تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 11, 2021
11:36 دوشنبه، 22ام دیماه 1399
کد خبر: 120049

نمایش قدرت غول‌های فناوری با حذف ترامپ و پارلر

 
 
شرکتهای فیس بوک و توییتر فعالیت گروههای و کاربران حامی آشوبهای هفته گذشته در کنگره آمریکا و همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را ممنوع کردند.
 
 افزایش دانلودها برای اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر (Parler) که محدودیت کمتری اعمال می کرد باعث شد شرکتهای گوگل و اپل این اپلیکیشن را که از آن برای سازماندهی فعالیتهای طرفداران ترامپ استفاده می شد از فروشگاه خود حذف کنند و آمازون هم خدمات وب را برای پارلر قطع کرد.
 
جان ماتز، مدیرعامل شرکت پارلر روز جمعه در سایت خود اعلام کرده بود ما تسلیم فشار بازیگران ضدرقابتی نمی شویم. ما مرعوب شرکتهایی نمی شویم که انگیزه های سیاسی دارند و مقاماتی که از آزادی بیان متنفرند!
 
در واقعیت ماتز گزینه چندانی نداشت. شبکه آزادی بیان محور وی که به محل سازماندهی فعالیت افراطیون تبدیل شده بود از سوی گوگل تهدیدی برای امنیت عمومی قلمداد شد. اپل هم برنامه پارلر برای مدیریت محتوا را ناکافی تشخیص داد و آن را رد کرد. کارمندان آمازون از این غول اینترنتی درخواست کرده بودند از خدمات دهی به پارلر تا زمانی که محتواهای تشویق کننده خشونت را حذف نکرده است، خودداری کند و در نهایت آمازون این سرویس را در نیمه شب یکشنبه قطع کرد.
 
اکوسیستم اینترنت تحت نفوذ چند بازیگر بزرگ قرار دارد و این اپلیکیشن شانس زیادی برای بقا بدون دسترسی به این کانالهای رایج ندارد.
 
محدودیتهایی که گوگل، اپل و آمازون برای پارلر اعمال کردند نشان می دهد که تا چه حد شرکتهای فناوری برای پیامدهای احتمالی آنچه در سرویسهایشان اتفاق می افتد و توانایی اقدام سریعتر، مسئول شناخته می شوند.
 
سالها شرکتهای فناوری بزرگ با ادعای این که از نظر محتوا خنثی هستند، از چنین بحثهایی اجتناب کرده بودند. مداخله و کمپینهای انتشار اطلاعات گمراه کننده در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا روشن ساخت که این شرکتها و الگوریتمهای نرم افزاری و مدیریت محتوای آنها روی دنیای واقعی تا چه حد تاثیرگذار هستند.
 
اکنون این غول‌های فناوری از سوی قانونگذاران، فعالان حقوق مدنی و حتی خود کارکنانشان تحت فشار قرار گرفته و دریافته اند که تا چه اندازه روی مکالمات عمومی حتی در اپلیکیشنهایی که خودشان ایجاد نکرده اند قدرت و مسئولیت دارند.
 
این قدرتهای انحصارگرا در حال حاضر زیر ذره بین رگولاتورهای آمریکایی قرار دارند و گوگل و فیس بوک با شکایتهای ضد انحصارطلبی دولت مبارزه می کنند. همزمان این شرکتها به دلیل عدم مدیریت محتوا که باعث می شود محتوای تحریک آمیز و منجر به خشونت در دنیای واقعی منتشر شود، مورد انتقاد قرار گرفته اند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، اقدامات اخیر این شرکتها مورد تمجید مقامات دولتی و منتقدان قرار گرفته اما بسیاری می پرسند چرا این شرکتها برای دست به کار شدن در این زمینه تا این اندازه صبر کردند. همچنین ماهیت جانبدارانه رفتار این شرکتها باعث نگرانی برخی از فعالان شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.