تلفن همراه

گوشی

January 10, 2021
14:52 یکشنبه، 21ام دیماه 1399
کد خبر: 120022

رصد بازار تلفن‌همراه/قیمت‌ها به پایین‌ترین حد در ۶ ماه اخیر رسید

بازار تلفن همراه مانند سایر بازارها در هفته‌های اخیر تحت تاثیر کاهش بهای دلار، با افت قیمت‌ها مواجه شده، به طوری که رصد بازار تلفن‌همراه نشان می‌دهد که قیمت‌ها به کمترین حد در ۶ ماه اخیر رسیده و بازار دلالان نیز کساد شده است.
 
 شیوع کرونا نیاز افراد به سخت‌افزارهایی مانند تلفن همراه و کامپیوتر را افزایش داد. قیمت بالای گوشی تلفن همراه به دلیل عدم تخصیص ارز و بالا بودن قیمت ارز باعث بروز مشکلاتی در حوزه آموزش مجازی و دورکاری شد. اما از حدود ۲۵ روز قبل و با تخصیص ارز و کاهش محسوس قیمت دلار، اکنون شرایطی ایجاد شده تا در بازار تلفن همراه قیمت‌ها به اعداد منصفانه‌ای برسند. تا جایی که برخی از واردکنندگان برای جا نماندن از بازار رقابتی که ایجاد شده، تصمیم گرفته‌اند دامنه سود خود را از ۱۵ درصد به چیزی حدود ۳-۴ درصد برسانند تا گوشی‌های خود را به فروش برسانند و به تعهدات خود عمل کنند.
 
«رضا قربانی» رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به کاهش قیمت گوشی تلفن همراه به واسطه تخصیص ارز، اشباع بازار و پایین آمدن قیمت دلار اشاره و جزئیات آن را بیان کرد.
 
بهترین زمان برای خرید گوشی تلفن همراه
 
قربانی گفت: ۲۵ روز قبل زمانی که تخصیص ارز برای واردات گوشی تلفن همراه در نظر گرفته شد، برخی به این مسئله انتقاد کردند که چرا وقتی تخصیص ارز تعلق گرفته قیمت گوشی تلفن همراه پایین نیامده است؟ دلیلش این است که تا زمانی که تامین ارز اتفاق نیفتد و کالا با آن ارز تخصیص گرفته، وارد نشود، قیمت‌ها پایین نمی‌آید. تا قبل از تخصیص ارز گوشی‌های تلفن همراه با دلار ۳۲ هزار تومانی وارد شده بود، بنابراین باید صبر می‌کردیم تا ارز ۲۶هزار تومانی که بانک مرکزی تخصیص داده، تامین شود و با ورود کالاهای جدید، قیمت گوشی‌های تلفن همراه پایین بیاید.
 
رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل تصریح کرد: با توجه به تخصیص دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی (دلار نیمایی به روز) به تمامی واردکنندگان گوشی تلفن همراه، بازار رقابتی شکل گرفت. از دوشنبه قبل گوشی‌های تلفن همراه با ارز حدود ۲۶ هزارتومانی وارد بازار شدند و همانطور که قبلا در پیش‌بینی‌ها اعلام کردیم، گوشی تلفن همراه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و برخی موارد ۲۰ درصد ارزان شد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر فردی منتظر بوده که قیمت گوشی پایین بیاید و خریداری کند، می‌توان گفت الان بهترین زمان برای خرید گوشی تلفن همراه است. از ۶ ماه قبل تا الان چنین قیمتی اصلا در بازار دیده نشده و نمی‌دانیم در آینده نیز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
 
یک کاهش ۱۰ درصدی دیگر
 
البته به گفته قربانی، ارزان شدن گوشی تلفن همراه صرفا به همین عدد محدود نمی‌شود، بلکه به دلیل شکل گرفتن بازار رقابتی برخی از واردکنندگان نیز حدود ۱۰ درصد از سود خود را کم کرده‌اند تا بتوانند در این بازار اقبال خوبی داشته باشند.
 
رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در این باره گفت: واردکنندگان این اجازه را دارند تا ۱۵ درصد سود از خریدار دریافت کنند اما چون الان بازار شکل رقابتی به خود گرفته است، تعداد زیادی از فروشندگان سود ۱۵ درصدی خود را به ۲ تا ۳ درصد رسانده‌اند که همین مسئله نیز۱۰ درصد دیگر قیمت گوشی را پایین آورده است.
 
دست دلالان از بازار کوتاه شد
 
نکته دیگری که از نظر قربانی باعث شده قیمت گوشی تلفن همراه، پایین‌تر از هر زمان دیگری در ۶ ماه گذشته شود، گفت: به واسطه اتفاقات رخ داده، دست دلال‌ها از بازار کوتاه شده و دلالی در بازار موبایل هیچ توجیحی ندارد. همانطور که می‌بینیم اکنون هیچکس خریدار پاسپورت‌ مسافران برای رجیستر کردن گوشی تلفن همراه نیست.
 
رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل درباره این‌که آیا ممکن است با پایین آمدن قیمت ارز شاهد افت بیشتر قیمت تلفن همراه باشیم، افزود: اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار روی قیمت کالاهای وارداتی، ارز است. اما باید قیمت ارز حواله را در نظر گرفت. اکنون که به دلیل تحولات سیاسی قیمت دلار نقدی پایین آمده است اما دلار نیمایی که واردات با آن انجام می‌شود هنوز نزدیک به ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و تغییر چندانی نداشته است.
 
قربانی افزود: اگر قیمت ارز نیمایی کاهش پیدا کند، یک ماه بعد و پس از تامین ارز تخصیص یافته و ورود گوشی تلفن همراه به کشور، می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
 
روند کاهشی قیمت‌ها در بازار
 
بررسی بازار تلفن همراه نشان می دهد که بیشترین افت قیمت مربوط به آیفون پرو مکس ۲۵۶ است که با قیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شد، اما اکنون قیمت آن به ۴۳ میلیون تومان رسیده است.
 
به گفته قربانی گوشی آیفون ۱۲ با حافظه ۲۵۶ نسبت به یک ماه بین ۴ تا ۶ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.
 
رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کاهش قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار کشور،   اظهار داشت: گوشی نوت هشت ۱۲۸ شیائومی که حدود یک ماه قبل در بازار با قیمت هفت میلیون تومان بود، از دوشنبه گذشته با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. شیائومی مدل نوت ۹ پرو که با قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، به قیمت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. شیائومی پوکو x۳ که با قیمت ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسید الان با قیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.