اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 8, 2021
19:45 دوشنبه، 20ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120921

زلکا: کیفیت؛ دلیل اعتراض ۹۱ درصد از کاربران شاکی از اینترنت در توییتر

مرتضی زندیه، بنیان‌گذار پلتفرم زلکا تحلیلی آماری از وضعیت موجود کیفیت اینترنت از نگاه کاربران نهایی ارایه داد.
 
بر اساس گزارشی که زلکا درباره نظرات کاربران توییتر فارسی نسبت به کیفیت اینترنت منتشر کرده، ۷ درصد آن‌ها به زیرساخت، ۲۷ درصد به فیلترینگ، ۴۳ درصد درباره سرعت پایین، ۱۹ درصد درباره تغییرات قیمت و ۴ درصد هم به مشکلات فنی واکنش منفی داشتند.
 
مرتضی زندیه، بنیان‌گذار پلتفرم زلکا تحلیلی آماری از وضعیت موجود کیفیت اینترنت از نگاه کاربران در رویداد آنلاین «کیفیت اینترنت ایران» که در روز یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ شد، ارایه داد.
 
به گفته زندیه طبق گزارش‌ تاثیر میزان ضریب نفوذ اینترنت بر GDP کشورها در سال ۲۰۱۲، هند به صورت تقریبی از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد ضریب نفوذ رسیده است و در حال حاضر نسبت به همان سال، از استرالیا GDP بیشتری دارد. او توضیح داد که افزایش ضریب نفوذ اینترنت سبب رشد اقتصادی در کشورها می‌شود، طبق مطالعات بانک جهانی به ازای هر ۱۰ درصد افزایش در نفوذ اینترنت پر سرعت، شاهد ۱.۳ درصد افزایش در سرانه GDP هستیم و هر ۱ درصد اGDP  افزایش در ۰.۳ تا ۱.۳ درصد فقر را کاهش می‌دهد. بنیانگذار زلکا با استناد به مطالعه‌ای دیگر که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU منتشر شده، اعلام کرد که در کشورهایی با ضریب نفوذ پهنای باند کم یعنی کمتر از ۲۰ درصد، افزایش ۱ درصدی در پذیرش پهنای باند به ۰.۰۰۸ درصد رشد تولید ناخالص داخلی کمک کرده است. در حالی که در کشورهایی با ضریب نفوذ متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد این تاثیر ۰.۰۱۴ درصد است و در کشورهایی با نفوذ بالاتر از ۳۰ درصد، تاثیر ۱ درصد پذیرش به ۰.۰۲۳درصد رشد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.
 
زندیه با اشاره به تحقیقاتی که روی تحلیل نظرات مردم در مورد کیفیت ADSL و اینترنت موبایل در صفحه مهندس آذری جهرمی، انجام شده‌است، اعلام کرد که ۹۱ درصد مردم به هنگام شکایت از اینترنت ADSL ایران، از کیفیت آن ناراضی و ۹ درصد از قیمت‌ها معترض هستند و کیفیت اینترنت شامل بخش‌های سرعت پایین، ping، مشکلات فنی، ناپایداری، زیرساخت، و در بخش قیمت هم به ترافیک داخلی و خارجی و افزایش قیمت یکباره اعتراض کرده‌اند.
 
به گفته او این آمار در اینترنت موبایل برعکس است، یعنی تنها ۱۹ درصد از کیفیت (سرعت پایین، مشکلات فنی، زیرساخت)  و ۸۱ درصدی به قیمت یعنی (محاسبه ترافیک و قیمت بالا)  اعتراض کرده‌اند.
 
او توضیح داد که میزان نرخ مشارکت استان تهران در پراکندگی جغرافیایی فروشگاه‌های استان تهران فعال درشبکه‌های اجتماعی ۵۹ درصد است.
 
زندیه در ادامه تعداد کاربران اینترنت در مقایسه با کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای حوزه MENA (ترکیه، ایران، عربستان، قطر) را با هم مقایسه کرد. او توضیح داد: «گزارشی در سال 2019 نشان می‌دهد که از ۶۲.۰۷ میلیون نفری که در ترکیه به اینترنت دسترسی دارند؛ ۵۴ میلیون کاربر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. این آمار در ایران نشان می‌دهد که از ۵۸.۴۲ میلیون نفر کاربر اینترنت، ۳۳.۴۰ نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در کشور عربستان آمار نشان‌دهنده این است که هر کاربر استفاده‌کننده از اینترنت از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کند که این عدد ۹.۷۳ میلیون کاربر است.» طبق گزارشی که زندیه به آن استناد کرده است، در قطر هم تعداد کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یکسان هستند.
 
