بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 20, 2021
14:48 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120339

انتشار ویدئوی «جک ما» ارزش سهام علی بابا را 11 درصد افزایش داد

 
 
انتشار ویدیویی از جک ما، موسس گروه علی بابا باعث شد ارزش سهام این شرکت روز چهارشنبه بزرگترین رشد روزانه در شش ماه گذشته را تجربه کرده و ۶۳ میلیارد دلار به ارزش بازارش اضافه شود.
 
 ارزش سهام گروه علی بابا در معاملات روز جاری هنگ کنگ حداکثر ۱۱ درصد افزایش یافت و حدود ۶۳ میلیارد دلار به ارزش بازار این شرکت افزود. بیش از ۸۵ میلیون سهم تا ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی مبادله شد که دو و نیم برابر بالاتر از میانگین سه ماهه مبادلات روزانه سهام بود. ارزش شرکت "علی هلث اینفورمیشن تکنولوژی" که تحت کنترل علی بابا قرار دارد، هم حداکثر ۱۸ درصد صعود کرد.
 
رویداد سالانه ای که برای معلمان چینی برگزار می شود، وقت مناسبی برای آفتابی شدن دوباره جک ما، کارآفرین میلیاردر چینی و موسس گروه علی بابا بود.
 
با وجود ظاهر شدن مجدد جک ما، سرمایه گذاران همچنان نگران تفحص رگولاتورهای چین و سرنوشت عرضه اولیه عمومی سهام گروه آنت مانده اند.
 
این ویدیو نشان دادکه جک ما در زندان نیست یا حضور وی در انظار عمومی ممنوع نشده است اما ممکن است نشانه آن باشد که شرکتهای تحت کنترل جک ما با دولت برای حل و فصل مسائل ضد انحصارطلبی به توافق رسیده اند و این همان چیزی است که سرمایه گذاران انتظار داشتند.
 
ظاهر شدن جک ما کمک خواهد کرد ارزش سهام علی بابا به اوج قبلی بازگردد. با این حال تحقیقات ضد انحصارطلبی در خصوص بخش فناوری ادامه دارد و سایه تهدید به طور کامل از سر این شرکت کنار نرفته است.
 
صحبتهای جک ما در این ویدیو برخلاف گذشته عادی و دور از جنجال بود. ارزش سهام علی بابا از زمانی که گروه آنت توسط مقامات ضد انحصارطلبی هدف قرار گرفته، افت زیادی پیدا کرده است.
 
وی در کنفرانسی در اکتبر از رگولاتورهای مالی انتقاد کرده و آنها را کلوب افراد پیری خوانده بود که مناسب نظارت بر نوآوری فناوری چینی نیستند. مدتی پس از این رویداد، برنامه گروه آنت جک ما برای عرضه اولیه عمومی سهام از سوی بازارهای سهام شانگهای و هنگ کنگ معلق شد. کمیسیون رگولاتوری اوراق بهادار چین در بیانیه ای در نوامبر اعلام کرده بود "جک ما" و دو مدیر گروه آنت توسط رگولاتورها احضار شده و به ادای توضیحات پرداختند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، آفتابی شدن غیرمنتظره جک ما که مانند غیبتش ناگهانی بود احتمالا نشانه آن است که روابطش با مقامات رگولاتوری چین تثبیت شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.