اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 23, 2020
11:25 چهارشنبه، 3ام دیماه 1399
کد خبر: 119409

بیشتر شکایت‌های مردم در حوزه ارتباطات مربوط به کیفیت اینترنت است

 
 
بر اساس گزارش عملکرد سالانه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سوی رگولاتوری منتشر شده، ۵۵ درصد شکایت‌های مردم در حوزه ارتباطات مربوط به کیفیت اینترنت است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش عملکرد سالانه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را که مربوط به کل سال ۹۸ می شود، منتشر کرده است. براساس این گزارش در حال حاضر از جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور ۸۳.۵ درصد به اینترنت پهن باند دسترسی دارند و ضریب نفوذ تلفن همراه از مرز ۱۴۲ درصد عبور کرده است.
 
شکایات رگولاتوری
 
 
بر اساس آمار مندرج در این گزارش، سال گذشته ۱۱۶ هزار و ۸۹۹ شکایت ثبت شده که ۵۵ درصد آنها مربوط به اینترنت، ۲۸ درصد مرتبط با تلفن همراه و ۱۵ درصدشان حول محور تلفن ثابت بوده‌اند. لازم به ذکر است که ۵ درصد شکایات به تشعشعات تلفن همراه، ۵ درصد مربوط به خدمات دفاتر پیشخوان، ۵ درصد خدمات پستی و ۳ درصد مربوط به خدمات ارزش افزوده بوده است.
 
بیشترین شکایت‌ها در حوزه اینترنت همراه و ADSL مربوط به عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت، فعال‌سازی (سیم‌کارت، بسته، ارزش افزوده) بدون درخواست، عدم رعایت تعرفه ترافیک داخل و بین‌الملل محتوای داخلی، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، تاخیر در نصب و راه‌اندازی و عدم جبران خسارت مطابق با قرارداد اشتراک بوده‌اند.
 
 
این آمار ترابردپذیری شماره موبایل را نشان می‌دهد که اوج آن در سال ۹۶ و ۹۷ بود. در سال ۹۸ ترابردپذیری موبایل به شکل معناداری کاهش یافته است.
در حوزه تلفن همراه، بیشترین شکایات مربوط به عدم امکان ارسال و یا دریافت پیامک، عدم آنتن دهی شبکه موبایل، ثبت نام و واگذاری سیم کارت بدون حضور مالک به شخص دیگر، قطعی سیم کارت بدون اطلاع رسانی بوده است. در حوزه تلفن ثابت کاربران از عدم واگذاری خط تلفن ثابت ثبت نام شده به دلیل گذشت مدت زمان، قطع ارتباط مکالمات و سلب امتیاز خط شکایت داشته است.
 
رگولاتوری اعلام کرده، کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف کننده در این سازمان تشکیل شده است که تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار کرده و ۲۵۰۰ پرونده را مختومه کرده است.
 
رگولاتوری و رادیو
بر اساس این گزارش اقدامات مهم رگولاتوری در حوزه رادیویی نیز در سال ۹۸ این موارد بوده است:
 
به روز رسانی کتاب تخصیص ملی فرکانس و انتشار آن: در این کتاب باندهای فرکانسی اختصاص داده شده به سرویسهای رادیویی متناسب با الگوی جهانی، به طور دقیق درج شده است.
تدوین و انتشار ضوابط فنی تقویت کننده های آنتن موبایل
اصلاح باند ۳۵۰۰ مگاهرتز: براساس این اصلاحات باندهای فرکانسی اختصاص داده شده به اپراتورهای FWA در کنار هم مرتب شده است.
ناگفته نماند بنابر این گزارش در سال ۹۸ هیچ پروانه‌ای در حوزه ارتباطات سیار صادر نشده؛ اما در حوزه ارتباطات ثابت ۴ پروانه Contact Center و ۳ پروانه جدید Servco صادر شده است. همچنین مجوز ۶۸۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت الکترونیکی و ۲۱۷ دفتر ICT روستایی نیز صادر شده است.
 
پژوهش‌های رگولاتوری روی موضوع 5G
 
نسل ۵ (5G)، همگرایی ارائه خدمات ثابت و سیار (FMC) و تدوین ضوابط و چارچوب‌های توافقنامه‌های سطح خدمات (SLA) سه موضوعی هستند که رگولاتوری بیشترین تمرکز پژوهش‌های خود را روی آنها گذاشته است. در این گزارش پیش‌بینی شده است تا پایان سال ۲۰۲۵ در ایران ۶.۱۱ میلیون مشترک 5G وجود داشته باشد که این عدد از برخی تخمین‌های کشورهای اروپایی بیشتر است.
 
آینده رگولاتوری
الکترونیکی‌سازی صدور قبوض خدماتی که موجب صرفه‌جویی ۱۴۴۰میلیارد تومانی خواهد شد در کنار طرح‌های دیگری همچون اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و راه‌اندازی پایگاه رفاه ایرانیان از چشم اندازهای اقدامات آینده رگولاتوری تا پایان این دولت عنوان شده است.
 
در خاتمه اهداف سالیانه رگولاتوری را مشاهده می‌کنید که در این گزارش به صورت جدولی تشریح شده است:
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.