اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 10, 2021
16:50 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120967

اختلال در سرویس احراز هویت، هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد

اختلال در سرویس‌های احراز هویت شبکه بانکی و بیمه‌ها طی ۱۰ روز گذشته برای بسیاری از کاربران این شبکه‌ها مشکل ایجاد کرده است به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های بیمه‌ها به دلیل این مشکلات نتوانسته‌اند بیمه جدید صادر کنند و دلیل آن را به بیمه‌گذاران خود، عدم سرویس‌دهی ثبت‌احوال برای احراز هویت عنوان می‌کنند و همچنین سرویس کارت به‌ کارت از طریق اپلیکیشن‌های مختلف در ساعاتی از شبانه‌روز به دلیل مشخص نشدن استعلام احراز هویت با اختلال مواجه می‌شوند؛ با این حال سازمان ثبت احوال اعلام می‌کند که سامانه‌های این سازمان با مشکل یا قطعی خاصی مواجه نیست و از سویی سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی شبکه ملی تبادل اطلاعات نیز می‌گوید این اختلال‌ها از سمت مرکز تبادل اطلاعات اتفاق نمی‌افتد.
 
سرویس احراز هویت تبدیل به یکی از سرویس‌های پایه‌ای برای ارائه بسیاری از خدمات مالی وبانکی شده است، به گونه‌ای که سرویس‌دهندگان شبکه‌های بانکی و بیمه‌ای برای احراز هویت کاربرانشان برای ارائه هر نوع سرویسی ابتدا باید از طریق سامانه‌های احراز هویت ثبت احوال که  بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا GSB صورت می‌گیرد احراز هویت کنند؛ از همین رو اختلال در هر کدام از بخش‌ها، موجب عدم سرویس‌دهی نامناسب خواهد شد.
 
طی هفته گذشته اختلال در سرویس احراز هویت، موجب شد تا سرویس‌دهی به کاربران شبکه بانکی و بیمه‌ای با مشکل مواجه شود. حال حمید پارسایی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که هیچ مشکلی از سمت ثبت‌احوال برای احراز هویت وجود ندارد.
 
او با اشاره به اینکه از زمان راه‌اندازی شبکه ملی تبادل اطلاعات (GSB) با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم، می‌گوید: «باید توجه کرد که وقتی سازمان ثبت احوال به ۲۰۰ هزار نقطه متصل است ممکن است هر کسی در هر نقطه‌ای وقتی نمی‌تواند سرویس بگیرد این تصور را بکند که ثبت احوال قطع است، در حالی که ممکن است این قطعی پشت کامپیوترش باشد یا از سازمان یا از خط ارتباطی‌اش یا از مرکز ملی تبادل اطلاعات یا می‌تواند دیتاسنتر ما قطع باشد.»
 
او این‌گونه این جمله را ادامه می‌دهد که وقتی شما شبکه خود را با شبکه‌های دیگر به اشتراک می‌گذارید این قطعی ممکن است در هر نقطه از شبکه اتفاق بیافتد. او می‌گوید: «تاکنون بارها قطعی‌هایی خارج از ثبت احوال اتفاق افتاده است اما چون این قطعی‌ها مربوط به سامانه احراز هویت ثبت احوال بوده است این تصور ایجاد شده که ثبت احوال قطع است.»
 
او تاکید می‌کند که میزان قطعی ثبت احوال بسیار انداک است و در ۹۹ درصد موارد به صورت شبانه‌روزی سرویس‌دهی می‌کنیم.
 
پارسایی می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شاید در طول ماه ۱۰ دقیقه یا یک ربع یا شاید ۲ ساعت قطع شویم اما این میزان نسبت به سرویس‌های گسترده‌ای که ارائه‌ می‌دهیم بسیار کم است. طبق گفته او سازمان ثبت احوال طی یک سال گذشته شاید سامانه‌اش فقط ۱۰ ساعت قطع بوده باشد.»
 
او به اختلال‌هایی که طی ۱۰ روز گذشته برای احراز هویت کاربران مخصوصا در شبکه پولی و مالی کشور ایجاد شده بود اشاره کرد. طبق گفته او این اختلال‌ها از سمت آنان نبوده است اما با هماهنگی‌ها و همکاری‌هایی که با سازمان فناوری اطلاعات برای رفع این مشکل انجام داده‌اند این مشکل نیز برطرف شده است و هم‌اکنون سرویس‌دهی به حالت عادی برگشته است.
 
او اختلال ایجاد شده شده را اینگونه توضیح می‌دهد: «اختلال به‌گونه‌ای بود که درخواست‌های احراز هویت به سمت ما ارسال نمی‌شد و نگهداشته می‌شد و این درخواست‌ها به صورت ناگهانی و به یکباره برای ما می‌آمد همین باعث می‌شد که امکان سرویس‌دهی و پاسخ به استعلام‌ها وجود نداشته باشد.»
 
معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال می‌گوید: «اگر قرار بود که این مشکل از سمت ما باشد ما هم زمان از طریق بسترهای دیگری به غیر از GSB به برخی از سازمان‌های دیگر نیز سرویس می‌دهیم اما آن سرویس‌ها قطع نشده‌‌اند و اختلالی ایجاد نشده است.»
 
اما سازمان فناوری اطلاعات نیز اعلام می‌کند که این اختلال از سمت آنان نیست چرا که اگر اختلالی از سمت سازمان فناوری اطلاعات و در بستر شبکه ملی تبادل اطلاعات یا GSB باشد سایر سرویس‌های این بستر نیز باید با مشکل مواجه شوند.
 
معاون دولت‌الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید: «در هفته گذشته به مدت دو روز یکی از سرویس‌های ثبت احوال به دلیل مدل ارتباطی‌شان با GSB با اختلال مواجه بود و امکان سرویس‌دهی از طرف آنان وجود نداشت.»
 
بهنام ولی‌زاده به نامه‌ای که از سوی سازمان فناوری اطلاعات برای رفع این مشکل به ثبت احوال زده شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان فناوری اطلاعات و ثبت احوال مشخص کرد که پروتکل اتصال با ثبت احوال مناسب نبوده از همین رو تغییراتی در سامانه ثبت احوال ایجاد شد و اتصال‌ها دوباره برقرار شد.»
 
او می‌گوید: «شبکه ملی تبادل اطلاعات با اختلالی مواجه نبوده است چرا که اگر اختلال داشت سایر سرویس‌های ثبت احوال نیز با مشکل برخورد می‌کرد اما فقط یکی از سرویس‌ها اختلال داشت که با تغییرات ایجاد شده این مشکل نیز برطرف شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.