اپراتورها

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 13, 2021
14:46 شنبه، 25ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121033

عزم شرکت مخابرات ایران برای توسعه همکاری با بخش خصوصی

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در زمینه همکاری شرکت مخابرات ایران با سایرFCPها گفت: تا قبل از مصوبه بیت استریم، علی رغم اینکه هیچ یک از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به نفع مخابرات نبوده، این شرکت با شرکت‌های بخش خصوصی همکاری داشته که نتیجه آن واگذاری بیش از ۴ میلیون پورت به مردم بوده است، اما در حال حاضر، مدیریت جدید مخابرات نگاه ویژه‌ای به این مساله دارد و تعامل جامع‌تری با سایر FCPها خواهد داشت.
 
 
داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در پنل «کیفیت اینترنت ایران» که به همت سایت خبری «آی‌‌تی ایران» برگزار شد، با بیان این مطلب افزود : در گذشته هیچ قانون برد-بردی برای مخابرات تصویب نشده است. سهم مخابرات بابت ADSL ده درصد است. یک خط تلفن ثابت ۶ هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. در حالی که امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه می‌شود یک همکاری برد-برد داشت و ۶ هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟ اینها نکاتی است که طی سال‌های سال مغفول باقی مانده است. با توجه به افزایش هزینه‌های توسعه تعرفه تغییر پیدا نمی‌کند و توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد.
 
وی در ادامه این نشست بابیان اینکه در بیشتر کشورها رگولاتور مستقل است و با استقلال این بخش قطعا قدرت بیشتری هم خواهد داشت، گفت : گام اول این است که ساختار رگولاتوری را با کمک اهل فن اصلاح کنیم؛ زیرا بسیاری از قوانینی که توسط نهادهای حاکمیتی تصویب می‌شود، مورد تایید اپراتورها نیست.
 
زارعیان تصریح کرد: قانون طوری است که همه اختیارات در دست یک نفر است و او برای بخش خصوصی تصمیم گیری می‌کند. من شخصا هشت کشوری را که در حوزه ارتباطات در ده پانزده سال گذشته و شبیه ایران بودند، بررسی کردم و دیدم که رگولاتور مستقل است و زیر نظر وزارت ارتباطات نیست. از نظر من آسیب‌ها در خصوصی سازی و یا قیمت‌گذاری است. هر چند ما وزارت ارتباطات را مقصر این وضع را نمی‌دانیم.
 
وی که در این پنل در دوبخش مشتریان و کسب و کار سخن می‌گفت، با اشاره به این نکته که در سال‌های قبل از ۹۶ رگولاتور پروانه فروشی کرده است، اظهارداشت : با این کار به جای توسعه زیر ساخت‌ها و پیشرفت ارتباطات در کشور، دو سه هزار میلیارد تومان پول این بخش را به خزانه دولت واریزشد.
 
معاون امور مشتریان با تاکید براینکه موضوع سرمایه‌گذاری از دیگر بحران‌هایی است که در بخش ارتباطی وجود دارد و به توسعه و شبکه ارتباطی آسیب رسانده است، تصریح کرد: از سال 1382 تا امروز وضیعت تعرفه‌ها بحرانی است و در سه سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکت‌ها قادر به سرمایه‌گذاری نیستند. امروز کسی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد.
 
وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران علی رغم کمبود سرمایه، گستره وسیع‌تری از خدمات و سرویس‌ها را درکشور ارایه می‌دهد، اظهارداشت: این شرکت بدون نگاه تجاری تنها در راستای مسوولیت اجتماعی درتمامی ‌مناطق محروم خدمات ارایه می‌کند که سایر شرکت‌های برای‌شان مقرون به صرفه نیست این خدمات را ارایه دهند. البته رگولاتوری همیشه یاری رسان مخابرات بوده تا جامعه آسیب کمتری در بخش ارتباطات ببیند.
 
وی در باره انحصار شرکت مخابرات گفت : در زمان واگذاری این شرکت، رگولاتوری پروانه شرکت مخابرات را تهیه کرد و برای بازیگران این عرصه به مزایده گذاشت و برنده اعلام شد. به نظر من انحصار به آن معنا وجود ندارد. موانع، از نظر حقوقی، قانونی، مقرارت گذاری و تعرفه گذاری وجود دارد که منجر به این دیدگاه شده است. البته مدیریت جدید مصمم است تا برخی از کندی‌های گذشته را از میان بردارد .
 
وی با اشاره به بحث سرقت تجهیزات مخابراتی (سیم، کابل و…) که در سراسر کشور صورت می‌گیرد افزود: البته شرکت‌های خصوصی دیگر نیز در این زمینه زیان می‌بینند. باید قوانین و برنامه‌هایی برای آموزش جامعه طرح ریزی شود تا فرهنگ سازی انجام گیرد وفرهنگ حاکم بر استفاده نادرست از اینترنت درجامعه اصلاح شود .
 
 گفتنی است در پنل «زیرساخت و سیاست‌ها» که با حضورحسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری، حسن شانه‌ساز زاده، بنیانگذار شاتل، محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک و داوود زارعیان،معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، متخصصان بخش خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیم‌سازدر این عرصه برگزار شد، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران، درباره شاخص‌های مهم و تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت، درباره بازار اینترنت کشور و چگونگی همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفت‌وگو شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.