تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 30, 2020
11:30 چهارشنبه، 10ام دیماه 1399
کد خبر: 119639

مجلس به دنبال رفع معضلات در حوزه اقتصاد دیجیتال و سلامت است

رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت مجلس، با بیان اینکه کشور دچار یک ناهنجاری ساختاری در بودجه و اقتصاد است از تلاش مجلس برای رفع معضلات حوزه‌های اقتصاد دیجیتال و سلامت خبر داد.
 
 
 
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در مراسم «دوشنبه‌های استارت آپی» با محوریت فرآورده‌های دارویی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: کشور دچار یک ناهنجاری ساختاری در بودجه و اقتصاد است. از یک طرف بسیاری از منابع درآمدی همچون نفت، مالیات استقراض و … و از سوی دیگر، هزینه‌کردها به صورت دقیق دیده نشده است.
 
راه نجات کشور توجه ویژه به حوزه‌هایی همچون برتری دانش، مهارت و فناوری است
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه نجات کشور توجه ویژه به حوزه‌هایی همچون برتری دانش، مهارت و فناوری است. ادامه داد: درواقع راه نجات از برون‌رفت این بن‌بست‌ها که به معضلات ریشه‌دار و مزمن اقتصادی ختم می‌شود، این است که بتوانیم با تمرکز بر کشورهای منطقه به‌خصوص آسیای جنوب غربی در موضوع اشتغال و درآمدزایی، توسعه صادرات و تامین نیاز مردم را در نظر بگیریم، چراکه ایران در میان این کشورهای همسایه برتری دارد که علاوه بر جمعیت داخل کشور یک بازار برای ما محسوب می‌شود.
 
ضرورت ایجاد کنسرسیوم برای توسعه صنعت دارویی در کشور
 
وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های دانش‌بنیان مربوط به فناوری‌های متوسط پیرامون فرآورده‌های دارویی است، تصریح کرد: داروهای گیاهی و نوترکیب، سیستم‌های جدید دارورسانی، سامانه‌های دارویی، ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی همچون سلول بنیادی از بخش‌های دارویی ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی، نرم افزار درخصوص ارائه خدمات پرستاری و تهیه دارو از راه دور از جمله این فناوری‌ها محسوب می‌شوند.  
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه عرصه‌های اقتصادی این بخش‌ها می‌تواند خیلی بزرگ باشد، عنوان کرد: ایران در برخی از این بخش‌ها ۴۰ سال عقب است که برای رفع این عقب ماندگی باید کنسرسیوم های بزرگ اقتصادی به میان بیایند تا استعدادها و فناوری‌های موجود در کشور را به عمل تبدیل کنند، و این در حالی است که در دنیا کنسرسیوم‌های دارویی تشکیل شده است و سرمایه‌داران بزرگ کشور اعم از شرکت‌ها و بازیگران بخش خصوصی باید به میدان بیایند و با ایجاد کنسرسیوم‌ها اهدافی را بر مبنای پروژه‌های مهم تشکیل داده و از آنها حمایت کنند.
 
روح الامینی یادآور شد: البته به تازگی حوزه‌های نرم‌افزاری برای ارائه خدمات دارویی در کشور توسعه پیدا کرده‌اند که علاوه بر برخورداری از فرصت‌ها و تهدید‌ها می‌توانند آینده خوبی داشته باشند. در برخی موارد به دلیل بازار کوچک یا فناوری پیچیده دست به واردات می‌زنیم، فناوری پیچیده را می‌توان برطرف کرد اما اگر بازار ایجاد شود صرفه و صلاح اقتصادی آن نیز پیدا می‌شود.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه بنگاه‌های ما کوچک هستند، خاطرنشان کرد: در۴۰سال گذشته دنیا به صورت عام، اروپا به صورت خاص و هند و چین کارهای بزرگی را با استفاده از استارت آپ‌ها، مراکز رشد و… شروع کردند به طوری‌که اکنون شرکت‌های بزرگی با سرمایه‌های چند ده میلیاردی دارند.
 
وی افزود: 30 درصد صنعت دارویی در آمریکا است، ۳۰درصد اروپا و از 40درصد باقیمانده، ۲۱درصد ژاپن و سایر جهان ۱۹درصد از تولید دارو سهم دارند.  بازار ما نسبت به کشورهای چین، هند، ویتنام، تایلند، تایوان و…کوچک است و برای بزرگ شدن این بازار باید از سرمایه‌های انسانی خود بهره ببریم و جمع آوری سرمایه‌های بزرگ برای بازارهای بزرگ همچون پلاسما و فناوری بیوتک که زیرساخت‌های آن در ایران آماده است را می‌توان انجام داد.
 
روح الامینی با یادآوری اینکه مزیت نسبی ما تسلط بر فناوری و معجزه داشتن نیروهای انسانی متخصص است که برای رسیدن به هدف بزرگ می‌توانند کمک‌کننده باشند. اظهار کرد: حوزه سلامت و دارو، ارزش افزوده بالایی دارند و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در حد میلیون دلار است در حالی که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و پتروشیمی در حد میلیارد دلار است و این خوب نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه باید میزان سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش یابد، یادآور شد: ما از هر اقدامی که در راستای تقویت صندوق از جهت معافیت‌ها و …باشد، حمایت می‌کنیم و اگر منابعی آزاد شود به طور قطع به سمت صندوق سوق داده می‌شوند.
 
رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس به دنبال رفع معضلات در زمینه اقتصاد دیجیتال و حوزه سلامت است، انبساط هزار برابری میلیون به میلیارد در اختصاص حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی برای انجام طرح های مهم باید انجام شود و ساز وکارهای آن هم باید بر این اساس ایجاد و گسترش یابد، این عزم در مجلس شورای اسلامی وجود دارد./
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.