اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 26, 2020
14:13 شنبه، 6ام دیماه 1399
کد خبر: 119487

ساماندهی فضای مجازی به معنای فیلتر نیست/ دامنه آسیب‌های اجتماعی به تبع دنیای مجازی گستردش یافته است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: سر و سامان دادن به فضای مجازی با فیلتر شدن آن زمین تا آسمان فاصله دارد بارها عنوان کرده‌ایم که با فیلتر  شدن فضای مجازی موافق نیستم اما باید این فضا با کنترل و محدودیت باشد.

 
علی اصغر عنابستانی در مورد کاهش سن آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: کاهش سن اعتیاد و رشد آن بین دانش آموزان تا لایو پسر ۱۴ در شبکه‌های اجتماعی در چند روز اخیر افکار عمومی را به سمت خود جذب کرده است که نشات گرفته از ورود نرم و ملایم شبکه‌های اجتماعی بدون محدودیت سنی در زندگی ایرانیان است،  آسیب‌های شبکه اجتماعی اگر دیروز بدون آموزش دامن بزرگسالان را گرفته و امروزه گاهی به قیمت جان کودکان و نوجوانان تمام می‌شود.
 
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: سر و سامان دادن به فضای مجازی با فیلتر شدن آن زمین تا آسمان فاصله دارد؛ بارها عنوان کرده‌ایم که با فیلتر شدن فضای مجازی موافق نیستم اما باید این فضا با کنترل و محدودیت باشد علی‌الخصوص برای کودکان و نوجوان اگر این مشکل به صورت جدی رسیدگی نشود، بدون‌شک شاهد اوج گیری و گستردگی دامنه آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود. سامان‌دهی، کنترل و نظارت دقیق بر روی شبکه‌های مجازی باید مورد توجه قرار بگیرد. 
 
وی ادامه داد: در کشورهایی مثل اروپا و آمریکا ورود به شبکه‌های اجتماعی با محدودیت صورت می‌پذیرد و والدین به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند وارد هر سایت و برنامه غیر مجازی شوند و اگر بدون اطلاع وارد شوند با محدویت مواجه خواهند شد. 
 
ساماندهی شبکه‌های اجتماعی رها شده است
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: امروزه ناامنی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی رها شده ولی حاشیه آن یعنی فیلتر شدن و فیلترینگ با عنوان منع آزادی بیان مطرح می‌شود، کسی با آزادی بیان مخالف نیست اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد ولنگاری است نباید اجازه بدهیم فرزندی که قدرت تشخیص نیک و بد روزگار را ندارد بی‌ترس به دنیای مجازی قدم بگذارد بدون شک به فساد کشیده می‌شود‌، امروزه انواع معضلات اجتماعی از قمار تا اعتیاد و فحشا در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد آنچه در دنیای حقیقی قبح دارد در دنیای مجازی بدون قبح  رواج داردو شاهد مسائلی در شبکه‌های اجتماعی هستیم که اگر از غصه بمیریم برای چنین موضوعاتی بسیار کم است برخی از مسئولان این ماجراها را می‌بینند و با توجیهات خنده‌دار از کنار آن می‌گذرند.
 
عنابستانی با اشاره به ولنگاری فضای مجازی تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم بحث سامان‌دهی فضای مجازی در مجلس یازدهم به سرانجام برسانیم عوامل متعددی از فقر فرهنگی تا فقر اقتصادی در رشد آسیب‌های اجتماعی دخیل هستند اما عمده‌ترین عامل معضلات اجتماعی در شرایط کنونی نشات گرفته از ولنگاری فضای مجازی است تاثیری که فضای مجازی در شکل گیری معضلات و مشکلات دارد، هیچکدام از پارامترهای دیگر روی جوانان و نوجوانان ندارد در حال حاضر به راحتی می‌توان به بدترین سایت‌های پورن، مستهجن و غیراخلاقی راه پیدا کرد در چنین شرایطی دیگر غنا فرهنگی و فقر اقتصادی تاثیری نخواهد است.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مجلس برنامه خواهیم داشت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بسیاری مبالغ به نام آسیب‌های اجتماعی است که ردیف بودجه مشخصی ندارد باید جمع آوری و یکدست شود تا اعتبارات به صورت هدفمند برای حل آسیب‌های در نظر بگیریم و در کمیسیون اجتماعی مجلس به صورت کلان روی موضوع معضلات و آسیب‌های اجتماعی و کاهش سن آسیب‌های اجتماعی باید به صورت عمیق کار کنیم./
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.