امنیت

اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

February 16, 2021
17:03 سه شنبه، 28ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121168

وزیر ارتباطات: ترس مردم از شبکه ملی اطلاعات به دلیل تبلیغات اشتباه است

 
«وزارت ارتباطات قاضی کیفیت اینترنت و مسوول پایش و نظارت بر کیفیت است و دستگاه مجری نیست.» این پاسخ وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در رابطه با وضعیت و بررسی اینترنت است. او در این گفت‌وگو با اشاره به برخی موانع و مشکلات فضای مجازی از شبکه ملی اطلاعات گفته تا تاثیر وی‌پی‌ان‌ها در کشور. همچنین او در این ‌گفت‌وگو درباره فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات صحبت کرده است.
 
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ترس مردم از «شبکه ملی اطلاعات» به علت تبلیغات اشتباه از این موضوع است. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد که اینترنت ملی یک کلمه جعلی بوده و وجود ندارد. او با تاکید بر این موضوع که امکان درست کردن یک شبکه ملی وجود ندارد، گفت: «امکان درست کردن یک شبکه ملی وجود ندارد. ما در شبکه ملی اطلاعات دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم. ما دنبال بازار منطقه‌ای هستیم. اگر ایده هر کسی در کشور این باشد که چیزی به اسم «اینترنت ملی» ساخته شود اصلا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست. هیچ‌گاه یک اندیشکده با ظرفیت 80 میلیون فکر از یک اندیشکده با ظرفیت 8 میلیارد فکر برتر  نیست و کسی که دنبال این برود، خیانت است. مسوولی می‌آید  و می‌گوید فلان جرم انجام شده و اگر شبکه ملی اطلاعات بود می‌توانستیم از آن جلوگیری کنیم. خب این سیگنال بدی به مردم می‌دهد که قرار است مردم کنترل شوند.»
 
جهرمی: وی‌پی‌ان‌ها ابزاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هستند
جهرمی توضیح داد که مسدود کردن وی‌پی‌ان‌ها ممکن نیست و در برخی از شرایط آن‌ها ابزاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هستند. به گفته او افرادی که وی‌پی‌ان می‌فروشند، حساب بانکی روشنی دارند و با گردش مالی چند صد میلیاردی در حال فعالیت هستند و هیچ‌گاه با برخوردی مواجه نمی‌شوند. او گفت: «حوزه مسوولیت وزیر ارتباطات وی‌پی‌ان‌ها و فیلترینگ نیست که درباره‌اش گزارشی بدهد. امروز به محض اینکه تصویری در شبکه‌های اجتماعی که آزاردهنده یا توهین‌آمیز است، منتشر می‌شود و احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند به سرعت و شاید ظرف 24 ساعت اعلام می‌شود که فرد مقصر در این موضوع دستگیر شده است. وضعیت طوری شده که وی‌پی‌ان به راحتی فروخته می‌شود و شماره حساب داخلی داده می‌شود و تراکنش‌ها هم مشخص است و ما هم گزارش می‌دهیم. اما برخوردی نمی‌شود. یک نظام ساماندهی شده‌ای در پشت فروش وی‌پی‌ان هست. ما اطلاع دادیم افرادی که اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند بنا بر همین فرآیندهای پایش عادی مشخص هستند.»
 
انتخابات و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
به گفته وزیر ارتباطات قبل از انتخابات حرکاتی برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. او توضیح داد که در اسفند 91 کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که طی آن تمام فیلترشکن‌ها باید مسدود می‌شدند. در انتخابات 94 مباحثی پیرامون وایبر صورت گرفت. در سال 96 فشار زیادی برای فیلترینگ تلگرام صورت گرفت که موفق نبود. در انتخابات 98 نسخه‌های فارسی تلگرام مسدود شدند. جهرمی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تاکید کرد که برخی گروه‌های سیاسی، دستگاه‌هایی که در حوزه امنیت مسوولیت دارند، اعتقاد دارند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موجب بحران شوند و چون مدیریت بحران را مشکل می‌دانند، راهکار مسدود‌سازی را پیشنهاد می‌دهند.» او در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: «البته من مسوول فیلترینگ نیستم؛ اما تا جایی که می‌دانم با توجه به شرایط اقتصادی اینستاگرام فیلتر نمی‌شود.
 
