سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 23, 2020
14:52 چهارشنبه، 3ام دیماه 1399
کد خبر: 119419

به نام ایران، به کام آلمان!

 
 
مدیر کل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه آمار دقیقی در زمینه میزان صادرات نرم‌افزار وجود ندارد، گفت: در زمینه تولید نرم افزار پیشرفت‌های خوبی انجام شده، اما به دلیل مسائل ناشی از تحریم، شرکت‌ها ناچارند در کشورهایی مانند آلمان شعبه‌ای افتتاح و محصول خود را به نام نرم‌افزار آلمانی صادر کنند.
 
فرزاد اسماعیل زاده، امروز در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه این وزارتخانه با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، پیشرفت ایران در زمینه تولید نرم افزار را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر نرم افزارهای ایران حتی در زمینه ضد ویروس، قابل مقایسه با نرم افزارهای خارجی هستند. از طرف دیگر شرکت های در بخش‌های صنعتی مثل نرم افزارهای برای کنترل برق صنعتی تولید می‌کنند، اما چون به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند از ایران صادرات انجام دهند، در کشورهای دیگر مثل آلمان شعبه‌ای تاسیس و به نام آلمانی، نرم‌افزارها را می‌فروشند.
وی افزود: به عبارت دیگر افراد توانمند و متخصص در کشور حضور دارند و در این بخش بسیار پیشرفته هستیم، اما در شرایط فعلی مجبوریم تحریم‌ها را دور بزنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات زیادی در زمینه سیستم‌های ای آر پی و پیشرفته هم انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر هدف ما این است که به سمت سیستمهایی مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا حرکت کنیم. برای مثال حدود ۶۰ شرکت در زمینه هوش مصنوعی در ایران فعالیت می‌کند که باید آنها را به صنایع معرفی کنیم تا از آن‌ها استفاده کنند؛ چرا که در حال حاضر اکثر صنایع از سیستم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند. در این زمینه مقرر شد جلساتی با صنایع مختلف برگزار شود و اعضای نظام صنفی رایانه‌ای سیستم های پیچیده و کاربردهای آنها را برای آنها توضیح دهند تا از حالت سنتی خارج شویم.
آماری از میزان صادرات نرم افزار وجود ندارد
مدیر کل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صمت، در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان صادرات نرم‌افزار نیز گفت: از سال ۱۳۹۳ یک انجمن صادرات نرم‌افزار در کشور وجود دارد که آمار صادرات را هر سال ۴۰۰ میلیون دلار اعلام می‌کند، اما واقعیت این است که هیچ آمار دقیقی از میزان صادرات نرم‌افزار وجود ندارد.
به گفته وی ایران سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار صادرات فناوری‌های دانش‌بنیان داشت که مشخص نیست چه میزان از آن و مربوط به نرم افزار بوده است؛ چراکه امکان رصد صادرات نرم‌افزار مانند کالا وجود ندارد. کالا حتماً باید از گمرک خارج شود، اما نرم افزار می‌تواند با یک فلش یا ایمیل هم صادر شود. از طرف دیگر هم در گمرک تعداد سی دی صادر شده مهم است و نه محتوای آن که چه نرم افزاری با قیمت هنگفت در داخل آن وجود دارد.
اسماعیل زاده همچنین درباره کشورهای هدف صادرات نرم‌افزار ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: در جلسات مشترک به دنبال ایجاد روش‌هایی هستیم تا با ایجاد مشوق، شرکت‌ها میزان صادرات خود را اعلام کنند؛ اما در حال حاضر به دلیل مسائل مالیاتی و دور زدن تحریم‌ها که اشاره شد آماری در این خصوص به بخش دولتی ارائه نمی‌شود.
او درباره اقداماتی که قرار است در پی اجرای تفاهم نامه انجام شود، اظهار کرد: دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صمت مدتی است که با سازمان نظام صنفی کشور به ویژه در بخش صادرات نرم‌افزار، فعالیت‌های مشترک و جلسات همفکری داشته است؛ تا جایی که تصمیم گرفته شد کمیسیون‌های مشترکی در بخش صادرات، اینترنت اشیا و غیره تشکیل شود تا در زمینه موارد یاد شده برنامه ریزی شود و از نظرات بخش خصوصی استفاده شود.
وی افزود: در سالهای اخیر دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صمت و سازمان نظام صنفی کشور در کمیته ارزی این سازمان همکاری دارند و ارز شرکت‌هایی که میخواهند حق لایسنس و نرم‌افزار به کشور وارد کند در این نهاد تصویب می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت حدود ۳۰۰ شرکت در بخش تولید نرم‌افزار در کشور، گفت: این شرکت‌ها پروانه بهره برداری خود را از وزارت صنعت دریافت کردند و از سوی این وزارتخانه حمایت می‌شوند اما نکته مهم این است که باید نیازها و مشکلات شرکت‌ها بررسی و مشخص شود تا وزارتخانه اقدامات لازم را برای رفع آن‌ها انجام دهد و به عبارتی کار وزارت صمت فقط تسهیلگری باشد.
به گزارش ایسنا، امروز (چهارشنبه) بین وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تفاهم نامه همکاری امضا شد. محورهای اصلی این تفاهم نامه بازجانمایی صنعت نرم افزار در جایگاه ارزشمند و راهبردی خود در قوانین و سیاستگذاری‌ها در اکوسیستم؛ مشارکت و همکاری در پیاده سازی فناوری‌های نوین انقلاب صنعتی چهارم در صنایع و معادن؛ ساماندهی و رتبه بندی شرکت‌های نرم افزاری؛ مشارکت و همکاری طرفین برای ارتقای مزایا و کاربری پروانه بهره برداری تولید نرم افزار؛ آموزش و توانمندسازی و ارتقاء آمادگی تولید و صادرات شرکت‌های نرم افزاری؛ ترویج و فرهنگسازی صیانت و حمایت از صنعت نرم افزار؛ همکاری و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در حوزه اطلاع رسانی؛ تسهیل فضای کسب وکار فعالان تولید و صادرات نرم افزار؛ گسترش تعاملات و روابط بین المللی موثر؛ ارتقاء ظرفیت‌های تامین نیروی انسانی ماهر؛مقررات زدایی و هدفمندسازی و بهینه سازی مقررات است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.