اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

فناوری اطلاعات

February 15, 2021
12:58 دوشنبه، 27ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121106

معاون فنی همراه اول: رگولاتوری واسطه گری در فرکانس را ترویج نکند/ شبکه 5G تجاری همراه اول راه‌اندازی می‌شود

Taheribakhsh.jpeg
 
معاون فنی شرکت ارتباطات سیار ایران با انتقاد از رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واگذاری باندهای فرکانسی توسعه 5G گفت: رگولاتوری واسطه‌گری در فرکانس را ترویج نکند.
 
مرتضی طاهری‌بخش در نشست واگذاری باند فرکانسی 5G که در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء برگزار شد، افزود: چرا همراه اول  به عنوان یک اپراتور بخاطر توزیع نادرست فرکانس باید سراغ یک اپراتور دیگر برود.
او اظهار داشت: به نظر من در دوران اخیر رگولاتوری قصد دارد یکی از تصمیمات بسیار حیاتی و تاثیرگذار را برای اپراتورها بگیرد که حتی باوجود پنج درصد خطا در تصمیم‌گیری رگولاتوری، سمت اپراتور درصد خطای بزرگی خواهد شد و به عنوان نماینده همراه اول از رگولاتوری می‌خواهم حتما از مشاوران قوی استفاده کند.
طاهری‌بخش افزود: اکنون فضای باندهای فرکانسی 3400 تا 3600 و 3800 بسیار پیچیده است و عوامل فنی زیادی تاثیرگذار هستند. همه اپراتورها امروز در پشت خط مسابقه به صورت یکسان ایستاده‌اند و اگر رگولاتوری تصمیم درستی برای واگذاری باند نگیرد، ممکن است اپراتورها مجبور به جمع کردن کسب و کار خود در فناوری 5G شوند.
 
او با اشاره به اینکه طی چند روز آینده شبکه تجاری و واقعی 5G همراه اول راه‌انذازی خواهد شد، گفت: با برنامه تدوین شده در همراه اول نسبت به را‌ه‌اندازی شبکه 5G اقدام خواهیم کرد. در قدم اول هات‌اسپات، سپس مشتریان سازمانی و صنعتی و در نهایت طبق سندی که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهایی شده، پوشش وسیع 5G به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
معاون فنی همراه اول با اشاره به اینکه وندورها تولید تجهیزاتی برای باندهای فرکانسی 3300 تا 3800 را ندارد، گفت: ما در همراه اول از وندورهای نوکیا، هواوی و اریکسون صحبت می کنیم که تجهیزاتی برای این باند فرکانسی ندارند. ضمن اینکه پهنای باند کمتر از 80 مگ هیچ کارآیی ندارد.
او با اشاره به اینکه باندهای فرکانسی 3400 تا 3460 مگاهرتز در اختیار مبین، از 3460 تا 3500 مگاهرتز در اختیار رگولاتوری، از 3500 تا 3540 مگاهرتز در اختیار فرابرد و های وب و از 3540 تا 3600 مگاهرتز در اختیار ایرانسل قرار دارد، گفت:  اگر همین امروز واگذاری انجام شود، عدالت رقابتی بهم می‌خورد. از همین رو با این رویکرد، با برگزاری مزایده باند فرکانسی 5G موافق نیستم.
 
طاهری‌بخش تاکید کرد: اول باید نقشه انتهایی فرکانس مشخص شود و رگولاتوری سه سال مهلت بدهد تا کاربردهای 5G راه بیفتند.
او همچنین از مصرف روزانه 13.5 پتابایت دیتا و برقراری روزانه نیم میلیارد دقیقه مکالمه در شبکه همرا اول خبر داد.
 
گفتنی است، ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء روزهای 27 و 28 بهمن ماه 99 در سالن 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.