اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 12, 2020
11:51 شنبه، 22ام آذرماه 1399
کد خبر: 119004

حسین فلاح جوشقانی: برنامه واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL تا پایان سال به ۱/۵ میلیون پورت تغییر کرد

 
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تغییر در برنامه توسعه پروژه VDSL در کشور خبر می‌دهد. حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید که برنامه‌ریزی واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL که تا پایان سال در نظر گرفته شده بود حالا به ۱/۵میلیون پورت تا پایان سال ۱۳۹۹ تبدیل شده است. براساس اظهارت فلاح مشکلات سرمایه‌گذاری، نوسانات نرخ ارز، نقدینگی و تامین تجهیزات اصلی‌ترین عاملی است که باعث شده تا توسعه این پروژه در کشور براساس انتظارت پیش نرود.
 
 فروردین ماه سال جاری به دنبال شیوع ویروس کرونا که در نهایت قرنطینه و دورکاری را به همراه داشت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۲ توییت مختلف خبر از دسترسی کاربران به سرعتی ۴ برابر سرعت فعلی بر بستر اینترنت ثابت را داد. محمدجواد آذری جهرمی در آن زمان اعلام کرد که این سرعت قرار است با ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL ابتدا در استان‌های قم و تهران محقق شود. جهرمی همچنین در روز جهانی ارتباطات (۲۷ اردیبهشت ماه) واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL در ۸ استان اصلی کشور را یکی از برنامه‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام کرد. حالا کمتر از ۴ ماه باقی مانده به سال ۱۳۹۹ به نظر می‌رسد برنامه‌ توسعه اینترنت ثابت آنطور که وزیر ارتباطات در نظر داشته پیش نرفته است.
 
حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با پیوست از پیگیری اجرای پروژه VDSL  با همکاری مخابرات و شرکت‌های FCP خبر می‌دهد اما تاکید می‌کند که سرعت اجرای این طرح مطلوب رگولاتوری نیست.
 
فلاح در مورد آخرین وضعیت اجرای پروژه VDSL در کشور برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت ثابت خانگی به پیوست گفت: «این پروژه بر مبنای قرار‌داد بیت‌استریم بین مخابرات و شاتل در استان‌های قم و تهران و قرار‌داد بیت‌استریم مخابرات و آسیاتک به صورت کشوری در حال پیگیری است. در این زمینه های‌وب نیز در حال نهایی کردن امضاء قرارداد بیت‌استریم با مخابرات است.» او در پاسخ به این سوال پیوست که از ابتدای سال تا کنون چه تعداد پورت VDSL واگذار شده اعلام می‌کند: «براساس آخرین آماری که در اختیار داردم، در استان قم نزدیک به ۲۰۰ کابینت (هرکابینت بین ۲۵۶ یا ۵۱۲ پورت دارد) توسط شاتل و با همکاری مخابرات آماده شده تا امکان ارائه سرویس VDSL به کاربران این استان را داشته باشد. در تهران نزدیک به ۲۰ هزار کابینت وجود دارد که براساس برنامه ۱۰ هزار کابینت قرار است توسط شاتل و باقی نیز توسط مخابرات آماده ارائه سرویس VDSL شود.»
 
براساس اظهارات فلاح اجرای این پروژه در استان‌های رشت، کرمانشاه، مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز و… توسط آسیاتک، صبانت و فناپ در حال پیگیری برای اجراست. آنطور که او می‌گوید در حال حاضر ۸۰۰ هزار پورت VDSL آماده واگذاری است. آماده بودن ۸۰۰ هزار پورت VDSL در کشور برای واگذاری در حالی مطرح می‌شود که پیش از این و در اواسط فروردین ماه نیز رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده «احتمالا تا اواخر اردیبهشت ماه بیشتر از ۷۰۰هزار نفر امکان دسترسی به سرویس VDSL را خواهند داشت.» حالا و براساس گفته‌های فلاح به پیوست در حال‌حاضر شاتل حدود ۵ هزار پورت VDSL دایر کرده و این میزان پورت توسط آسیاتک نیز از سوی او بین ۴ تا ۵ هزار پورت اعلام می‌شود.
 
مشکل سرمایه‌گذاری و تامین تجهیزات
یکی از برگ‌های برنده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند ماه گذشته این است که بالاخر توانست با رایزنی‌های فراوان بعد از سه سال شرکت مخابرات ایران، به عنوان اصلی‌ترین بازیگر اینترنت ثابت را مجاب به اجرای مصوبه بیت‌استریم کند. براساس این مصوبه نیز طی توافقاتی که بین مخابرات با شاتل (تهران و قم)  و آسیاتک (کشوری)‌ امضاء رسیده، این شرکت‌ها می‌توانند از زیرساخت‌های مخابرات که تاکنون به صورت انحصاری در اختیار این شرکت بوده، برای توسعه شبکه بر مبنای تکنولوژی VDSL استفاده کنند. اما به نظر می‌رسد اجرای این مصوبه هم به سرعت توسعه اینترنت ثابت کشور کمک نکرده؛ چرا که براساس اظهارات مدیران شاتل و آسیاتک به پیوست اجرای قرار‌داد آنها با مخابرات براساس مصوبات رگولاتوری به کندی پیش‌ می‌رود. همچنین برخی شنیده‌ها هم حاکی از این است که با تغییرات جدید در بنده مدیریتی مخابرات امکان توقف قرارداد بیت‌استریم نیز وجود خواهد داشت.
 
رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با پیوست اظهار نظری در مورد تغییرات جدید در مخابرات مطرح نمی‌کند؛ اما می‌گوید که تا کنون و با همکاری خوبی که شرکت مخابرات مخصوصا در ۲ سال گذشته داشته پروژه توسعه اینترنت ثابت به خوبی پیش رفته است، اگرچه فلاح تاکید می‌کند که این پیش‌ رفتن مطلوب رگولاتوری نیست.
 
فلاح با اعلام اینکه امیدوار است همکاری مخابرات با شرکتهای FCP با تیم جدید همچنان ادامه داشته باشد، در مورد کند پیش رفتن توسعه VDSL در کشور گفت: «در این زمینه نیاز به همکاری مخابرات با شرکت‌های اینترنتی است و تاجایی که مخابرات ظرفیت داشته، سرویس‌های خود را در اختیار دارندگان پروانه FCP گذاشته است. ما هم از پیشرفت پروژه VDSL راضی نیستیم و سرعت پیشرفت آن مطلوب ما نیست، ولی پروژه باهمکاری بین بازیگران این حوزه در حال پیشروی است.» او در ادامه در مورد مشکلات این حوزه توضیح داد: «بحث‌های زیادی در این زمینه وجود دارد از بحث‌های اداری در شرکت مخابرت و مقاومت بدنه مخابرات در این زمینه تا مشکلات سرمایه‌گذاری و نقدینگی. مخابرات برای اینکه کل شبکه خود را نوسازی کند تا امکان ارائه سرویسی بر مبنای تکنولوژی جدید از طریق شرکت‌های FCP وجود داشته باشد، نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که در شرایط فعلی با توجه به تحریم و نوسانات ارز تامین این میزان سرمایه‌گذاری سخت است.» فلاح ابراز امیدواری می‌کند که با توجه به تلاش‌های شرکت‌های FCP و همکاری بیشتر از سمت مخابرات، تا پایان سال با واگذاری ۱.۵ میلیون پورت VDSL توسعه در بخش اینترنت ثابت به سرانجام مشخصی برسد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.