تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 26, 2021
17:00 سه شنبه، 7ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120515

قابلیت واگذاری کلیه مجوزها و قراردادهای استارتاپ‌ها به شرکت حمایت‌کننده

 
استارتا‌پ‌ها و شرکت‌های بزرگ مکمل یکدیگرند و تمایل بنگاه‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در مرحله بذری کسب و کارهای نوپا افزایش یافته است.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی با محور همکاری استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ به منظور حل نوآورانه چالش‌های طرفین که صبح امروز برگزار شد، گفت: استارتا‌پ‌ها و شرکت‌های بزرگ به تکمیل یکدیگر می‌پردازند و رقیب هم نیستند. به طوری که رسیدگی و بررسی وضعیت زیست‌بوم استارتاپی، در واقع به نوعی سیاستگذاری برای شرکت‌های بزرگ هم به شمار می‌رود. لذا زمانی که رشد زیست‌بوم استارتاپی بروز می‌یابد و اتفاق می‌افتد، اهمیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بسیار کلیدی است.
 
وی با نمایش اسلایدها و مستنداتی بر روی صفحه نمایش این کنفرانس که سالن جابرابن حیان دانشگاه صنعتی شریف، میزبان آن بود به مطالعات انجام شده در فاصله زمانی 2013 تا 2017 اشاره کرد و بیان داشت، به طور مشخص و با گذشت زمان در دنیا، فاصله موجود میان سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Central venous catheter) CVC و سرمایه گذاری خطرپذیر یا جسورانه ((Venture Capital VC کاهش یافته است. به طوری که شاهدیم که بر خلاف آنچه که در گذشته اتفاق می‌افتاد، تمایل به سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بزرگ و شتاب‌دهنده‌ها در مراحل اولیه به شدت افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که قبلا بنگاه‌های بزرگ در مرحله بهره‌برداری استارتاپ‌ها، اقدام به خرید و تملک سهام آنها می‌نمودند. در این خصوص آنچه که در همکاری میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ بروز یافته، این است که سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر به سمت سرمایه بذری حرکت کرده است و این ارتباط فراتر از خرید سهام استارتاپ‌ها توسط بنگاه‌های بزرگ شده و به شناسایی تیم‌های استارتاپی و در نهایت شتابدهی رشد آنها شده است.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به شرکت داروسازی فایزر که این روزها بسیاری نام آن را به عنوان سازنده واکسن کرونا می‌شناسند تصریح داشت، فراگیری در خصوص همکاری میان کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های بزرگ صرفا متعلق به حوزه فناوری‌های پیشرفته نیست و تعداد و حجم سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در این زمینه با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده است. به طوری که تنوع بخشی به سبد دارایی‌ها و پرتفوی(سبد سهام)، علاوه بر حوزه فناوری مانند گوگل در سایر حوزه‌ها نظیر انرژی، مالی و سلامت نیز به چشم می‌خورد. به طوری که ورود شرکت‌های بزرگ به عنوان شتاب‌دهنده از دیزنی گرفته تا ماکروسافت در کنار فعالیت متداول خود، محل ورود نوآوری نیز بوده‌اند.
 
ناظمی در تشریح بررسی دلایل شکست شرکت‌های بزرگی که به عنوان مکمل در زیست بوم استارتاپی ورود پیدا کردند به سه دلیل اشاره کرد و افزود، فقدان نیاز بازار با فاصله قابل توجه از سایر عوامل در صدر دلیل شکست قرار دارد. در همین راستا، تضمین بازار، نوآوری باز و کارآفرینان سازمانی در فهرست عواملی هستند که می‌بایست مد نظر قرار بگیرند.
 
وی با استناد به ماده 9 آیین‌نامه نوآفرین، به منحصربودن امکان در نظر گرفته شده برای کسب و کارهای نوپا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت، طبق این بند در صورت واگذاری حداقل شصت و هفت درصد (67%) از سهام یک شرکت مورد حمایت به یک شرکت دیگر یا ادغام آن در شرکت دیگر، کلیه مجوزهای دولتی دریافت شده اعم از مجوزهای غیرقابل خرید و فروش و قراردادهای در حال اجرا و قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، با رعایت قوانین قابل واگذاری است. هم‌چنین طی این آیین‌نامه، شرایط تسهیل ورود شرکت‌های CVC فراهم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.