تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

سیستم‌عامل

گوشی

January 31, 2021
12:15 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120636

مارک زاکربرگ مدعی است اپل با iOS14 علیه این شبکه اجتماعی اقدام می‌کند

مارک زاکربرگ در جریان ارائه‌ی گزارش مالی فیسبوک، اعلام کرد که اپل با iOS 14، قصد دارد علیه کسب‌وکار این شبکه‌ی اجتماعی و سایر توسعه‌دهندگان اقدام کند.
 
 
هفته‌ی گذشته، اپل گزارش مالی سه‌ماهه‌ی منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ (آذر – دی ۱۳۹۹) را منتشر کرد و کمی پس از آن، فیسبوک گزارش مالی‌ خود را به اصحاب رسانه و سرمایه‌گذاران اعلام کرد.  مارک زاکربرگ، از این فرصت به‌دست‌آمده بهره گرفت و به انتقاد از ویژگی‌های حریم خصوصی 14 iOS پرداخت. وی با توصیف اپل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رقبای فیسبوک، ادعا کرد که این شرکت از موقعیت و سیستم‌های ‌عامل‌ خود برای تسلط بر سایر خدمات استفاده می‌کند.
 
با استناد به گزارش اپل‌اینسایدر، زاکربرگ شک دارد که اپل در مورد مواضع حریم خصوصی‌اش صادق باشد؛ اما اظهارات متوالی وی به‌نوعی بر مزیت ویژگی‌های حریم خصوصی اپل دلالت دارد. زاکربرگ می‌گوید: «ما رقبای زیادی داریم که ادعاهایی در مورد حریم خصوصی می‌کنند که اغلب گمراه‌کننده است. اپل به‌تازگی برچسب‌های حریم خصوصی را منتشر کرده که مبتنی بر فراداده‌هایی است که برنامه‌ها به ‌جای حفظ حریم خصوصی و امنیت، از پیام‌های واقعی افراد جمع‌آوری می‌کنند. به‌طور پیش‌فرض، برنامه‌ی آی‌مسیج اپل پشتیبان‌ پیام‌های رمزگذاری‌نشده را ذخیره می‌کند. این بدان معنی است که اپل و دولت‌ها توانایی دسترسی به پیام‌های بیشتر مردم را دارند؛ بنابراین وقتی صحبت از مهم‌ترین مسئله به میان می‌آید که محافظت از پیام‌های مردم است، من فکر می‌کنم برنامه‌ی واتساپ ما به‌وضوح از برتری برخوردار است.» زاکربرگ درادامه افزود:
 
آی‌مسیج کلید اصلی اکوسیستم اپل است. این برنامه به‌صورت پیش‌فرض روی هر آیفون نصب شده و اپل آن را به رابط برنامه‌های کاربردی و مجوزهای خصوصی ترجیح می‌د‌هد؛ به همین دلیل آی‌مسیج پرکاربردترین سرویس پیام‌رسانی در ایالات متحده محسوب می‌شود. تجارت اپل به‌طور فزاینده‌ای بر به دست آوردن سهم برنامه‌ها و خدمات علیه ما و سایر توسعه‌دهندگان متمرکز است؛ بنابراین اپل برای استفاده از موقعیت و بستر اصلی خود با هدف تداخل در نحوه کار برنامه‌های ما انگیزه دارد و آن‌ها این کار را مرتبا برای ترجیح دادن برنامه‌هایشان انجام می‌دهند.
 
زاکربرگ ادعا می‌کند که قدرت اپل بر رشد میلیون‌ها کسب‌وکار در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و تغییرات iOS 14 در آینده بسیاری از مشاغل کوچک را برای دسترسی به مشتریان به‌منظور تبلیغات هدفمند با چالش مواجه می‌کند. زاکربرگ می‌گوید: «اکنون ممکن است اپل بگوید برای کمک به منافع مردم این کار را انجام می‌دهد و من فکر می‌کنم این پویایی برای درک مردم مهم است؛ زیرا ما و دیگران قرار است در آینده‌ای قابل پیش‌بینی در برابر این مسئله قرار بگیریم. در حال حاضر سرویس‌های پیام‌رسان ما همچنان پایدارند و رشد می‌کنند؛ اما این یک نبرد سخت خواهد بود.»
 
تیم کوک در مصاحبه‌ای جداگانه، مستقیما به فیسبوک و کارزار آن علیه خصوصیات حریم خصوصی اپل اشاره‌ای نکرد؛ اما به‌تفصیل موضع اپل را در رابطه با محافظت از اطلاعات کاربران شرح داد. بخشی از سخنان تیم کوک به شرح زیر است:
 
فردا روز جهانی حریم خصوصی است و ما همچنان استانداردهای جدیدی برای محافظت از حق حریم شخصی کاربران تعیین می‌کنیم. این استانداردها نه‌فقط برای محصولات خودمان، بلکه برای ایجاد موج در استخری است که کل صنعت را به جلو می‌برد.
 
گفته می‌شود اپل قصد دارد ویژگی IDFAا(Identifier for Advertisers) را حذف کند. پیش از این، قابلیت یادشده به شرکت‌ها امکان می‌داد داده‌های کاربران را تحت شرایط خاص ردیابی کنند. به گفته‌ی اپل، جایگزین IDFA با نام SKAdNetwork، قرار است از کاربران بیشتر محافظت کند. اپل امیدوار بود ویژگی حفظ حریم خصوصی را به‌عنوان بخشی از قابلیت‌های iOS 14 در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) راه‌اندازی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بدهد. در‌حالی‌که فیسبوک همچنان به لابی علیه حذف IDFA ادامه می‌دهد، گوگل تأیید کرده است که تمامی برنامه‌هایش را به SKAdNetwork مجهز می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.