اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

فناوری اطلاعات

February 20, 2021
12:16 شنبه، 2ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121281

رئیس پژوهشگاه ارتباطات: باید تغییر مدل رگولاتوری بطور جدی در دستور کار قرار بگیرد

ICTna.ir – رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس مطالعات صورت گرفته به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد کردیه‌ایم مدل رگولاتوری ICT کشور باید به طور جدی به مدل تلفیقی رگولاتوری تغییر یابد.
 
Yazdaniyan.png
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، وحید یزدانیان صبح امروز در نشست خبری آنلاین به مناسبت 50 سالگی تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس مطالعاتی که درخصوص مدل‌های مختلف رگولاتوری در دنیا انجام دادیم، فعالیت رگولاتوری‌ها از مدل عمومی به مدل افقی تغییر یافته است و نیاز است به طور جدی مدل تلفیقی رگولاتوری در ایران پیاده‌سازی شده و مدل فعلی عوض شود.
 
او با اشاره به اینکه در هر حوزه موبایل و ثابت یکسری ملاحظات جداگانه وجود دارند، اظهار داشت: ما پیشنهاد تشکیل رگولاتوری FMC را ارایه دادیم و گریزی از آن نیست.
 
به گفته یزدانیان، براساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد، در کشور در بخش‌های زیرساخت، VoD، پلتفرم و محتوا رگولاتوری‌های مجزا داریم واگر کسی بخواهد زنجیره‌ای از جریان داده تشکیل دهد، باید با چند رگولاتور مواجهه داشته باشد در صورتی که باید یک رگولاتوری واحد و تلفیقی داشته باشیم.
 
او اظهار داشت: درحال حاضر به صورت عمودی برای هر موضوعی رگولاتوری مجزایی داریم و باید رگولاتوری افقی به صورت کلان تشکیل شود و رگولاتورهای بخشی در یک مدلی با هم متصل شوند.
 
یزدانیان افزود: فضای سایبری اقتضائات رگولاتوری خاص خود را می‌طلبد و روی سرویس‌های جدیدی که ارایه می‌شود، به مدل رگولاتوری جدید نیاز داریم. بر همین اساس، طبق بررسی‌های انجام شده، پیشنهادات تغییر در رگولاتوری به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه شده است.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از تبدیل پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه ICT به مرکز خبر داد و گفت: پژوهشکده باید اعضای هیات علمی داشته باشد ولی از آنجایی که دنبال مطالعات عملیاتی هستیم، آن را به مرکز تبدیل کردیم که تمرکز آن روی فعالیت‌های صرفا علمی نباشد و کاربردی باشد.
 
او افزود: همچنین دیگر نیازی به ادامه فعالیت دانشکده مخابرات نبود و بحث آموزش اقتصاد دیجیتال به صورت یک مرکز در ذیل فعالیت‌های پژوهشگاه تدوین شده است.
 
به گفته یزدانیان، موضوع AI نیز آنقدر مهم است که یک مرکز به آن اختصاص داده شده تا مسایل و موضوعات مربوط به آن به صورت مستقل پیگیری شود.
 
او گفت: اطلاع‌رسانی درباره AI در کشور ناقص است و زیرساخت داده‌ای و زیرساخت پردازشی آن باید در کشور فراهم شود. از همین رو نیاز بود یک بدنه‌ای به صورت مستقل آن را پیگیری کند. AI در کشور مغفول مانده و در بخش خصوصی هم استفاده از آن چشمگیر نیست.
 
یزدانیان افزود: دستگاه‌هایی که سرویس می‌دهند با استفاده از تحیل داده‌ها می‌توانند اقدامات موثرتری انجام دهد. درحالیکه آگاهی دستگاه‌های دولتی در این زمینه کم است و با دستگاه‌های دولتی برای ارایه خدمات هوش مصنوعی مکاتبه کردیم تا اعلام نیاز کنند.
 
به گفته او، در زمینه هوش مصنوعی با کمبود دیتا ست‌ها مواجه هستیم و داده‌ها ناشناس می‌مانند و دسته‌بندی و شناسایی نمی‌شوند. در همین راستا طی توافقی با رگولاتوری، درحال انتقال داده‌ها به پژوهشگاه ارتباطات هستیم تا داده‌های بدون نام اپراتوری به صورت گسترده قابل استفاده شوند و AI کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات تصریح کرد: در حوزه هوش مصنوعی پروژه «ذائقه سنجی» با عنوان «ذکاوت» در دستور کار قرار دارد که براساس آن داده‌ها و شبکه‌های اجتماعی را تحلیل و موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی داغ می‌شوند را بررسی می‌کنیم و در تحلیل ذائقه‌سنجی از AI برای تحلیل‌های بیگ دیتا استفاده می‌کنیم.
 
او اظهار داشت: در یک چشم‌انداز ده ساله قادر به تولید خودروی کاملا خودران خواهیم شد. در همین راستا گام نخست را با سایپا برداشتیم. سایپا اعلام کرد برای الکترونیکی کردن برخی ماژول‌ها به کمک پژوهشگاه نیا زدارد و در نهایت طراحی و پک کردن یکسری از ماژول‌ها به ما واگذار شده است.
 
یزدانیان همچنین از راه‌اندازی 5G Testbed در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: مطالعات 6G نیز از اوایل سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.