امینت

تلفن همراه

فناوری

December 12, 2020
15:38 شنبه، 22ام آذرماه 1399
کد خبر: 119016

قانون جدید فنلاند درباره امنیت 5G و محدود کردن تجهیزات پرخطر

ICTna.ir – پارلمان فنلاند قانون جدیدی را برای بررسی امنیتی تجهیزات 5G به عنوان ابزاری برای تقویت قدرت دفاعی این کشور در برابر جملات سایبری و جاسوسی روی سیستم‌های ارتباطی تصویب کرد.
 
finland-e1543850435935-770x285.jpg
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، لایحه جدید پارلمان مجلس فنلاند برخلاف همسایه شمالی آن یعنی سوئد هیچ شرکت بخصوصی را از فرایند توسعه شبکه‌های 5G کنار نگذاشته بلکه تجهیزاتی مشمول این قانون هستند که میان دارایی‌های کلیدی و اصلی شبکه، ادله قوی در استفاده از چنین تجهیزاتی وجود داشته باشد و امنیت ملی یا دفاعی این کشور را به خطر بیاندازد.
 
نیازمندی‌های فنی تعیین شده برای برقراری امنیت شبکه‌های ارتباطی از سوی آژانس ارتباطات و حمل و نقل فنلاند تعیین شده است که باید توسط بدنه دولت و اپراتورهای مخابراتی و وندورها مورد توجه و اجرا قرار بگیرد.
 
گرچه، یوهانس کوسکین، نماینده مجلس فنلاند که در اوایل سال 2000 به عنوان وزیر دادگستری خدمت می‌کرد، پیش از تصویب این لایحه از سوی مجلس گفته بود ما در این قانون به هیچ گروهی اشاره نمی‌کنیم اما این صحبت‌های او مانع از این نشد که رسانه‌ها و مفسران قانون آن را به عنوان اقدامی رسمی برای جلوگیری از فروش تجهیزات هواوی و ZTE تلقی نکنند.
 
او به همکاران قانون‌گذار خود هشدار داده که نباید اقدامی انجام دهد که در نتیجه هرگونه واکنش به این قانون، درها به روی نوکیا بسته شود. با این حال اگر واکنشی از سوی چین به این قانون صورت بگیرد، نوکیا چیز زیادی برای از دست دادن ندازد زیرا برخلاف اریکسون که از موقعیت خوبی در چین بهره می‌برد، سهم نوکیا از بازار 5G چین بسیار ناچیز است.
 
هناریکا اندرسون، مدیر ارتباطات و روابط عمومی هواوی در فنلاند گفته است: قانون جدید فنلاند به دلیل تمرکز بر امنیت تحهیزات به جای هدف قرار دادن وندورها، عادلانه و بی‌طرفانه است.
 
او با ابراز تاسف از اینکه موضوع بین‌المللی امنیت شبکه فقط روی وندورهای چینی متمرکز شده است، افزود: همه ما می‌دانیم که ممکن است نقاط ضعف و آسیب‌پذیری در تجهیزات همه تولیدکنندگان یافت شود.
 
هواوی درحال حاضر تجهیزات مورد نیاز دو اپراتور از سه اپراتور 5G فنلاند را تامین می‌کند. لایحه جدید هم اشاره‌ای نکرده که تجهیزات شبکه مورد استفاده در صورت مواجهه با نقص‌های امنیتی باید حذف شوند یا خیر.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.