اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

February 15, 2021
14:39 دوشنبه، 27ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121112

معاون فنی ایرانسل: فردا چهارمین سایت 5G ایرانسل افتتاح می‌شود

 
معاون فنی ایرانسل از راه‌اندازی چهارمین سایت تجاری 5G ایرانسل در محل پارک آب و آتش خبر داد و گفت: فردا چهارمین سایت افتتاح می‌شود و در مرحله بعدی سایت‌های 5G کیش و شیراز نیز به شبکه ایرانسل افزوده می‌شوند.
حسن بلوردی در پنل واگذاری باندهای فرکانسی 5G در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا افزود: راه‌اندازی این سایت‌ها بستری برای تست کاربردها، تحقیق و توسعه و ماموریت‌های علمی و فرهنگی ایرانسل خواهد بود.
او اظهار داشت: در واگذاری باند فرکانسی شبکه 5G نباید برنامه‌ریزی بلندمدت را فدای تصمیم‌های کوتاه مدت کنیم اما واقعیت‌های کشور را هم نمی‌شود نادیده گرفت.
به گفته بلوردی، ایرانسل با برخورداری از پروانه FWA و مجوز ارایه خدمات TD-LTE توانست با افزایش مصرف در سال‌های اخیر به ویژه در یک سال گذشته و در شرایط کرونایی با توسعه قابل ملاحظه شبکه، کمک بزرگی به حوزه اینترنت ثابت کشور کند.
او با اشاره به اینکه الگوی مصرف دیتا در ایران با دنیا متفاوت است، اظهار داشت: در دنیا عمده مصرف روی شبکه ثابت است و شبکه سیار لوکس و گران است اما در توسعه شبکه ایرانسل موضوع TD-LTE قابل توجه است و درصد زیاد جمعیتی از مشترکان ایرانسل از این شبکه استفاده می‌کنند و مودم زیادی دست مردم است و برای توسعه شبکه 5G نمی‌توان در کوتاه مدت این مسایل را نادیده گرفت و به شبکه 5G سوئیچ کرد.
بلوردی افزود: مهاجرت به شبکه 5G باید در یک برنامه چند ساله اتفاق بیفتد چراکه شبکه‌های موبایل به حد انفجار رسیده و به دلیل قیمت پایین، مصرف آن بسیار بالا است و اگر بخواهیم برای بخشی از شبکه بخصوص در بخش TD-LTE هر تصمیمی بگیریم، نارضایتی زیادی به دنبال خواهد داشت. این درحالیست که حدود 40 درصد شبکه ایرانسل روی TD-LTE است و در هر شهر بیش از سه هزار سایت دارد. از همین رو ایرانسل در بلندمدت فرکانس تخصیصی را به سمت توسعه 5G خواهد برد.
به گفته او، بحث‌هایی بر سر استفاده از فرکانسی که واگذار شده وجود  دارد چراکه در TD-LTE نمی‌توانیم از باند تمیز و بدون مدخله استفاده کنیم و چالش‌های جدی در فرکانس آن وجود دارد و البته در فرکانس‌های 5G چالش‌های به مراتب جدی‌تری وجود دارد و باید بتوانیم چالش‌ها را برطرف کنیم. باید تصمیم‌های بنیادی و کلان بگیریم نه اینکه فرکانس را واگذار کنیم و زیر بار مصرف برود اما در نهایت ببینیم نمی‌توانیم درست و حسابی از این باندها استفاده کنیم.
معاون فنی ایرانسل تصریح کرد: اکنون قیمت گوشی‎های سازگار با فناوری 5G کمتر از 35 میلیون تومان نیست و اگر تصور کنیم 5G مانند 4G زودبازده است و بازگشت سرمایه در آن سریع اتفاق می‌افتد، خوشبینانه است.
او افزود: رگولاتوری باید در چند سال اول از واگذاری باندهای فرکانسی 5G، روی مبالغ پرداختی حق‌السهم و حق فرکانس انتظاراتی از اپراتورها نداشته باشد چراکه اپراتور در یکی دو سال آینده درآمدی به نسبت سرمایه گذاری، از این بخش نخواهد داشت و بهتر است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز این موضوع را مدنظر قرار دهد.
معاون فنی ایرانسل، توسعه شبکه 5G را از اولویت‌های ایرانسل عنوان کرد و افزود: برنامه پیوسته‌ای را تدوین کردیم و پیشتاز بودیم و امروز به صورت کامل پایلوت‌های تجاری در هسته اصلی شبکه قابل استفاده است.
گفتنی است، ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 بهمن ماه در سالن 27 نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.