امنیت

فناوری اطلاعات

February 10, 2021
16:50 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120965

تحقیقات پلیسی در سنگاپور با استفاده از اطلاعات آماری کرونا

دولت سنگاپور تأیید کرده که پلیس این کشور برای انجام تحقیقات جنایی از داده‌های به دست آمده از ردگیری روزمره موقعیت مکانی مردم با هدف مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کند.
 
به گزارش زد دی نت، تا به امروز بیش از ۴.۲ میلیون نفر از اتباع سنگاپور یعنی ۷۸ درصد از جمعیت این کشور از اپلیکیشن تریس توگدرکانتکت و توکن های قابل نصب بر روی البسه به منظور کمک به کنترل بیماری کرونا و بررسی رفت و آمدهای روزانه خود استفاده کرده‌اند.
 
سنگاپور از نظر میزان استفاده از این نوع اپلیکیشن‌های کنترل جمعیت برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا، یکی از کشورهای پیشتاز جهان محسوب می‌شود و حالا اطلاعات به دست آمده بدین شیوه برای کنترل دقیق‌تر مردم با هدف رفع نیازهای پلیسی و اطلاعاتی به کار گرفته شده است.
 
پیش از این برخی سازمان‌های مدنی در سنگاپور نسبت به سوءاستفاده از این حجم از داده‌ها برای نقض امنیت و حریم شخصی مردم توسط دولت هشدار داده و تاکید کرده بودند که سرقت این میزان اطلاعات توسط هکرها می‌تواند مشکلات جدی برای اتباع سنگاپور ایجاد کند.
 
آمار استفاده از اپلیکیشن تریس توگدر از شهریور ماه به این سو به علت فشار و پیگیری دولت سنگاپور دو برابر شده است. تا شهریور ماه تنها حدود ۴۰ درصد مردم نرم افزار یادشده را بر روی گوشی‌های خود نصب کرده بودند. اما دولت سنگاپور در آن زمان اعلام کرد افرادی که از این اپلیکیشن یا توکن های کنترل موقعیت جغرافیایی استفاده نکنند از ابتدای سال ۲۰۲۱ حق حضور در اماکن عمومی را نخواهند داشت.
 
دولت سنگاپور برای کاهش نگرانی عمومی در مورد این اپلیکیشن مدعی شده داده‌های کاربران به صورت رمزگذاری شده تنها برای ۲۵ روز در آن نگهداری می‌شود و سپس به صورت خودکار پاک می‌شود. همچنین تنها داده‌های افراد مبتلا به کرونا از طریق انتقال فیزیکی و نه با استفاده از اینترنت در اختیار وزارت بهداشت این کشور قرار می‌گیرد. اما افشای استفاده پلیس از این اطلاعات نشان می‌دهد ادعاهای قبلی دولت سنگاپور در مورد احترام به حریم شخصی کاربران اپلیکیشن یادشده چندان واقعیت نداشته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.