سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 26, 2020
16:55 شنبه، 6ام دیماه 1399
کد خبر: 119504

ایسوس ساخت RTX 3080 Ti و RTX 3060 را تأیید کرد

 
 
دو کارت گرافیک معرفی‌نشده‌ی RTX 3080 Ti و RTX 3060 در سایت ایسوس رؤیت شده‌اند تا از تولید آن‌ها مطمئن شویم. RTX 3080 Ti احتمالا ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی دارد.
 
ایسوس به‌تازگی تأیید کرده است که انویدیا روی دو کارت گرافیک جدید از خانواده‌ی کارت‌های گرافیک RTX 3000 کار می‌کند که مبتنی‌ بر معماری امپر (Ampere) هستند. این دو کارت گرافیک که با نام‌های GeForce RTX 3080 Ti و GeForce RTX 3060 شناخته می‌شوند، چند بار در شایعه‌ها ظاهر شده‌اند و برخی از مشخصاتشان را می‌دانیم.
 
ظاهرا هر دو کارت گرافیک قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ عرضه شوند؛ اما ایسوس از همین حالا نام کارت‌های مورد بحث را به صفحه‌ی پشتیبانی و خدمات وب‌سایت رسمی خود اضافه کرده است. نخستین بار کاربری با نام HXL در توییتر متوجه این موضوع شد.
 
در صفحه‌ی پشتیبانی و خدمات سایت ایسوس شاهد مدل‌های ROG STRIX از کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 3000 هستیم که در بین آن‌ها نام RTX 3080 Ti و RTX 3060 هم به ‌چشم می‌خورد. به ‌نظر می‌رسد ایسوس از مدتی پیش کارت‌های گرافیک نام‌برده را از انویدیا دریافت کرده است و اکنون روی مدل اورکلاک‌شده‌ی آن‌ها کار می‌کند. البته ظاهرا مدل اورکلاک‌نشده‌ی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا توسط ایسوس در حال ساخت است.
 
بر اساس اطلاعات منتشرشده،‌ کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti قرار است دارای ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6X و GeForce RTX 3060 قرار است دارای ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 باشد. از آن‌جایی که هر دو محصول مدل‌هایی سفارشی محسوب می‌شوند، انتظار داریم مجهز به سیستم خنک‌کننده‌ی ROG STRIX باشند که پیش‌تر شاهد استفاده از آن در خانواده‌ی GeForce RTX 3000 ROG STRIX بوده‌ایم. به‌علاوه احتمالا برد مدار چاپی (PCB) محصولات سفارشی خواهد شد.
 
اطلاعاتی ک افشاگری با نام کاربری Kopite7kimi منتشر کرده است، نشان می‌دهد GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition دارای برد مدارچاپی PG133-SKU15 و هسته‌ی گرافیکی GA102-250-KD-A1 خواهد بود. پردازنده‌ی گرافیکی GA102-250 از زمانی‌که نخستین بار در کارت‌های انویدیا رؤیت شد، برخی تغییرات به ‌خود دیده است و همچون پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در GeForce RTX 3090 از ۱۰,۴۹۶ هسته‌ی کودای FP32 استفاده می‌کند.
 
 گفته می‌شود کارت گرافیک مورد بحث ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X دارد. برخلاف سرعت ۱۹٫۵ گیگابایت ‌بر ثانیه‌ای RTX 3090، احتمالا GeForce RTX 3080 Ti قرار است سرعت کلاک ۱۹ گیگابایت ‌بر ثانیه GeForce RTX 3080 را حفظ کند.
 
از آن‌جایی که در RTX 3080 Ti به حافظه‌ی ۲۰ گیگابایتی دسترسی پیدا می‌کنیم، انتظار داریم انویدیا از رابط باس ۳۲۰ بیت استفاده کند که به پهنای باند ۷۶۰ گیگابایت ‌بر ثانیه منتهی می‌شود. به‌علاوه توان کارت گرافیک RTX 3080 Ti همچون RTX 3080 قرار است ۳۲۰ وات باشد. انویدیا برای تأمین انرژی هسته‌های اضافه احتمالا مجبور است بهینه‌سازی‌هایی روی سرعت کلاک اعمال کند. 
 
انویدیا ممکن است کارت گرافیک RTX 3080 Ti را با قیمتی کمتر از AMD Radeon RX 6900 XTا(۹۹۹ دلار)‌ به بازار عرضه کند. بر اساس برخی گزارش‌ها، RTX 3080 Ti ممکن است به ‌دلیل داشتن سرعت کلاک بالاتر، در نهایت سریع‌تر از RTX 3090 ظاهر شود. البته در هر صورت RTX 3090 به‌عنوان محصولی در کلاس تایتان (Titan) باقی خواهد ماند و به حرفه‌ای‌ها از طریق حافظه‌ی گرافیکی بیشتر خدمت‌رسانی خواهد کرد.
 
ازطرفی دیگر GeForce RTX 3060 را داریم که از پردازنده‌ی گرافیکی GA106-400 استفاده خواهد کرد؛ پردازنده‌ای گرافیکی که گفته می‌شود ۳۸۴۰ هسته‌ی FP32 و مجموعا ۳۰ واحد چندپردازنده‌ی جریانی (SM) دارد. در این کارت گرافیک شاهد استفاده از برد مدارچاپی PG190 خواهیم بود که با پین‌های GA104 و GA106 سازگار است. در ابتدا گفته می‌شد این کارت گرافیک ۶ گیگابایت حافظه با سرعت کلاک ۱۴ گیگابایت‌ بر ثانیه دارد؛ اما اکنون ۱۲ گیگابایت حافظه با سرعت کلاک ۱۶ گیگابایت ‌بر ثانیه برای آن اعلام شده است.
 
اگر شایعه‌ها حقیقت داشته باشند، حافظه‌ی گرافیکی RTX 3060 بیشتر از RTX 3060 Ti و RTX 3070 و حتی RTX 3080 خواهد بود. بهره‌مندی RTX 3060 از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی هنوز تأیید نشده است؛ اما دلیل این موضوع می‌تواند تمایل انویدیا به شکست دادن AMD در بازار محصولات مین‌استریم باشد.
 
فراموش نکنید که در ابتدا گفته می‌شد کارت‌های RTX 3080 و RTX 3070 به‌ ترتیب ۲۰ و ۱۶ گیگابایت حافظه دارند؛ اما درنهایت شاهد این موضوع نبودیم. کارت گرافیک GeForce RTX 3060 دارای رابط باس ۱۹۲ بیت با مجموع پهنای باند ۲۸۴ گیگابایت ‌بر ثانیه خواهد بود و احتمالا ۲۲۹ دلار قیمت خواهد داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.