تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 3, 2020
12:14 پنجشنبه، 13ام آذرماه 1399
کد خبر: 118712

افزایش سود گوگل، فیس‌بوک و آمازون از تبلیغات درنتیجه بحران کرونا

برای اولین بار بیش از نیمی از هزینه تبلیغاتی در آمریکا به پلتفرم‌های دیجیتالی همچون گوگل و فیس‌بوک اختصاص یافته‌اند که این امر نشان‌دهنده تغییر استراتژی بازار در نتیجه پاندمی کرونا است.این آمار نشانه دیگری است که سلطه تبلیغات دیجیتال را اثبات می‌کند، پیشرفتی که باعث شده هزینه‌ها و مخارج روی چند غول تکنولوژی متمرکز شده و دیگر پلتفرم‌ها از جمله تلویزیون، روزنامه و مجلات سهم کمتری را به دست آورند.
 
تبلیغات آنلاین در شرایط فعلی می‌تواند ارزان تر از دیگر پلتفرم‌های رسانه‌ای باشد و با استفاده از این تبلیغات به شکل بهتری بازار مورد نظر هدف قرار می‌گیرد و البته سنجش عملکرد تبلیغات بهتر و ساده‌تر از سایر ابزارهای رسانه‌ای است.
 
چنین مزایایی در دوران پاندمی اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا شرکت‌ها و کسب‌ و کار‌ها مجبورند بودجه خود را کاهش دهند و البته مشتریان نیز زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری می‌کنند.
 
GroupM به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تبلیغات دیجیتال و یکی از سرمایه‌گذاران در رسانه‌های مختلف می‌گوید: «تبلیغات دیجیتال نقطه روشنی در سالی تاریک برای صنعت تبلیغات محسوب می‌شود».
 
GroupM انتظار دارد که در سال آتی فعالان بازار ۱۱۰/۱  میلیارد دلار روی تبلیغات دیجیتال هزینه کنند که به معنای ۵۱ درصد از ۲۱۴/۶ میلیارد دلار پیش بینی شده برای هزینه تبلیغاتی در آمریکا است . البته تبلیغات سیاسی در این آمار در نظر گرفته نشده است.
 
GroupM می‌گوید که سه سال پیش در آمریکا تبلیغات دیجیتال تنها یک سوم از مخارج تبلیغاتی را به خود اختصاص می‌دادند، این میزان تبلیغات تقریبا با مجموع درآمد تبلیغاتی روزنامه‌ها، رادیو، مجلات و تلویزیون‌های محلی برابر بود. اما در سال ۲۰۲۰ مجموع سهم این سه دسته در بازار تبلیغات آمریکا به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرد.
 
زمانی که در ماه مارس آمریکا دچار بحران کرونا شد بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مواجهه با قرنطینه و محدودیت‌های جدید، مخارج تبلیغاتی خود را کاهش دادند. مشتریانی که در خانه حبس شده بودند به خرید آنلاین روی آوردند و درنتیجه شرکت‌های کوچک و متوسط نیز به گفته برایان ویسر نماینده اطلاعات بین‌المللی GroupM بیشتر از قبل روی تبلیغات دیجیتال تمرکز کردند.
 
تبلیغات دیجیتال در قبضه سه رقیب بزرگ تجاری یعنی فیس‌بوک، آمازون و الفابت قرار گرفته است که طبق تحقیقات شرکت تحقیقاتی eMarketer، روی هم رفته دو سوم از مخارج تبلیغات دیجیتال در آمریکا را در سال آتی به خود اختصاص داده‌اند.
 
کریستن جوهل مدیر اجرای GroupM در مصاحبه‌ای اعلام کرد «بزرگ‌ترین ذینفعان گوگل، فیس‌بوک و آمازون هستند. آنها به خوبی توان خود را در تبلیغات نشان داده‌اند و این عملکرد برای ‌آنان درآمد قابل توجهی داشته است.»
 
طبق مطالعه مایکل ناتانسون تحلیلگر حوزه رسانه، شرکت‌های کوچک و متوسط در دوران بحران به شکل خاصی به تبلیغات دیجیتال روی آورده‌اند. این گزارش می‌گوید: «به دلیل هدف گیری مناسب و هزینه پایین بازاریابی در عین خلاقیت، شرکت‌های کوچک جذب بازاریابی دیجیتال شده‌اند.»
 
