اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 3, 2021
10:23 چهارشنبه، 15ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120761

آذری جهرمی در روز فناوری فضایی: تا ۳ سال آینده ماهواره مخابراتی بخش خصوصی در مدار قرار می گیرد

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه های فضایی کشور از قرار گرفتن ایران در کنار ۵ قدرت فضایی دنیا در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در مراسم روز فناوری فضایی و همزمان با دهه فجر که در موزه ارتباطات برگزارشد، با اشاره به اهمیت صنعت فضایی، گفت: بار مسوولیت صنعت فضایی بر عهده کسانی است که بنابر محدودیت‌هایی در پشت پرده و پنهانی فعالیت می کنند و آینده به تلاش های آنان گواهی می دهد.
وی با اشاره به رویکردهای این دولت در حوزه فضایی کشور، گفت: جدا از پیشرفت صنعت فضایی که از سال‌های گذشته آغاز شده است رویکرد اصلی ما توسعه کاربردهای فضایی در کشور بود.
وزیر ارتباطات با اشاره به راهبردهای تعیین شده در این حوزه تاکید کرد: کار توسعه تکنولوژی به بخش های عمومی و خصوصی سپرده شد و ما به توسعه زیرساخت ها پرداختیم.
وی به عرصه ماهواره های مخابراتی اشاره کرد و افزود: در این حوزه تلاش های خوبی انجام شده اما به دلیل زمان‌بر بودن آن به عمر دولتها نمی‌رسد چراکه از اراده ساخت تا در مدار قرار گرفتن آن ۵ سال زمان نیاز دارد در صورتی که عمر دولت ها بیش از ۴ سال نیست. 
آذری جهرمی یکی از دلایل عدم موفقیت در ساخت ماهواره های مخابراتی را نیاز به سرمایه عظیم برای آنها دانست و تصریح کرد: بر همین اساس بخش خصوصی را در این حوزه وارد میدان و نقاط مداری خود را به آنها واگذار کردیم و امروز یک اپراتور ملی داریم که قرار است ماهواره مخابراتی را تهیه کند.
وی افزود: ماهواره ای که دولت یا شرکت ایرانی در مدار قرار دهد فرقی ندارد و این ماهواره، ماهواره ملی ما خواهد بود و با این کار یک مشکل جدی که در این مسیر قرار داشت را مرتفع کردیم و برنامه داریم تا ۳ سال آینده ماهواره مخابراتی جمهوری اسلامی ایران را در نقطه ۴۳.۵ درجه در مدار قرار دهیم.
وی افزود: این یک تصمیم راهبردی بود که با کمک تمام بخش های کشور در این دوره گرفته شد.
وزیر ارتباطات به رویکرد کاربرهای صنعتی در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این حوزه برای ایجاد کسب و کارها توسط دانشجویان برنامه ریزی شد و دولت یکی از بزرگترین مشتریان این خدمات بود.
وی با اشاره به سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه، افزود: هم اکنون وزارت نیرو از گزارش های به روز و مدون سازمان و پژوهشگاه فضایی برای پایش منابع آبی، پیش بینی وضعیت هوا، پیگیری خشکسالی و سیلاب های کشور استفاده و وزارت کشاورزی سطوح زیر کشت خود را از طریق تصاویر فضایی پایش می کند و سازمان مدیریت برای آمایش سرزمین از اطلاعات سازمان فضایی کشور استفاده می کند.
وزیر ارتباطات به افتتاح مرکز داده فضایی کشور اشاره کرد و گفت: با افتتاح این مرکز و با هدف تسهیل ارائه اطلاعات پایه کشور، نقشه های تصویربرداری شده که سالها در سازمان فضایی کشور وجود داشت، به صورت  تسهیلات مناسب در اختیار کسب و کارهای ایرانی این حوزه قرار می گیرد. 
وی افزود: افتتاح این مرکز خبر خوبی برای کسب و کارهای این حوزه است و امیدوارم اطلاعات این مرکز برای مدیریت هوشمند در بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
آذری جهرمی از شکل گیری ۱۰۰ کسب و کار مورد حمایت خبر داد و گفت: پارک فضایی با رویکرد حمایت از کسب و کارهای فضا پایه تا قبل از تیرماه سال جاری در استان مازندران به بهره‌برداری می رسد.
وی به حوزه توسعه تکنولوژی در این بخش نیز به رونمایی از ماهواره‌بر  ذوالجناح توسط وزارت دفاع اشاره کرد و افزود: این ماهواره وزن بیشتری را در مدار  ۵۰۰ کیلومتری قرار می دهد و پایه تحقیقات کشور برای مدار هزار کیلومتری است.
وزیر ا تباطات به پروژه های ماهواره ای سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: ماهواره پارس یک آماده در مدار قرار گرفتن است و ماهواره طلوع نیز آماده قرار گرفتن در مدار است و امیدواریم تا پایان امسال در مدار قرار گیرند.
وی به تحریم های آمریکا علیه صنعت فضایی ایران اشاره کرد و افزود: بر خلاف این تحریم ها ما همکاری های بین المللی خود را توسعه دادیم و امیدواریم تا قبل از پایان این دولت خبر یک حرکت راهبردی و بسیار مهم را اعلام کنیم که باعث پیشرفت بزرگی در حوزه فضایی کشور می شود.
وی با تقدیر از وزارت خارجه برای فعال کردن دیپلماسی فضایی در این وزارتخانه، افزود: به زودی با حضور کارشناسان بین الملل این حوزه در ایران کارگاه هایی برای ارتقای سطح آموزش در کشور برگزار می شود در صورتی که ما در تحریم قرار داریم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما رفتنی هستیم و دانشمندان این حوزه می مانند، گفت: در آینده نزدیک ایران در جمع ۵ قدرت بزرگ دنیا در حوزه فضایی قرار دارد و مانند همیشه اعلام می کنم آینده این حوزه بسیار روشن است.
وی درباره رسیدن به هدف مدار ۳۶ هزار کیلومتری به برنامه مشترک این وزارتخانه با وزارت دفاع برای راه میان بر رسیدن به این مدار اشاره کرد و افزود: برای در مدار قرار دادن ماهواره تحقیقاتی قراردادی با وزارت دفاع بسته شده و مسوولین این وزارتخانه قول داده اند تا پایان این دولت این پروژه به سرانجام برسد و امیدواریم نتیجه تست موفقیت آمیز باشد.
آذری جهرمی تاکید کرد: این گام محکمی برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری در این دولت است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.