تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 9, 2021
11:45 سه شنبه، 21ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120934

آتش‌بس بزرگ در نصر تهران؛ احتمال ریاست یوسفی‌زاده قوت گرفت

جناح‌های رقیب در هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران سرانجام در آستانه انتخابات شورای مرکزی نصر کشور با مسکوت‌گذاشتن اختلافات عمیق خود بر سر صحت بخشی از نتایج توانستند لیستی ۵ نفره را به اتحاد تازه تاسیس استان‌های دیگر معرفی کنند. مقاومت اتحاد «آباد» برای اختصاص بیش از ۳ صندلی برای پایتخت باعث شده گزینه سکوت در انتخابات هم از سوی هیات مدیره پرماجرای نصر تهران به صورت جدی مطرح شود.
 
Artboard-1-36.png
در اوج درگیری‌های قانونی و عمومی میان اعضای دو لیست حاضر در هیات مدیره ششم سازمان نصر تهران سرانجام با معرفی پنج چهره از هر دو طیف حاضر در این نهاد سرنوشت‌ساز پایتخت گامی لرزان ولی حیاتی را برای بازگشت به رقابت بر سر ریاست این نهاد ملی با بیش از ۱۸ هزار عضو در سراسر کشور برداشت.
 
اطلاعیه سازمان نظام صنفی کشور درباره انتخابات شورای مرکزی کشور
اطلاعیه سازمان نظام صنفی کشور درباره نشست سالانه هیات عمومی در رابطه نحوه وکالت اعضا
در این لیست که هنوز رسما منتشر نشده علاوه بر حسین اسلامی رئیس جوان این دوره هیات مدیره منتخب ، آزاد معروفی چهره با سابقه سازمان و سر لیست رقیب اسلامی هم حضور دارند. به نظر می‌رسد در انتخاب این پنج نفر تلاش شده است تا حد ممکن بر امکان سازش میان دو رقیبی که هنوز با گذشت قریب به دو ماه بر سر تایید نهایی و بازانجام انتخابات شاخه فروشگاه‌ها و مشاورین درگیری دارند تاکید شده باشد.
 
دیگر چهره‌های حاضر در این ائتلاف شکننده، حمید رضا توسلی مدیرعامل کهنه‌کار بهین‌تکنولوژی از سمت فهرست «نصر فراگیر » و فرهاد کرم‌زاده از سمت فهرست فعلا برنده «هم‌آفرینی صنفی» هستند. مسعود اسکوئیلر مدیرعامل محبوب و تاریخ‌ساز شرکت ایران رایانه هم هر چند از فهرست «هم آفرینی صنفی» در انتخابات شرکت‌کرده ولی بر حسب سابقه‌اش مهره‌ای میانه‌رو و صلح‌طلب از خود نشان داده است.
 
این آتش‌بس شکننده از دید بسیاری بیش از آنکه تلاش برای کنار گذاشتن نبرد دو جناح بر سر قضاوت هیات نظارت بر انتخابات نصر تهران باشد تلاشی دیرهنگام ولی کلیدی است برای سوارشدن بر قطار انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که چندی است از استان‌هایی مانند اصفهان، مشهد و فارس به سمت کرسی ریاست سازمان کشوری در تهران حرکت‌کرده است.
 
کرسی ریاست سازمان نصر کشور به طور سنتی غیر از بخشی از دوره سوم، در اختیار تهران بوده است و حالا استان‌ها مصمم هستند که با توجه به درگیری‌های تهران و با تکیه بر پتانسیل رو به رشد استان‌های دیگر در بازار فناوری اطلاعات ایران آن را در یک نبرد تاریخی بازپس بگیرند.
 
مدار صفر درجه
در یک تصادف تاریخی این بار هم احتمالا بزرگترین شانس استان‌ها رسیدن به یک ائتلاف سخت با اصفهان و رییس دوره سوم سازمان نظام صنفی کشور یعنی کاظم آیت‌الهی است که این بار شاید با حکمت‌آموزی از دوره دشوار پیشین و درگیری‌ها با تهران و رقابت با استان‌هایی مانند خراسان رضوی به کل درباره احتمال کاندیداتوری برای نصر کشور لب فرو بسته است.
 
در مقابل حسن هاشمی موتور لیست اتحاد آباد به صراحت تاکید می‌کند که این لیست در شرایطی نیست که بتواند فارغ از وقایع تهران بیش از ۳ صندلی در شورای مرکزی را به همکارانش در تهران پیشنهاد کند و در ادامه می‌گوید:« دوستان ما اگر به حساب دوره پیشین منتظر داشتن ۵ صندلی در لیست شرکت‌های شورای مرکزی هستند باید توجه کنند که در دوره پیشین خود رییس وقت نصر تهران یعنی آقای اثنی‌عشری خودش مایه اتحاد میان دو جناح استان‌ها بود. اما اکنون هیات مدیره فعلی تهران نه تنها اتحاد‌ساز نیست بلکه هنوز نتیجه انتخابات دو شاخه مشاورین و فروشگاه‌ها در آن نهایی نشده است، پس نمی شود به صرف اینکه تهران اقتصاد بزرگتری در زمینه فناوری اطلاعات دارد به آنها سهم بیشتری از تصمیم‌گیری ملی را داد.»
 
