تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 6, 2021
11:31 چهارشنبه، 17ام دیماه 1399
کد خبر: 119872

مسیر نوآوری مایکروسافت در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ به همه نشان داد که پیش‌بینی فضای کسب‌وکارها از قبل اساسا ساده نیست. چه بسا که همه چیز می‌تواند کاملا دگرگون شود. با این حال حداقل از روی برخی نشانه‌ها می‌توان تخمین‌هایی را در مورد تکنولوژی‌ها زد به‌خصوص در زمینه برخی شرکت‌ها که پیش‌بینی پذیرترند.
 
 
پاندمی فعل و انفعالات مرتبط با تحول دیجیتالی (Digital Transformation) را سرعت داد و به ما نشان داد که چطور تکنولوژی می‌تواند جهان کسب‌وکار را به جلو پیش‌ببرد، با این حال این را همه می‌دانند که هیچ چیز قطعی از قبل قابل پیش‌بینی نیست اما شاید بتوان از روی عملکرد شرکت‌ها آینده آنها را به نوعی تخمین زد.
 
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج حوزه‌ای که مایکروسافت در آنها فعالیت ویژه‌ای را انجام داده است (البته مایکروسافت در زمینه گیم در سال ۲۰۲۱ رونمایی‌های جدیدی خواهد داشت که آن هم در جای خود می‌تواند مورد توجه واقع شود).
 
  متا او اس /  MetaOS
مایکروسافت دارای یک استراتژی تکاملی در لایه بنیادی سرویس ابری خود Microsoft 365 است که البته داخل شرکت آن را بهتر می‌شناسند! نام اولیه آن MetaOS است که گاهی Taos هم خوانده می‌شود.
 
MetaOS یک پلت‌فرم مجزاست که خدمات و کارهایی را در تمامی دستگاه‌ها انجام می‌دهد اما چیزی شبیه یک سیستم عامل (مثلا ویندوز) نیست بلکه شامل تعدادی از لایه‌ها و زیرمجموعه‌هاست. از جمله نقاط محل تاثیر این تکنولوژی را می‌توان به آفیس و مایکروسافت گراف اشاره کرد که این شرکت حول فریم‌ورک Fluid (یک تکنولوژی و فریم‌ورک اوپن سورس که توسط این شرکت توسعه داده شده) وVisual Studio dev و Microsoft POwer Apps گردهم آورده است.
 
در سال ۲۰۲۱ مایکروسافت روی استراتژی گردهم‌آوردن مجموعه خدمات و محصولات منفرد خود خواهد بود که این استراتژی می‌تواند پیامدهای بزرگی برای توسعه‌دهندگان و کاربران داشته باشد.
 
  جست‌وجوی جهانی: ‌اطلاعات روی انگشتان شما
بیل گیتس موسس مایکروسافت از گذشته یک چشم‌انداز در حوزه تکنولوژی داشته و آن در اختیار داشتن اطلاعات به جای جست‌وجو کردن آن بوده است. او در رویداد Comdex سال ۱۹۹۰ سخنرانی تحت عنوان «Information at Your Fingertips» (اطلاعات در نوک انگشتان شما) داشت. یک دهه بعد از آن به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت سرانجام به کمک واقعی کردن تکنولوژی جست‌وجوی جهانی خود به عملی کردن این ایده نزدیک شده است.
 
طی دو سال اخیر مایکروسافت تیمز درحال کار روی ایجاد یک تجربه کاربری جست‌وجوی واحد در تمامی پلت‌فرم‌های این شرکت شامل ویندوز، Edge و اپلیکیشن‌های آفیس این شرکت هستند. 
 
Microsoft Search ارائه‌دهنده یک ویژگی جست‌وجوی واحد است که احتمالا به سرویس‌هایی چون بینگ و تکنولوژی جست‌وجوی مایکروسافت توسعه پیدا خواهد کرد.
 
به معنی ساده‌تر Microsoft Search و Microsoft Graph API به درک زندگی دیجیتالی کاربران (استفاده از اسنادو اپلیکیشن‌ها و …) کمک بسیاری خواهند کرد.
 
