اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 20, 2021
10:53 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120326

بازار ۱۵ هزار میلیارد تومانی خدمات ابری در ایران

مشاور پروژه ملی ابر ایران گفت: حجم بازار بالقوه خدمات ابری در ایران بین ۱۲تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
 
 هفته گذشته پروژه ملی «ابر ایران» در قالب تفاهمنامه‌ای بین دولت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان رونمایی شد. در پروژه ملی «ابر ایران» آورده دولت ۵٠٠ میلیارد تومان است و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده است. تیم‌هایی که برای انجام این پروژه انتخاب شدند در قالب دو کنسرسیوم و حضور شرکت‌های آسیاتک، ژرف‌نگر و ابر زس به عنوان دو اپراتور ابری کشور که کار خود را آغار کردند.
 
با گذشت یک هفته از رونمایی این پروژه ملی، «علی شیرازی» مشاور برنامه‌ریزی پروژه ابر ایران در نشست خبری که برگزار شد، اهدافی که این پروژه دنبال می‌کند را تشریح کرد. مشاور پروژه ابر ایران با بیان این‌که حجم بازار بالقوه خدمات ابری در ایران بین ۱۲تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: ارائه خدمات اپراتورها ابری ابتدا با سازمان فناوری اطلاعات آغاز و پس از آن در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دولتی، بانک‌ها و موسسات مالی، استارت‌آپ‌ها، تمامی کسب‌وکارها و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی قرار خواهد گرفت.
 
وی گفت: در برخی از استان‌ها دیتاسنترهایی توسط دولت راه اندازی شده اما به دلایل مختلف آن‌ها بدون استفاده مانده‌اند و هدف این پروژه استفاده از توان بخش خصوصی برای احیای این ظرفیت‌ها است.
 
به گفته او، توسعه این پروژه تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود تا سرویس‌های ابری را در سال ۱۴۰۰ در اختیار ذیع‌نفعان آن در بخش خصوصی و دولتی قرار بگیرد.
 
شیرازی اشاره کرد: بازار خدمات ابری ایران فضای رشد زیادی دارد تاجایی که حجم بازار بالقوه خدمات ابری ایران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
تمرکززدایی در حوزه خدمات ابری، افزایش پایداری زیرساخت‌ها در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات، صرفه جویی ارزی، و ارائه خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی، خصوصی و تولیدکنندگان محتوا، از جمله اهداف پروژه ابر ایران است.
 
شیرازی خاطرنشان کرد: این کنسرسیوم در نظر دارد پس از آغاز سرویس‌دهی، به مدت ۷ سال سرویس خود را ارائه کند و پس از آن اگر مشتریان از خدمات ارائه شده رضایت داشتند، می‌توانند به مدت ۷ سال دیگر آن را تمدید کنند. سرمایه‌گذاری در مراکز داده دولتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود تجهیزات خریداری شده بخش خصوصی پس از ۷ سال متعلق به دولت خواهد بود. او با تاکید بر این‌که دولت در این پروژه سرمایه‌گذاری نقدی نخواهد کرد، گفت: دولت زیرساخت‌های مراکز داده خود را برای توسعه در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد و سود مشارکت توسط بخش خصوصی به دولت پرداخت می‌شود.
 
به زبان ساده، رایانش ابری (Cloud Computing) ارائه سرویس‌های رایانشی-سرورها، ذخیره‌سازها، پایگاه داده‌ها، شبکه، نرم‌افزار، تحلیل‌ها و موارد بیشتر از طریق اینترنت است. به زبان ساده‌تر، خدمات ابری داده‌های کاربران را در فضای اینترنت با هزینه کمتر و امنیت بیشتر ذخیره می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.