هاشمی آب پاکی را هم روی دست پیشنهادهای نصر تهران می ریزد می گوید:« دوستان تهرانی گزینه صفر صندلی برای تهران را هم به جای گزینه غیرممکن ۵ صندلی مطرح کرده‌اند که از نظر ما گزینه قابل پذیرشی هم هست. واقعیت این است که باید پذیرفت سازمان دوره قبل سازمان موفقی بوده چون یک تیم توانسته‌اند در کنار رییس برای پیشرفت سازمان تلاش کنند و نمی‌شود این را قائم به فرد کرد. این توهین به شان همه ده‌ها استانی است که برای پشرفت فناوری اطلاعات کشور زیر پرچم سازنان نصر ایران تلاش می‌کنند.»
 
رئیس منتخب نصر خراسان رضوی تاکید می‌کند: «ما هیچ صحبتی تا کنون درباره ریاست نکرده‌ایم و معتقدیم سازمان در نهایت ماهیتی شورایی دارد که لزوما با موفقیت در کسب و کار شخصی یا سازمانی افراد تفاوت دارد. جنس این کار افرادی را می‌طلبد که تجربه کار شورایی را داشته باشند.»
 
بازی در وقت اضافه
 حسین اسلامی،‌ مدیرعامل نگاه وابسته به بانک کارآفرین، پس از چندین بار شکست مصالحه در سازمان نصر تهران حالا با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به فضای رقابتی پیش از آتش‌بس حیاتی اخیر دارد.
 
او با تاکید بر محکم و متحد بودن مواضع نصر تهران در قبال پیشنهادها به اتحاد آباد تاکید می‌کند که تمامی توافقات مکتوب و امضا شده‌اند و حرکتی فراگیر برای اجماع هرچند دیر ولی شروع شده است.
 
او در کمال صراحت و تاکید بر اینکه حاضر نیست به بازی تهرانی و شهرستانی تن دهد می‌گوید :« دید ما شایسته‌سالاری است. اگر شما به هر یک از مولفه‌های سهم از بازار دیجیتال کشور یا سهم از اعضای سازمان در بیرون و داخل از  سازمان نصر نگاه کنید سهم تهران بیشتر از ۳ صندلی در شاخه شرکت‌هاست. باید واقع‌بین بود.»
 
اسلامی اصرار دارد که حتی در نگاه عرفی هم دوره پیش که رابطه رییس سازمان نصر تهران با شورای مرکزی مثبت بوده ۵ صندلی به شرکت‌های تهرانی اختصاص داده شده که این باید منطقا در دوره فعلی اگر مبنا بر همراهی باشد تکرار شود و ادامه می‌دهد:« باید دوستان در هر اتحاد دیگری در نظر بگیرند که نباید با دید سواستفاده از اختلاف نظرات داخلی یک هیات مدیره نگاه کرد بلکه باید تلاش برای کار مثبت باشد. در این الگو ما حتی به گزینه صفر صندلی هم فکر می‌کنیم اگر ببینیم که همراهی لازم از سمت سایر دوستان شورای مرکزی وجود ندارد. تهران در این مورد هم هم‌رای و متحد است و زمینه‌ای برای سواستفاده وجود ندارد.»
 
او از رویکرد حذفی با تهران در شورای مرکزی نصر کشور به سختی انتقاد می‌کند و می‌گوید: «اگر نیت کار داوطبانه است پس دیگر نیازی به اینگونه گروکشی‌ها نیست. ما به شدت به آرای نیابتی و انتخابات فیزیکی در حالی که تقریبا همه استان‌ها انتخاباتشان آنلاین برگزار شده و حتی خود این آقایان هم به صورت آنلاین در استان خودشان انتخاب شده‌اند اعتراض داریم.»
 
اسلامی همچنان اصرار دارد که رییس سازمان نصر کشور به دلایل اجرایی باید از پایتخت باشد اما می‌گوید:«نیازی نیست که حتما رییس سازمان نظام صنفی تهران، رییس نصر کشور هم باشد ولی باید رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از تهران باشد.»
 
برگ آخر
 به نظر می‌رسد هم بخش پایانی حرف‌های  حسن هاشمی و هم حسین اسلامی اشاره آشکاری به احتمال حضور محمد علی یوسفی‌زاده، مدیرعامل جوان و مشهور آسیاتک دارد که از معدود چهره‌های مورد پذیرش در هر دو ائتلاف هیات مدیره تهران و حتی بسیار از شهرستان‌هاست.
 
یوسفی‌زاده نه تنها از ریاست نصر تهران در دقایق پایانی جای خالی داد، بلکه به عنوان صاحب بیشترین رای استان تهران حتی در لیست پیشنهادی ۵ نفره هم قرار نگرفته است اما رابطه و سابقه صنفی‌اش باعث شده حتی گزینه‌های کهنه‌کاری مانند آیت‌الهی هم از حضورش به عنوان گزینه ریاست سازمان و معرفی برای امضای نهایی رییس جمهوری استقبال کنند.
 
تاکنون خود مدیرعامل جوان آسیاتک بارها اعلام‌کرده است در پی هیچ ریاست صنفی نیست اما شاید در حالی که آتش‌بس شکننده تهران به سد محکم استان‌های دیگر خورده باز هم همه چشم‌ها با او دوخته شده باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.