سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 12, 2021
17:29 جمعه، 24ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120996

تحلیلگران معتقدند که اپل جدی‌ترین رقیب تسلا خواهد بود

گفته می‌شود اپل با ورود به صنعت خودرو، بزرگ‌ترین رقیبی خواهد بود که تسلا می‌تواند با آن روبه‌رو شود.
 
بنابر گزارش اپل‌اینسایدر، جین مونستر بنیان‌گذار و یکی از تحلیلگران شرکت تحقیقاتی Loup Ventures در مصاحبه‌ی اخیرش به بررسی شایعات پیرامون ورود اپل به صنعت خودرو پرداخته و ادعا کرده است که غول دنیای فناوری می‌تواند به بزرگ‌ترین رقیب تسلا تبدیل شود. مونستر در گفت‌وگو با برایان کولی از نشریه‌ی CNET می‌گوید: «اپل به‌وضوح برای ساخت خودرو بسیار مصمم است؛ اما این هدف شش ماه پیش مشخص نبود».
 
تحلیلگر Loup Ventures تعجب می‌‌کند که سهام تسلا تحت تأثیر افزایش شایعات خودروی الکتریکی اپل قرار نگرفته و سهام اپل نیز به موجب آن افزایش نیافته است. وی در گوشه‌ای از سخنانش اذعان دارد که اپل بزرگ‌ترین رقیب تسلا خواهد بود. مونستر می‌گوید هر دو شرکت می‌توانند در آینده‌ی بازار خودرو باقی بمانند و به رقابت با یکدیگر بپردازند.
 
گفته می‌شود اپل و تسلا می‌توانند چالشی بسیار جدی برای کسب‌وکار سایر خودروسازان باشند. اعتقاد بر این است که انقلاب بعدی وسایل نقلیه از صنعت فناوری ناشی خواهد شد. مونستر می‌گوید:
 
اپل رقیب تسلا خواهد بود و تسلا باید این قضیه را درک کند. یک دهه‌ی دیگر، تسلا می‌تواند به سهم ٢۵ درصد از سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی رضایت دهد و اپل ۵ تا ١۵ درصد از سهم بازار را داشته باشد.
 
با استناد به شایعات گذشته، گمان می‌رود که کوپرتینویی‌ها با معرفی خودرو قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند. برخی از تحیلگران خاطرنشان می‌کنند که استراتژی اپل کاملا در تضاد با شرکت‌هایی مانند Waymo و Cruise (متعلق به GM) است که به سمت توسعه خدمات اشتراک رانندگی با استفاده از اتومبیل‌های خودران حرکت کرده‌اند. با این اوصاف، جاه‌طلبی اپل بیشتر شبیه به استراتژی تسلا خواهد بود که با تولید و عرضه‌ی خودروهای الکتریکی خودران، موفقیت‌ بسیاری کسب کرده است. مونستر شایعات مبنی بر احتمال ادغام تسلا و اپل را کم‌رنگ می‌داند و ادعا می‌کند که هر دو شرکت در رابطه با کنترل محصولاتشان بیش از حد بی‌رحمانه عمل می‌کنند. وی با بیان آدرس‌پذیر بودن بازار می‌گوید:
 
ابعاد دستورالعمل‌ها بزرگ‌تر از هر چیزی خواهد بود که اپل قبلا به‌دنبال آن رفته است. آنچه شرکت‌های فناوری را در رقابت نگه می‌دارد، رشد است. تاکنون اپل هیچ توافق‌نامه‌ای را با خودروسازان منعقد نکرده؛ اما این امر، نقشه‌ی راه و دورنمای اپل برای ورود به صنعت خودرو را تغییر نمی‌دهد.
 
براساس گزارش‌های قبلی، علاقه‌ی اپل به ورود به صنعت خودرو احتمالا به بهبود تجربه‌ی رانندگی با ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد. این شرکت می‌تواند وارد یک صنعت بزرگ با رشد سریع شود و به طرز چشمگیری تجربه‌ی کاربر را بهبود ببخشد. تحلیل‌گران بر این باور هستند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند حتی بیش از خود تجارت خودرو باشد.
 
به‌طور کلی، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اهالی کوپرتینو برای برون‌سپاری تولید Apple Car در حال مذاکره با خودروسازان ژاپنی از جمله نیسان، هوندا و میتسوبیشی هستند. شواهد نشان می‌دهد که محتمل‌ترین زمان برای عرضه‌ی نخستین نسل از اتومبیل‌های اپل می‌تواند در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۴ رخ دهد.
 
اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه بر این، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ از این‌رو افق زمانی چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل واقع‌بینانه به نظر می‌رسد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.