تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

January 9, 2021
11:49 شنبه، 20ام دیماه 1399
کد خبر: 119956

سخنگوی صنعت برق مدعی شد: ماینرها روزانه ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز مصرف می‌کنند

 
 
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مصرف غیرمجاز برق توسط استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور است اعلام کرده بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز توسط ماینرهای ارزهای مجازی مصرف می‌شود.
 
«مصطفی رجبی مشهدی» اعلام کرده که بالارفتن نرخ بیت‌کوین طی روزهای اخیر باعث افزایش فعالیت استخراج کنندگان شده است: «ارزانی نرخ برق در کشورمان نیز عامل دیگری در افزایش علاقمندان به استخراج رمز ارزها شده است.»
 
معاون برنامه ریزی اقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران ضمن رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه ۵۰۰ مگاوات برق به طور روزانه توسط ماینرها مصرف می‌شود اعلام کرد که میزان صحیح این رقم کمی بیش از ۳۰۰ مگاوات است. او این موضوع را یکی از عوامل افزایش مصرف برق این روزهای کشور برشمرد. سخنگوی صنعت برق از تلاش برای برخورد با این مصرف کنندگان غیرمجاز برق خبر داد و گفت: «در صورت شناسایی، این افراد به مقام های قضایی معرفی می شوند.»
 
 
رجبی مشهدی با تاکید بر این نکته که سیاست وزارت نیرو، حمایت از تشکیل مزارع استخراج رمزارزهای قانونی در کشور و سایر مراکز استخراجی است اذعان داشت با آن دسته از مراکز استخراج که به صورت غیرمجاز از برق با تعرفه‌ای به غیر از تعرفه مربوطه استفاده می‌کنند، به‌شدت برخورد خواهد شد: «در صورت شناسایی مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارزها، جریان برق آنها قطع و علاوه بر معرفی افراد خاطی به مراجع قضایی، هزینه برق مصرفی و خسارت‌های وارده به شبکه برق نیز از متخلفان دریافت می‌شود.»
 
به گفته سخنگوی صنعت برق تاکنون ۲۴ مرکز استخراج رمزارز با ظرفیت بیش از ۳۱۰ مگاوات مجوز فعالیت گرفته‌اند: «تاکنون یک‌هزار و ۶۲۰ مرکز غیرمجاز با ظرفیت نزدیک به ۲۵۰ مگاوات شناسایی شده‌اند که از این میان بیش از ۵۰۰ مرکز (۳۰ درصد) به کمک گزارش عاملان شناسایی،  کشف شده است.»
 
گفتنی‌است در روزهای گذشته وزارت صمت اعلام کرد که تمامی فعالان حوزه ماینینگ می‌توانند دستگاه‌های ماینر خود را به صورت قانونی در سامانه‌ای مختص به این کار ثبت کنند تا فعالیت‌شان به طور قانونی باشد. این فرصت تا ۴ بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و برای اطلاع از جزییات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.