در حالی شاهد افزایش درآمد تبلیغات دیجیتال هستیم که غول‌های تکنولوژی در سال گذشته شاهد مشکلاتی در این حوزه بودند. فیس‌بوک در ماه آگوست هدف یک بایکوت تبلیغاتی قرار گرفت و در این کارزار گروه‌های مدافع حقوق شهروندی تقاضا کردند که این پلتفرم به شکلی جدی‌تر با نفرت پراکنی مبارزه کند. با این وجود فیس‌بوک می گوید که درآمد تبلیغاتی این شرکت در سه ماهه سوم نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است.
 
درآمد حاصل از تبلیغات دیجیتال در گوگل با افزایشی ۱۰ درصدی به ۳۷/۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین تجارت تبلیغات دیجیتال آمازون نیز افزایش چشمگیری داشته و فروش تبلیغات با رشد ۵۱ درصدی به ۵/۴میلیارد دلار در سه ماهه قبلی رسیده است.
 
شرکت بین‌المللی ماندلز، شرکت تولید کننده کیک‌های اوریو و بیسکویت‌های ریتز ماه گذشته اعلام کرد که این شرکت قرار است برای اولین بار در سال آتی بیشتر از تبلیغات تلویزیونی روی تبلیغات دیجیتال سرمایه‌گذاری کند.
 
جانتان هالوارسون نماینده ارشد بخش تجربه مشتریان در شرکت ماندلز می‌گوید که مشتریان معمولا در فروشگاه خوراکی خود را خریداری می‌کردند اما پاندمی باعث شده که خریداران حتی این اقلام را نیز به صورت آنلاین و با استفاده از خدمات آنلاین و تحویل در محل خریداری کنند.
 
او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که گرایش جدید این شرکت به تبلیغات دیجیتال و افزایش هزینه در این حوزه این امکان را ایجاد می‌کند که تبلیغات سریع‌تر تبدیل به یک خرید شود.
 
 
شرکت ماندلز اینترنشنال سازنده کیک‌های اوریو انتظار دارد که در سال آینده نیز تبلیغات دیجیتالی‌اش بیشتر از تبلیغات تلویزیونی باشد.
شبکه‌های تلویزیونی در رقابت با رقبای دیجیتال خود در حال افزایش توان تبلیغاتی به صورت هدفمند هستند در حالی که فروشندگانی همچون والمارت و تارگت دو شرکت بزرگ خرده فروشی در آمریکا از داده‌های مشتریانی که در دست دارند برای بهبود تبلیغات آنلاین خود استفاده می‌کنند.
 
طبق اعلام GroupM، براساس پیش‌بینی‌ها تبلیغات در تلویزیون ملی با سقوط ۷/۹ درصدی به ۳۹/۵ میلیارد دلار در سال آینده خواهد رسید اما براساس همین پیش بینی در سال ۲۰۲۱ شاهد یک تجدید قوا و افزایش ۶/۶درصدی درآمد تبلیغات در تلویزیون ملی خواهیم بود و براین اساس درآمد این بخش به۴۲/۱ میلیارد دلار خواهد رسید.
 
از آنجایی که تلویزیون ملی در سال آتی با مشکلاتی همچون افزایش گزینه‌های مشتریان و رقابت شبکه‌های اینترنتی روبه‌رو است، درآمد تبلیغات آن در سال ۲۰۲۱ نیز کمتر از ۴۲/۹ میلیون دلاری خواهد بود که در سال ۲۰۱۹ آن را تجربه کرد.
 
GroupM پیش‌بینی می‌کند که روند نزولی در درآمد تبیلغاتی رسانه‌های چاپی سرعت خواهد گرفت. براساس این پیش بینی درآمد تبلیغاتی روزنامه‌ها و مجلات به ترتیب ۱۲ و ۸ درصد کاهش خواهد یافت.
 
براساس تحقیقات شرکت تحقیقاتی Comvergence، GroupM به عنوان بزرگترین مشتری تبلیغات در جهان مسئول خرید ۶۳ میلیارد دلار تبلیغات در سال است. مشتریان این کمپانی شرکت‌هایی همچون فورد موتور، آنلیور(شرکت انگلیسی فروش کالاهای مصرفی) و گوگل هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.