تلفن همراه

گوشی

February 10, 2021
15:46 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120947

همتا برای رجیستری هزینه‌ای دریافت نمی‌کند

کلاهبرداران با ارسال پیامکی با مضمون «تلفن همراه شما رجیستر نشده، برای جلوگیری از مسدودی، به سایت زیر مراجعه کنید» و ارسال لینک‌های فیشینگ، به ربودن اطلاعات افراد و سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند،‌ این در حالی است که سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند.
 
طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور، از ابتدا به‌عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق مطرح شد. با اجرای این طرح، یکی از اقداماتی که لازم است قبل از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام شود، استعلام اصالت تلفن همراه است. استعلام اصالت تلفن همراه به‌منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان‌تجاری، مدل، شرکت گارانتی‌کننده و نظایر آن انجام می‌شود.
 
مشتریان می‌توانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامک‌ کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاه‌های ارتباطی سامانه همتا امکان‌پذیر است که این درگاه‌ها شامل سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وب‌سایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir می‌شود.
 
در این میان همواره سودجویان از روش‌هایی برای سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران و خریداران گوشی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها، ارسال پیامک به اسم همتا و با این عنوان است که تلفن همراه شما رجیستر نشده و به زودی شبکه آن قطع می‌شود و جهت جلوگیری، لازم است کد IMEI تلفن خود را ثبت کنید. در این پیامک حتی آدرسی هم آمده که از شما می‌خواهد روی آن لینک کلیک کرده و کد دستگاه خود را آنجا ثبت کنید.
 
این در حالی است که کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود.
 
این روش، یکی از شیوه‌هایی است که کلاه‌برداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند. از طرفی کاربران باید توجه داشته باشند هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA انجام می‌شود. ازطرفی سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir است و سامانه همتا دامنه دیگری ندارد.
 
اما با توجه به اینکه این روزها برخی افراد به دلیل استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، از فیلترشکن استفاده می‌کنند که کارشناسان هم بارها نسبت به استفاده از فیلترشکن‌ها و خطرات آن‌ها هشدار داده‌اند، این احتمال وجود دارد که با کلیک کردن روی این لینک و وارد کردن اطلاعاتی مانند کد گوشی که بتواند از اطلاعات شما سوءاستفاده کند.
 
بنابراین همانطور که بارها هشدار داده شده، هنگام دریافت پیامک‌هایی که دارای لینک است، حتما دقت کنید و تا جایی که امکان دارد روی لینکی که در پیامک آمده کلیک نکنید و خودتان آدرس سایت مورد نظر را جست‌وجو کرده و وارد شوید، تا گرفتار کلاهبرداری‌هایی از این دست که می‌توان آن را نمونه‌ای از حملات فیشینگ دانست، نشوید.
 
همچنین درصورتی که به درگاه‌های بانکی هدایت شدید، همواره پیش از هرگونه پرداخت حتماً باید از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شوید. ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر شامل عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به‌صورت قفل سبزرنگ) است که در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد. البته سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرایندهای سامانه همتا رایگان است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.