5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 21, 2021
10:48 یکشنبه، 3ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121309

دستیابی به فناوری طراحی و ساخت محموله های مخابراتی در باند ku / فاز مطالعاتی 6Gکلید خورد/ دستیابی به فناوری خودروی خودران تا ۱۰ سال دیگر

 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از کلیات عملکرد این پژوهشگاه به سوالات خبرگاران پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان در نشست خبری که صبح امروز ۲ اسفند ماه به مناسبت پنجاهمین سالگرد پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به صورت آنلاین برگزار شد، توضیحاتی درخصوص دستاوردهای این پژوهشگاه، از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون پرداخت.
 
وی درخصوص پیشرفت های پروژ های فضایی انجام شده با توجه به تحریم های موجودگفت: تحریم ها در حوزه ماهواره در کشور بسیار شدید بوده است و البته با وجود جوانان توانمندی که داریم گام های خوبی در زمینه ماهواره برداشته ایم.
 
یزدانیان با اشاره به اقداماتی که در این پژوهشگاه در خصوص پروژه‌های فضایی انجام شده است، گفت: از آنجایی که هدف راهبردی کشور دستیابی به مدار ژئوی زمین است، مطالعاتی در پژوهشگاه ICT در این حوزه انجام و دو پروژه کلیدی را اجرایی کردیم.
 
وی اضافه کرد: پروژه ایستگاه زمینی و محموله مخابراتی باند ku برای ماهواره ناهید۲ امسال به پایان رسید و تحویل پژوهشگاه فضایی شد. این محموله مخابراتی برای مدار لئو طراحی شده . ساخت و تست‌ مدل های مهندسی و کیفی محموله انجام شده و تحویل پژوهشگاه فضایی داده‌ایم.
 
یزدانیان خاطرنشان کرد: پروژه دومی که در این زمینه در حال انجام است، مربوط به مدل مهندسی تک ترانسپوندری باند ku و مدل کیفی دو ترانسپوندری برای ماهواره‌های زمین آهنگ است که به منظور دستیابی به دانش فنی محموله های مخابراتی زمین اهنگ تعریف شده است. طراحی این پروژه انجام شده و در حال تست هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه تست‌های کیفی و مهندسی زمان بر است، خاطرنشان کرد: مدل مهندسی با موفقیت تحویل پژوهشگاه فضایی شده و اوایل سال اینده به شرط موفقیت تست‌ها، مدل کیفی دو ترانسپوندری برای ماهواره‌های زمین آهنگ تحویل خواهد شد.
 
وی درخصوص کاربرد هوش مصنوعی و اینکه داده های مورد نیاز در اختیار پژوهشگاه قرار می گیرد یا خیر گفت: هوش مصنوعی طیف کاربردهای مختلفی دارد. وقتی می خواهیم سرویس ارائه کنیم باید بدانیم اول مردم چه چیزی می خواهند و از طرف دیگر سرویسی که ارائه می کنیم معطوف به هدف و دقیق باشد. هوش مصنوعی این دو را برای ما فراهم می کند. داده ها موضوع مهمی در زمینه هوش مصنوعی است. ما در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباط خوبی را برای دسترسی به داده های ارتباطی داریم و در این راستا با سازمان تنظیم مقررات وارد پروتکل تفاهم شده ایم، البته با توجه به حفاظت از داده های مردم که باید کاملا ناشناس باشد. ما از دستگاه های مختلف انتظار داریم داده های خودشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند، هرچه ما داده های بیشتری را در اختیار محققین قرار دهیم، تحقیقات بهتری خواهیم داشت. تمام دستگاه ها اعم از دولتی و غیر دولتی باید به این موضوع عنایت داشته باشند. البته داده های حساسشان را جدا کنند و در خصوص داده هایی که قابل استفاده هستند، هر چه بیشتر آزادسازی انجام شود. وی درخصوص کاربردی شدن هوش مصنوعی در کشور افزود: ما مطالعات پژوهشی خوبی را برای مسیریابی هوشمند و تحلیل راه های ترافیکی کشور با یکی از دانشگاه های کشور انجام دادیم که نتایج آنها به ارگان ها و افراد مختلف که به این تحلیل ها نیاز خواهند داشت ارائه خواهد شد. وی افزود: ذائقه سنجی کاربرد دیگری از هوش مصنوعی است و ما می توانیم به کسانیکه  سرویسی ارائه می دهند ذائقه و علاقه مندی مردم را ارائه دهیم تا براساس ذائقه مخاطبشان سرویس ارائه دهند.
 
