اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 29, 2020
14:29 سه شنبه، 9ام دیماه 1399
کد خبر: 119612

افزایش پنج هزار و ۲۰۰ درصدی پهنای باند اینترنت بین‌الملل

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در کشور طی ۶ سال گذشته بیش از پنج هزار درصد رشد کرده است.
 
 عرضه و تقاضا در بخش اینترنت در کشورمان به شکل کاملا انفجاری رشد کرد، به طوری که در مدت کمتر از پنج سال، بسیاری از شهروندان ایرانی مشتری خدماتی شده اند که صرفا بر بستر اینترنت جریان دارد.  
 
در گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) با نام «ایران در مسیر هوشمندی» منتشر کرده، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در چند سال گذشته را بسیار قابل توجه خوانده است. علاوه بر افزایش بیش از ۵ هزار درصدی پهنای باند بین‌الملل، طی سال‌های اخیر شاهد افزایش ۳ هزار و ۸۰۰ درصدی پهنای باند داخلی نیز بوده‌ایم.
 
افزایش پهنای باند داخلی و خارجی از سال ۹۲ تا ۹۶ یکی از جالب‌ترین بخش‌های این گزارش است. آماری که حکایت از افزایش چندهزار درصدی دارد. گزارش «ایران هوشمند» سازمان تنظیم مقررات می‌گوید ظرفیت پهنای باند داخل کشور از ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۲۴ هزار ۲۰گیگابیت برثانیه در سال ۹۸ رسیده است.
 
سازمان تنظیم مقررات ظرفیت پهنای باند داخلی در ۷ سال گذشته را با افزایش ۳ هزار و ۸۰۰ درصدی عنوان کرده است. این رشد در بخش پهنای باند بین‌الملل بیشتر هم بوده است. براساس اطلاعات این گزارش ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل از ۸۲ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴ هزار و ۳۰۹ گیگابیت برثانیه در سال ۱۳۹۸ رسیده است، یعنی افزایش در این بخش پنج هزار و ۲۰۰ درصد بوده است.
 
ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور از ۱ هزار و ۱۱۶ ترابیت برثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۲۷ هزار و ۶۰۱ ترابیت برثانیه در سال گذشته رسیده است. در زمینه ظرفیت پهنای باند انتقال کشور هم افزایش ۲ هزار و ۴۰۰ درصدی ثبت شده است.  
 
در ادامه این بخش از گزارش به افزایش دسترسی شهروندان به خدمات ارتباطی هم اشاره شده است. بر اساس آمار رگولاتوری در سال ۹۸، بیش از ۶۸ میلیون نفر به پهنای باند سیار دسترسی داشته‌اند و ضریب نفود در این بخش هم به ۸۳.۰۵ درصد رسیده است.  
 
البته در بخش اینترنت ثابت روال خوبی را طی نکرده‌ایم. همانطور که بارها وزیر ارتباطات و معاونین او اعلام کرده‌اند، در بخش اینترنت ثابت دارای مشکلات عمده هستیم و در آن ضعف داریم.
 
براساس اطلاعات گزارش اخیر رگولاتوری ضریب‌نفوذ دسترسی به اینترنت همراه براساس تکنولوژی ۳G و ۴G به ۸۳.۰۵ درصد می‌رسد و میزان ضریب نفوذ اینترنت ثابت (XDSL) برابر ۱۰.۹۵ درصد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.