالات متحده در جنگ سایبری به شمار می رود.
 
«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ طبق سند استراتژی سایبری ملی ایالات متحده آمریکا مصوب سال 2018 که به تصویب رئیس جمهور آمریکا رسید، یکی از استراتژی های مهم این کشور در جنگ سایبری، نفوذ در فضای مجازی با اینترنت باز است. (اینترنتی که از آن به عنوان اینترنت آمریکایی تعبیر می شود.)
 
بررسی ها نشان می دهد طبق سند استراتژی سایبری  ملی آمریکا این کشور برای افزایش نفوذ و رویارویی با مسائل گسترده ای که منافعش را در فضای سایبری تهدید می کند و به چالش می کشد، باید در جایگاه رهبری بین المللی فعال بماند. لذا می توان گفت هدف اصلی آمریکایی ها برای نفوذ و سلطه بر جهان در عصر فناوری و اطلاعات، حفظ طولانی مدت باز بودن اینترنت و انحصار گرایی در آن است.
 
از این رو ایالات متحده آمریکا، شرکت هایش (مثل اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگر شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات) را بر پایه قوانینی که وضع کرده است، جهت حمایت و ترویج یک اینترنت باز، اینتراپرابل، قابل اطمینان و ایمن ایجاد کرده است. در سند ملی استراتژی سایبری ایالات متحده در این باره چنین آمده است: ما همچنان کار خواهیم کرد تا مطمئن شویم روش ما برای ایجاد یک اینترنت باز، مطابق استاندارد بین المللی است. ما همچنان روی باز داشتن دولت های اقتدارگرا که به اینترنت آزاد و باز به چشم یک تهدید سیاسی نگاه می کنند و اینترنت آزاد و باز را به یک وب اقتدارگرایانه تحت نظارت خود، در پوشش امنیت و مقابله با تروریسم تبدیل می نمایند، کار خواهیم کرد.
 
سند استراتژی سایبری ملی ایالات متحده آمریکا، اقدامات و اولویت هایی را برای با هدف انحصار گرایی اینترنت و اینترنت باز مقرر کرده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
محافظت و افزایش آزادی اینترنت
دولت ایالات متحده، آزادی اینترنت را به عنوان فعالیتی آنلاین برای حقوق بشر و آزادی های اساسی از جمله آزادی بیان، آزادی برگزاری تجمعات صلح آمیز، آزادی در دین یا عقاد و حق حفظ حریم شخصی آنلاین، بدون در نظر گرفتن مرزها و رسانه، تصور می کند. به علاوه آزادی اینترنت از جریان آزاد اطلاعات آنلاین حمایت می کند.
 
قوانین آزادی اینترنت ایالات متحده شدیدا به امنیت ملی مرتبط است. آزادی اینترنت یک قانون کلیدی راهنماست که سایر مسائل سیاست خارجی ایالات متحده را از جمله جرایم سایبری و فعالیت های مقابله با تروریسم، در نظر می گیرد. به همین دلیل، ایالات متحده سایر کشورها تشویق می کند تا آزادی اینترنت را از طریق رویدادهایی نظیر ائتلاف آنلاین آزادی، که ایالات متحده یکی از اعضای اصلی آن است افزایش دهند.
 
همکاری با کشورهای همفکر، صنعت، دانشگاه و جامعه مدنی
ایالات متحده به همکاری خود با کشورهای همفکر، صنعت، دانشگاه، جوامع مدنی و سایر شرکا برای پیشرفت حقوق بشر و آزادی جهانی اینترنت و مقابله با تلاش های اقتدارگرایانه ای که برای سانسور و توسعه نفوذ اینترنت صورت می گیرد، ادامه خواهد داد. همچنین ایالات متحده به حمایت خود از جوامع مدنی به وسیله پشتیبانی های یکپارچه جهت توسعه تکنولوژی، آموزش ایمنی دیجیتال، حمایت سیاسی و پژوهش استمرار خواهد بخشید.
 
ترویج یک مدل چند جانبه برای حاکمیت اینترنتی
ایالات متحده به حضور فعال خود در مجامع جهانی ادامه خواهد داد. این حضور باعث می شود که از غلبه مدل چندجانبه حاکمیت اینترنتی در برابر ایجاد طرح های دولت محوری که سبب تخریب آزادی و بازبودن اینترنت، ایجاد مانع بر سر راه ابتکارات و به خطر افتادن عملکرد اینترنت می شوند، اطمینان حاصل نماید. مدل چند جانبه حاکمیت اینترنتی به عنوان فرایندهایی شفاف و پایین به بالا مورد اجماع تعریف می گردند که دولت ها، بخش خصوصی، جوامع، دانشگاه ها و انجمن های فنی را قادر می سازد با مقررات برابر در اینترنت شرکت نمایند.
 
دولت ایالات متحده با شرکت فعالانه در تشکیلات کلیدی، از قبیل شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های اختصاص یافته، انجمن های حاکمیت اینترنتی، سازمان ملل متحد و اتحادیه ارتباطات بین المللی از ماهیت باز و اینتراپرابل اینترنت در عرصه های چند جانبه و بین المللی دفاع خواهد کرد.
 
ترویج و حفظ بازارهایی برای استعدادهای ایالات متحده در سراسر جهان
نوآوران و متخصصان امنیتی آمریکایی به طور ویژه ای در طراحی محصولات و سرویس هایی برای افزایش توانایی ما در ارتباطات و تعامل و تعامل جهانی شرکت نموده اند که از زیرساخت ارتباطات، داده و ابزارها در سراسر جهان حفاظت می کنند. ایالات متحده به ترویج بازارهایی، همچنان تکنولوژی های نوظهوری که هزینه ایمن سازی را کاهش می دهند، برای استعدادهای آمریکایی در خارج از کشور ادامه خواهد داد. همچنین ایالات متحده بکارگیری زیرساخت ها، ابتکارات، مدیریت ریسک، سیاست و استانداردهایی که در آینده دسترسی به اینترنت و قابلیت اینتراپرابلی، امنیت و پایداری اینترنت را در جهان تضمین می نماید توصیه خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.