5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

February 20, 2021
15:02 شنبه، 2ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121293

رییس پژوهشگاه ارتباطات: فاز اول تحقیق و توسعه 6G از فروردین ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد

 
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری مربوط به ۵۰ سالگی این پژوهشگاه اعلام کرد که فاز اول تحقیق و توسعه 6G از فروردین ۱۴۰۰ با همراهی یکی از دانشگاه‌ها آغاز خواهد شد. او همچنین تاکید کرد در سال آینده  ۱۰ محصول استراتژیک کشور در حوزه فاوا به صورت بومی تولید خواهد شد.
 
 
«وحید یزدانیان» در نشست خبری صبح امروز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ذکر این نکته که اولین پایلوت‌های 5G در کشور با کمک یکی از اپراتورها انجام شده اعلام کرد که آنها در زمینه مطالعات روی 6G نیز تمرکز دارند: «این فناوری به معنای واقعی در لبه تکنولوژی قرار دارد و بسیار جدید است اما باید بگویم که از نظر فنی آن تفاوتی که بین 5G و نسل گذشته وجود داشت، در میان 6G و 5G وجود ندارد. ما مطالعات اولیه در این زمینه را آغاز کردیم تا در آینده از دنیا در این زمینه عقب نمانیم.»
 
یزدانیان با ذکر این نکته که هم‌اکنون با یکی از دانشگاه‌های کشور در مورد تحقیق و توسعه روی 6G به تفاهم رسیدند اعلام کرد که قرار است از سال آینده مراحل تحقیق و توسعه 6G به طور جدی در ایران آغاز شود.
 
در سال آینده ده محصول استراتژیک کشور در حوزه فاوا را بومی سازی می‌کنیم
 
یزدانیان با اشاره به سالروز تاسیس ۵۰ سالگی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این مرکز توانسته در دهه میکروکامپیوتر لاله یا پروژه مودم ۲۴۰۰ را راه‌اندازی کند و در اواخر دهه شصت نیز مراکز مخابراتی بومی را به بهره‌برداری رساند. او با اشاره به فعالیت کنونی این مرکز و همکاری خوبی که با شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده اعلام کرد که این مرکز تلاش کرده همواره در لبه تکنولوژی حرکت کند: «در طول تاریخ تقریبا ریشه تمامی فعالیت‌های ICT از اینجا به وجود آمده است.»
 
او در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا در سالهای اخیر تحریم‌ها در روند کار پژوهشگاه تاثیر گذاشته یا خیر می‌گوید که آنها سعی کردند در دوران تحریم‌ها اقدامات متفاوتی انجام دهند:
 
«ما دو نقش داریم یکی آنکه تحقیق کنیم به فعالان حوزه بگوییم که چه بخشی چه چیزهایی را لازم دارد تا به فکر تولید آن بیفتند و دو نقش در تهیه و تولید برخی محصولات فاوا که تحریم آنها به کشور ضرر می‌زند. به عنوان مثال تحریم تجهیزات مالتی پلکسینگ پرظرفیت نوری که برای افزایش شبکه انتقال کشور مورد نیاز است و در فیبر استفاده می‌شود ما را بر این واداشت تا در این زمینه مطالعه انجام دهیم و با همکاری بخش خصوصی و مخابرات در نهایت به خودکفایی در تولید این محصول برسیم.»
 
یزدانیان می‌گوید در سال آینده یک همکاری بین این مرکز و سندیکای صنعت مخابرات کشور انجام می‌شود و به موجب آن ۱۰ محصول استراتژیک کشور را با همکاری مشترک تولید می‌کنند تا ایران به استقلال بیشتری در زمینه تولید تجهیزات فاوا برسد. او می‌گوید به زودی جزییات بیشتری از این ده محصول ارائه خواهد شد.
 
اقدامات پژوهشگاه در زمینه فناوری‌های فضایی
 
یزدانیان همچنین درباره فعالیت در زمینه هوا و فضا به دیجیاتو می‌گوید که آنها اقدامات مهمی را در سال ۹۹ انجام دادند: «هدف ایران مدار ژئو است اما در زمینه مدار لئو نیز تحقیقاتی انجام دادیم چرا که آن را اولین قدم برای رسیدن به ژئو می‌دانیم.»
 
یزدانیان می‌گوید ایستگاه زمینی و محموله مخابراتی باند KU برای ماهواره ناهید ۲، مهمترین اقدامی بوده که این مرکز در سال جدید آن را به بهره‌برداری رسانده و این پروژه هم‌اکنون به طور تمام و کمال تحویل پژوهشگاه فضایی شده است: «این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده بود و پس از ۴ سال به اتمام رسید. همچنین در همین پروژه مدل کیفی محدوده رله تلفنی را طراحی کردیم که در گام اول یک مدل کیفی را ارائه کردیم و بر اساس همان مدل کیفی، مدل مهندسی را هم طراحی کردیم و تحویل پژوهشگاه فضایی دادیم.»
 
یزدانیان به دیجیاتو می‌گوید که آنها قصد دارند در سال آینده نیز به فعالیت فضایی خود ادامه دهند: «هدف ما طی یکی دو ماه آینده طراحی و ارائه مدل مهندسی تک ترانسپوندری و مدل کیفی دو ترانسپوندری باند KU برای ماهواره‌های زمین آهنگ است.»
 
از فناوری‌های نوین مانند بلاک چین نیز غافل نماندیم
 
او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چه اقداماتی در زمینه فناوری‌های نوین نظیر بلاکچین و یا هوش مصنوعی انجام داده‌اند که هم‌اکنون عملیاتی شده باشد می‌گوید:
 
«در حوزه بلاکچین مطالعات فراوانی انجام شده و پروژه‌هایی در این بستر طراحی و تعریف شده که امیدواریم به زودی اجرایی شوند. به عنوان مثال طرحی برای جلوگیری و ردیابی گوشی‌های سرقت شده تدوین کرده‌ایم که بر اساس مدل بلاکچین است و معاون محترم دادستانی کشور هم از آن بازدید داشته و نسبت به آن رویکرد مثبتی داشته است. امیدواریم به زودی این طرح توسط رگولاتوری کشور اجرایی شود، همچنین در حوزه اقتصادی نیز تهاتر پهنای باند را در بستر بلاکچین مدلسازی کردیم.»
 
به گفته یزدانیان، آنها در زمینه هوش مصنوعی نیز اقدامات متعددی انجام داده‌اند و راه‌اندازی مرکزی مختص مطالعه روی هوش مصنوعی، مهمترین این موارد بوده است: «ما سامانه‌ای به نام «ذکاوت» را در وزارت ارتباطات راه‌اندازی کردیم که در آن سایت‌های پربازدید و شبکه‌های اجتماعی تحلیل می‌شوند و گزارش‌های سفارشی نیز برای ارگان‌های مختلف دولتی نیز انجام می‌دهیم. در واقع یک ذائقه سنجی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم که این تحلیل با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.»
 
گفتنیست مرکز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۴۹ راه‌اندازی شده و مأموریت‌های این پژوهشگاه بر اساس هدفی که در وبسایت رسمی آن تعریف شده «نهادینه کردن رشد و ارتقای وضعیت دانش، فناوری و نوآوری کشور با بسترسازی و برنامه‌ریزی خردمندانه همراستا با اولویت‌های تعیین شده در اساسنامه، احکام و اسناد بالادستی کشور» تعیین شده‌است. این پژوهشگاه از چهار پژوهشکده فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات، امنیت فناوری ارتباطات و اطلاعات و سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا تشکیل شده ‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.