سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 3, 2021
14:29 چهارشنبه، 15ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120786

چین با واردات بیشتر تراشه می خواهد جلوی تحریم آمریکا بایستد

 
 
چین با واردات بیشتر تراشه و دستگاههای تولید تراشه، اقدامات قاطعانه ای را برای حفاظت از خود در برابر ممنوعیت رو به گسترش دسترسی به فناوری آمریکایی اتخاذ کرده است.
 
 تحلیل بلومبرگ از آمار رسمی بازرگانی نشان می دهد شرکتهای چینی در سال ۲۰۲۰ به ارزش ۳۲ میلیارد دلار تجهیزات مورد استفاده برای تولید تراشه رایانه از ژاپن، کره جنوبی، تایوان و نقاط دیگر خریداری کردند که ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رشد داشته است.
 
و با اقدام شرکتهایی نظیر هواوی در انبارسازی تراشه پیش از اجرای تحریمهای آمریکا، واردات تراشه رایانه به حدود ۳۸۰ میلیارد دلار رسید که ۱۸ درصد از کل واردات چین در سال گذشته بود.
 
آمریکا به طور پیوسته در حال محدود کردن دسترسی شرکتهای چینی به فناوری آمریکا بوده و پکن را وادار کرده است پس از سالها پیشرفت آهسته، تلاش برای توسعه صنعت داخلی تراشه را مضاعف کند. اقدامات دولت ترامپ آسیب پذیری چین در این بخش مهم را نمایان کرد و حتی با وجود این که دولت بایدن روی کار آمده است، پکن در حال پیشرفت برنامه جدید برای خودکفایی در بخش تولید نیمه رساناهاست.
 
شرکتهای چینی نظیر SMIC خرید دستگاههای مورد نیاز برای تولید ویفرهای سیلیکونی و تراشه های رایانه را افزایش داده اند. طبق گزارش انجمن صنعتی SEMI، چین در سال ۲۰۲۰ به بزرگترین بازار چنین تجهیزاتی تبدیل شد.
 
با اقدام هواوی و سایر شرکتهای فناوری چینی در انبار کردن تراشه پیش از اجرایی شدن تحریمهای آمریکا، واردات در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴ درصد رشد کرد. هواوی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته که فروش تراشه و سایر قطعات آمریکایی مورد نیاز برای تولید تلفن هوشمند و تجهیزات مخابراتی را به این شرکت را ممنوع می کند. دولت ترامپ مقررات تحریمها را تشدید کرده که مانع از تامین قطعات مورد نیاز هواوی شود.
 
خرید تراشه چین به دلیل تقاضای جهانی قوی برای رایانه ها و رواج گسترده مدل کار از خانه در دوران همه گیری ویروس کرونا افزایش یافت. بخش زیادی از تراشه هایی که به چین وارد شده است در مونتاژ تلفنهای هوشمند و لپ تاپها بکار رفته و صادر شده است.
 
یکی از بزرگترین برندگان افزایش تقاضا برای تراشه، تایوان بود و افزایش سفارش به شرکت TSMC و سایر شرکتهای تایوانی باعث شد رشد اقتصادی تایوان برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته از رشد چین سبقت بگیرد. افزایش تقاضای چین همچنین باعث کمبود تراشه برای شرکتهای خودروسازی شده و به تعطیلی برخی از کارخانه های خودروسازی منجر شده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، انجمن صنعت نیمه رسانا در دسامبر پیش بینی کرد روند افزایش تقاضا برای تراشه در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرده و فروش جهانی تراشه ۸.۴ درصد رشد می کند که به نفع شرکتهایی نظیر TSMC، اینتل و سامسونگ الکترونیکس خواهد بود. شرکتهای چینی هم به خرید تجهیزات برای تولید بیشتر نیمه رساناهای خود ادامه خواهند داد و احتمالا به فروش شرکتهایی نظیر توکیو الکترون و ASML Holding کمک می کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.