انحصار مخابرات ذاتی است
محمد جواد آذری جهرمی همچنین در حاشیه ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا اعلام کرد که با تکنولوژی 5G FWA به مقابله با انحصار سیم مسی اقدام کرده‌اند. او گفت که رونمایی اپراتورها از سایت‌ عمومی 5G از دلایلی است که مخابرات باید دست از سیاست‌های غلط خود بردارد و در رقابت به درستی شرکت کند. او با اشاره به انحصار ذاتی که مخابرات دارد، در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا گفت:‌ « اینکه هر جایی مخابرات حرکت کند، فناوری توسعه می‌یابد و هر جا کاری نکند، توسعه متوقف می‌شود، به معنی انحصار ذاتی آن است. ایجاد یک شبکه شبیه شبکه مخابرات و رفع انحصار آن کار ساده‌ای نیست اما نشدنی هم نیست. یکی از راه‌ها میدان دادن به 5G FWA است که به آن فکر می‌کنیم و بر همین اساس هم حرکت می‌کنیم.»
 
به گفته وزیر ارتباطات مخابرات نباید تعرفه‌ها را به مردم تحمیل کند. او توضیح داد: «همگرایی خدمات ارتباطی ثابت و موبایل مسیر سرمایه‌گذاری آینده است و تصمیمی است که باید بگیرد. البته در برنامه استراتژی شرکت مخابرات ایران هم این موضوع تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است و نمی‌توانیم تعرفه‌ها را به مردم تحمیل کنیم.  نباید هزینه‌های توسعه و سو مدیریت را از جیب مردم برداشت.» جهرمی افزود: «در حوزه ارتباطات بین شهری درون استانی در پنج استان اپراتور ایرانیان‌نت پهنای باند B2B ارایه می‌کند و انحصار مخابرات در این پنج استان شکسته شده است. در حوزه B2B درون شهری هم در تهران طبق مذاکرات بپروانه‌ای به شهرداری می‌دهیم که به عنوان اپراتور B2B وارد شود و ظرفیت ایجاد کند. با دریافت پروانه باید حدود 70 مرکز مخابراتی ایجاد کند و شرکت‌ها بتوانند استفاده از ظرفیت مکانی شهرداری را برای توسعه زیرساخت‌ها داشته باشند. آن بخشی از شبکه که در لایه دسترسی در انحصار شبکه سیم مسی مخابرات است با استفاده از Smart Cell و 5G FWA پوشش خواهیم داد.»
 
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزیر بهداشت به منظور تشکیل کمیسیون سلامت دیحیتال به منظور سیاست‌گذاری در این حوزه خبر داد.
 
او در بازدید از ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء با اعلام این خبر گفت: در حوزه سلامت الکترونیک کارها خوب پیش رفته اما در حوزه سلامت دیجیتال خوب پیش نرفتیم و اجازه ورود تستارتاپ‌ها را نمی‌دادند. با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سعید نمکی، وزیربهداشت مقرر شده نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور با ریاست وزیر بهداشت، عضویت نهادهای مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی مشابه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شکل بگیرد که اقدامی در راستای سیاست‌گذاری حوزه سلامت دیجیتال است.»
 
او توضیح داد: «اینترنت اشیا سه سال پیش در حد ایده بود و امروز به کسب و کار تبدیل شده و در مسیر رشد هستند. مرحله بعد سیاست‌گذاری است و برای اینکه به کاربردهای اتقتصاد دیجیتال تبدیل شوند، چند حوزه را هدف‌گذاری کردیم. باید کاربردها در داخل کشور به کسب و کار تبدیل شوند و کسب و کارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. در همین راستا، شرکت‌های متعددی در حوزه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا کار کرده‌ند.»
 
وزیر ارتباطات با  اشاره به تفاهم‌نامه‌ای در حوزه نیرو برای راه‌اندازی میترینگ دیجیتال نیز گفت: «میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و به همین دلیل هم وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در اندازه‌گیری‌های دیجیتال اجرایی کند. البته جزو برنامه‌های آنها هست اما عملیاتی نشده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.