ساترا کلاس‌های آنلاین آموزش رقابت و تنظیم بازار VOD برگزار می‌کند

منبع: پیوست
کلاس‌های آنلاین آموزش رقابت و تنظیم بازار در کسب‌وکارهای رسانه‌های صوت و تصویر توسط ساترا برگزار می‌شود.
 
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، در راستای آموزش به فعالان کسب‌وکارهای مرتبط با رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند.
 
رقابت، مولفه‌ها، قدرت بازار و رویه‌های ضد رقابتی در بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و پلتفرم‌های دیجیتال و کسب‌وکارهای مرتبط از جمله مباحثی است که در این کلاس‌ها روی آنها تمرکز شده است.
 
امیراحمد ذوالفقاری، عضو گروه الگوهای حکمرانی و تنظیم‌گری اندیشکده حکمرانی شریف و مسئول برگزاری کلاس‌ها، در خصوص هدف از برگزاری این دوره آنلاین به پیوست گفت: «تنظیم‌گری در دنیا یک موضوع پیشرو‌ است. این بحث در ایران نیز، نسبت به سایر ابعاد نظام حکمرانی، چه در مقام تئوری و چه در مقام عملیاتی موضوع جدیدی است و از همین رو، بُعد تئوری و توسعه دانشی آن جایگاه پررنگی دارد.»
 
او معتقد است رگولاتور‌های کشور‌های دیگر، یک بُعد تحقیقاتی و پژوهشی دارند که ادبیات جدیدی که تولید می‌شود را برای اجرا بررسی می‌کنند و از آنجایی که ما معمولا در ایران چندگامی عقب‌تر از جریان علمی دنیا هستیم، به این موضوع نیاز داریم.
 
به گفته ذوالفقاری، تنظیم‌گری پلتفرم‌های اینترنتی، موضوع ویژه‌ای است و ساترا به‌عنوانی رگولاتور‌ جدی این عرصه، نیاز دارد برای اجرای مناسب تنظیم‌گری مباحث دانشی را در نظر بگیرد. این دانش نیازی است که هم تنظیم‌گر و هم تنظیم‌شونده باید با آن آشنا شوند. برگزاری این دوره از کلاس‌ها به‌نوعی هم توسعه دانش و هم ترویج دانش در حوزه تنظیم‌گری بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.
 
ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که قانون‌گذار خود رقابت و چارچوب رقابت را مشخص می‌کند پس دیگر چه لزومی به برگزاری دوره‌های مربوط به رقابت وجود دارد توضیح داد: «بحث در مورد این نیست که قانون‌گذار چگونگی رقابت را مشخص کرده است. در قوانین ما، ماده ۴۴ و ۴۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تنها جایی است که به بحث رویه‌های ضدرقابتی پرداخته است. قانون‌گذار نیز صرفا مواردی را در قانون آورده، که تطبیق آن با مصداق، کار رگولاتوری است که با استناد به قانون حکم می‌دهد.» او ادامه داد: «آن موضوعی که در رابطه با رویه‌های ضدرقابتی در قانون آمده، به همه بخش‌ها عمومیت دارد، به خاطر همین خیلی از مواردی که در فضای خاص بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اتفاق می‌افتد در آنجا دیده نشده است.»
 
به عقیده ذوالفقاری، یکی از کار‌هایی که در ساترا باید انجام شود، تدوین مقررات رقابتی خاص این حوزه است که هنوز وجود ندارد.
 
مسئول برگزاری کلاس‌های آنلاین آموزش رقابت و تنظیم بازار ساترا، در پاسخ به این سوال که شرکت‌کنندگان در پایان این دوره چه مهارت‌هایی را کسب خواهند کرد گفت: «یک پله عقب‌تر از موضوع رقابت، این است که تنظیم‌گری یعنی چه؟ جایگاه تنظیم‌گری در نظام حکمرانی چیست؟ شان رقابت در تنظیم‌گری و رویه‌های ضدرقابتی چگونه است؟ تعریف بازار چیست؟ مرزها و محدوده آن کجاست؟ وقتی از بازار رسانه‌های صوت و تصویر صحبت می‌کنیم چه چیز‌هایی در آن جای دارد چه چیزهایی در آن جای ندارد؟ این‌ها سوالاتی است که لبه دانش در دنیا است و جدیدترین مقالات در دنیا به این موضوعات پرداخته می‌شود و شرکت‌کنندگان در این دوره پاسخ این سوالات و مسائل را درمی‌یابند.»
 
ذوالفقاری مخاطبان این دوره را علاوه بر فعالان حوزه تنظیم‌گری، دانشگاهیان و فعالان بازار می‌داند. او در این مورد توضیح داد: «ما نیاز داریم هم خودمان دقیق این موضوع را بشناسیم و هم تنظیم‌شونده‌هایی که قرار است با این قوانین مواجه شوند را از آن‌ آگاه کنیم. همچنین یک خط دانشی را ترویج دهیم تا برای اهل دانش تبدیل به مساله شود. به همین دلیل مخاطبان کلاس‌های ما هم دانشگاهیان و هم فعالان بازار هستند.»
 
دوره‌های آموزشی ساترا با همکاری معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا هر هفته در روزهای شنبه ساعت ۱۳ با عناوینی از جمله تعریف کلی تنظیم‌گری و جایگاه آن در نظام حکمرانی، مباحثی در خصوص بازار، رقابت و رویه های ضد رقابتی در ابعاد حقوقی و اقتصادی برگزار می‌شود.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره‌های آموزشی رایگان می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند.
 

URL: https://www.ictna.ir/id/118904/

Code: 118904