وی درخصوص نسل پنجم ارتباطات سیار گفت: ما در زمینه نسل های مختلف ارتباطات سیار مطالعات گسترده‌ای انجام دادیم و این مطالعات به این صورت نیست که فقط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده باشد و ما بر روی دوش غول‌هایی ایستادیم که محققین ما در کشور هستند . بحث تابشی بحث مهمی است و در هر جا وجود داشته باشه باید بررسی دقیقی روی آن انجام شود. ما در نسل‌های قبلی ارتباطات سیار این مطالعات را انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیده ایم که اگر استفاده معقول و منطقی انجام شود، زیانی متوجه مردم نخواهد بود. در زمینه ۵G هم مطالعاتی را انجام داده ایم و تا الان به جمع بندی درخصوص آسیب رسان بودن ۵G برای مردم نرسیده ایم. موضوع تابش الکترومغناطیس موضوعی مهمی است و باید توجه داشته باشیم که اگر در استفاده های عمومی که فرد در فاصله کوتاه و در مدت زمان طولانی در برابر منبع قرار نمی گیرد آسیبی نخواهد دید. البته این مطالعات در جهان و همینطور در کشور ما متوقف نشده و ادامه دارد.
 
یزدانیان از آماده سازی زیرساخت پردازشی ابررایانه سیمرغ با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد و افزود: زیرساخت پردازشی داده‌ای این سوپرکامپیوتر تا پایان سال انجام می‌شود و از سال آینده ارائه سرویس آن آغاز خواهد شد.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز انجام فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات (۶G) در پژوهشگاه با دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مطالعات اولیه را آغاز کردیم و مقدمات فاز مطالعاتی و آزمایشی این فناوری از فروردین ماه کلید می‌خورد. ما معتقدیم که دانش طراحی و توسعه ۶G اختلاف خیلی اندکی با ۵G دارد.
 
وی درخصوص آخرین مطالعات در موضوع اینترنت اشیا گفت: اینترنت اشیا یک انتخاب ناگزیر است چون هوشمندسازی باعث کاهش بسیاری از آسیب های حضور فیزیکی خواهد شد. در حال حاضر با وجود ویروس کرونا بیشتر از قبل فواید این فناوری را درک می کنیم. وی اضافه کرد: درخصوص صنعت باید بگویم که اگر دنبال ساخت و توسعه کشور هستیم باید هر چه بیشتر کارخانه هایمان را به سمت هوشمند سازی سوق دهیم، ما الان در موضع اطفاء و رصد حریق مطالعات خوبی داریم و با استفاده از بخش خصوصی پیاده سازی خواهیم نمود. دانش اینترنت اشیا در کشور ما به ویژه در لایه دسترسی دانش بالایی است، چون در لایه دسترسی، تجهیزات گران قیمت نیست و بیشتر از مغز افزار استفاده می شود. ما در مدل خانه های هوشمند هم  مطالعات خوبی انجام داده ایم و از همه مهمتر اینکه ما نقشه راه اینترنت اشیا در کشور را تدوین نموده ایم. 
 
وی درباره مطالعات امنیتی مربوط به اینترنت اشیا در لایه دسترسی کاربران گفت: سند امنیت IOT را تدوین و در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم. در این زمینه ما اطلاع رسانی کاملی برای سیاست گذاران انجام داده‌ایم.
 
وی از اجرای طرح پایلوت خودروی هوشمند در جزیره کیش با همکاری ستاد حمل و نقل هوشمند معاونت علمی به عنوان یکی از کاربردهای فناوری اینترنت اشیا خبر داد .
 
یزدانیان با بیان اینکه برای پیاده سازی خودروی هوشمند با یکی از خودروسازان داخلی به توافق رسیده‌ایم، گفت: مفهوم خودروی هوشمند با خودروی خودران متفاوت است و برای رسیدن از خودروی هوشمند تا خودروی خودران راه بسیاری در پیش داریم. هم اکنون خودروهای ما مکانیکی هستند و باید به خودروهای الکتریکی و تمام الکتریکی تغییر کنند. پس از آن ماژول های هوشمند در این خودروها جایگزین می‌شود و در نهایت حداقل ۵ تا ۱۰ سال می‌توانیم به تولید خودروی خودران برسیم که مهمترین زیرساخت آن نیز ۵G است که باید توسعه یابد.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در زمینه حکمرانی فضای مجازی باید تکلیفمان روشن شود، گفت: این مقوله در دنیا دارای ۳ مفهوم مختلف شامل حکمرانی بر فضای مجازی، حکمرانی در فضای مجازی و حکمرانی از طریق فضای مجازی است که کشورهای مختلف یکی از این مفاهیم را انتخاب کردند و برای آن برنامه دارند.
 
یزدانیان گفت: در کشور ما در این زمینه تنوع دیدگاه وجود دارد و در زمان‌های مختلف دچار انتخاب‌های متعدد شده‌ایم که این به کشور لطمه می‌زند. یزدانیان افزود: انتخاب یکی از این مفاهیم نیازمند بررسی‌های کارشناسی است. به همین دلیل ما به دنبال کرسی حکمرانی فضای مجازی در پژوهشگاه ICT با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم و پروژه مطالعاتی حکمرانی را ۳ ماه است که آغاز کرده‌ایم و تا ۱.۵ ماه دیگر نتایج آن در قالب سند منتشر می‌شود. همچنین سند تحویل دیجیتال نیز که با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور تدوین شده است به عنوان پروژه مطالعاتی در زمینه حکمرانی، در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.