بنیان‌گذار زلکا در مقایسه ضریب نفوذ کشورهای منطقه منا و میزان شکایت کاربران از آن در توییتر گفت: «مقایسه تعداد کاربران اینترنت و تعداد شکایات از آن در توییتر ایران با کمترین ضریب نفوذ نسبت به بقیه کشورها با عدد ۷۰ درصدی، بیشترین تعداد معترض کاربران یعنی ۷۰۷هزار و ۲۹۴ نفر را دارد.  در کشور قطر نشان می‌دهد که ضریب نفود اینترنت در کشور قطر ۹۹.۷ درصد است که ۹۹۱ نفر از وضعیت آن در توییتر شکایت می‌کنند. کشور عربستان با ۹۹.۲ درصد ضریب نفوذ اینترنت، ۱۱۷۴ کاربر از آن شکایت می‌کنند. کشور ترکیه با ضریب نفوذ ۷۴ درصدی، تعدا کاربران ناراضی آن در توییتر به ۴۸هزار ۴۱۲ نفر می‌رسد.»
 
به گفته زندیه، با شیوع کرونا تعداد دنبال‌کنندگان فروشگاه‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی رشد ۲.۵ برابری داشته است. او می‌گوید بر اساس تحقیقاتی که روی ۳۰ هزار صفحه مربوط به فروشگاه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی توسط زلکا انجام شده، بیشترین تعداد فروشگاه‌ها با ۲۵هزار عدد در اینستاگرام وجود دارد و تلگرام با  ۴هزار ۵۱۲ عدد فروشگاه در رتبه دوم قرار دارد. در ادامه او می‌گوید که تعداد دنبال‌کنندگان صفحه‌های فروشگاهی در ماه‌های مختلف در سال ۹۹ به شدت افزایش پیدا کرده است و سوشال کامرس آینده فروشگاهان است.
 
بنیان‌گذار زلکا با اشاره به حذف قیمت مسکن در سایت دیوار در ده ماه گذشته گفت که ۹۴ درصد کاربران در توییتر از حذف قیمت مسکن در سایت دیوار واکنش منفی نشان داده‌اند که از این آمار ۲۵ درصدشان به افزایش هزینه و ۱۰ درصد به عدم شفافیت اعتراض داشتند.
به گفته زندیه، بنیان‌گذار پلتفرم زلکا طبق تحقیقات میدانی انجام شده توسط مرکز Pew Research از مردم ۱۱ کشور با اقتصاد نوظهور و در حال توسعه؛ بیش از ۵۰ درصد این افراد اعتقاد دارند که اینترنت و گوشی‌های موبایل بر آموزش، اقتصاد، فرهنگ محلی، انسجام خانوادگی تاثیر مثبت و بر مسائلی چون کودکان، اخلاقیات، سیاست و سلامتی جسمی تاثیر منفی داشته است.
 
زندیه در ادامه می‌گوید که تحقیق تجربی در دو روستای هند نشان داده است که با فراهم‌آوری اینترنت برای یکی از روستاها، به دلیل دسترسی راحت‌تر به اطلاعات جهانی، مرگ و میر کودکان ۱۴ درصد کاهش داشته است. او در ادامه توضیح می‌دهد که علیرغم این گزارش‌ها مطالعات چند سال گذشته نشان از تاثیرات متقابل اینترنت بر کسب‌وکارها و GDP کشورها دارد. زندیه با اشاره به گزارش Deloitte، در سال ۲۰۱۴ می‌گوید: «طبق نتایج به دست آمده، اینترنت باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها در کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف و نوآوری شده است. در سال ۲۰۱۴، به دلیل کاهش هزینه‌ها کسب‌وکارهای متوسط و کوچک، برندگان وجود اینترنت در کشورهای در حال توسعه بوده‌اند. برای مثال پس از ورود اینترنت در کشورهای مکزیک، مراکش و مالزی، کسب‌وکارهای این کشورها ۱۱ تا ۲۵ درصد رشد در عملکرد را تجربه کرده‌اند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.