در سال ۲۰۲۱ مایکروسافت به‌دنبال راه‌هایی برای دستیابی کاربران به جست‌وجوی واحد و استفاده از آن برای رسیدن به نتایج بهتر در اپلیکیشن‌های آفیس و مرورگر Edge و حتی داخل خود سرویس جست‌وجوی Bing خواهد بود. جست‌وجوی واحد (‌Unified search) به خوبی با Project Cortex و تکنولوژی‌های مدیریت دانش مایکروسافت همخوان خواهد بود و همانند MetaOS نقطه تمرکز آن کاربرمحور است و اختصاص به یک دستگاه مشخص ندارد.
 
  فراتر از iOT
مایکروسافت نخستین سرویس‌دهنده بزرگ کلاد بود که موضوع هیبرید (hybrid) را عملی کرد. هرچند بسیاری معتقدند که اساسا ترکیب کامپیوترهای خانگی و سرورها مثالی از «عصر هوشمندی» بوده اما به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به‌دنبال تحولی در این عرصه است. وقتی از دستگاه‌های هوشمند صحبت می‌کنیم بسیاری به یاد اینترنت اشیا می‌افتند اما مایکروسافت در طی سال‌های گذشته مرتبا درحال رشد کامپیوترهای خود به این شیوه بوده است.
 
 در واقع هر نوع دستگاهی با قابلیت پردازش هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک دستگاه هوشمند واجد شرایط در نظر گرفته شود. حتی دیتاسنترهای ماژولار مایکروسافت آژور که اساسا بدون اتصالات اینترنتی به‌طور متناوب از طریق ماهواره ارتباط و اتصال دارند هم نوعی دستگاه‌های هوشمند به‌شمار می‌آیند.
 
مایکروسافت هنوز رقیب سرویس AWS آمازون خود را که با نام رمزی فیجی (Fiji) شناخته می‌شود معرفی نکرده است اما احتمالا در سال ۲۰۲۱ شاهد معرفی آن خواهیم بود. فیجی این امکان را به کاربران می‌دهد که آژور (Azure) را روی سرویس کلاد محلی خود راه‌اندازی کنند.
 
  کلاد کامپیوتر شخصی Cloud PC
احتمالا مایکروسافت در بهار سال ۲۰۲۱ سرویس Cloud PC را رونمایی می‌کند که دسکتاپ به‌عنوان سرویس است. کلاد‌پی‌سی یک گزینه برای مشتریانی است که می‌خواهند از کامپیوتر شخصی ویندوزی خود استفاده کنند که توسط مایکروسافت یا سایر شرکت‌های تولید‌کننده پی‌سی ساخته شده است.  به این ترتیب از طریق این ویژگی از ویندوز آفیس و سایر نرم‌افزارهای مایکروسافت روی این دستگاه‌ها به‌صورت مجازی استفاده خواهد شد. احتمالا دارد که کلاد پی‌سی را از ویندوز 10X ببینیم.
 
  ویندوز 10X رقیبی برای کروم بوک
از موقعی که پانوس پانای به‌عنوان مدیر ارشد محصول به تیم ویندوز اضافه شده (از اوایل سال ۲۰۲۰) شعار مایکروسافت این شده است:‌ ویندوز برگشته است! پانای و تیمش احتمالا تمام تلاششان را صرف این خواهند کرد که عظمت را به ویندوز بازگردانند. (مانند ترامپ که می‌گفت عظمت را به آمریکا باز می‌گرداند) پانای و تیمش می‌خواهند ثابت کنند که شرکت دوباره روی ویندوز سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داده و این‌کار را با استفاده از رویکردهایی چون امکان‌پذیر کردن پردازش پردازنده‌های ARM روی ویندوز و رونمایی از ویندوز 10X انجام می‌دهند.
 
بازارهای هدف اولیه آنان شامل بخش‌های دانشگاهی و آموزشی خواهد بود که همان جایی است که احتمالا آنها را با دستگاه‌های کروم به رقابت واخواهد داشت.
 
مایکروسافتی‌ها هنوز ویندوز 10X را برای تست در دسترس قرار نداده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.