اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 23, 2021
13:53 سه شنبه، 5ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121414

آذری جهرمی: مسئولیت‌‌های حوزه ارتباطات در شرایط کرونا بسیار سنگین بود

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در یکسال سخت کرونا، بار سنگینی از مسئولیتهای ناشی از آثار کرونا بر روی دوش عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که شاید خیلی دیده نشد اما قطعاً حس شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، محمدجواد آذری جهرمی در آیین افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه (تلکام ۹۹) با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون نفر دانش‌آموز، بیش از یک میلیون معلم، ۱۴۰ هزار استاد و ۴ میلیون دانشجو و طلبه، از سرویسهای آموزش در فضای مجازی استفاده کردند افزود: در کنار حوزه‌های فروشگاهی، حمل و نقل و … شبکه پستی با رشد ۴ برابری ظرفیت حمل و نقل مواجه شد و به اشباع رسید که همه این شرایط فرصتی برای رشد این حوزه بود.
وی با اشاره به اینکه در شرایط ناشی از کرونا، شیوه‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد عنوان کرد: در پی این تغییرات، فردا اولین مرکز هوشمند تجزیه و مبادلات پستی افتتاح می‌شود.
آذری جهرمی تاکید کرد: همه فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات سال سختی را پشت سر گذاشتند. بویژه تولیدکنندگان در عرصه تولید مودم، خطوط فیبرنوری، تجهیزات پسیو شبکه و … مجبور بودند بصورت سه شیفته کار کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مخابرات پیکره اصلی شبکه ارتباطی کشور است، افزود: در یکسال گذشته بار زیادی بر دوش همکاران ما در این صنعت بود و اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل و شرکتهای حوزه ارتباطات ثابت فشار زیادی را تحمل کردند تا در شرایط ناشی از کرونا رفاه مردم تامین شده و کسب و کارها در این بستر به فعالیت خود ادامه دهند.
آذری جهرمی تاکید کرد: امروز پس از یکسال سخت، متخصصان در این نمایشگاه دور هم جمع شده‌اند تا تجربه‌هایشان را به اشتراک بگذارند. تجربه‌هایی ناشی از شراط کرونا و مهمتر از آن موضوع تحریم، که هیچگاه از آن گله نکردیم اما فشار زیادی در حوزه تامین تجهیزات به فعالان بخش وارد کرد.
وی افزود: فشار به اندازه‌ای بود که برای برقراری ارتباطات روستایی بخاطر عدم تامین تجهیزات با مشکل مواجه بودیم اما تمامی این شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی به فرصت تبدیل کردیم.
وی با اشاره به عدم حضور شرکت مخابرات در این نمایشگاه گفت: مطالبه شرکت مخابرات، افزایش تعرفه است و در پاسخ به رد این مطالبه در نمایشگاه شرکت نکرده است. شرکت مخابرات اعلام کرده در حال ضرردهی است، چطور امکان‌پذیر است که این شرکت در بازه زمانی سه ماهه از ۲۸۰ میلیارد تومان سود به ضرر ۹۰۰ میلیارد تومانی برسد؟
وی افزود: اگر این ضرر ناشی از هزینه بوده چرا هزینه گرفته نشده و ذخیره گرفته نشده، تاکنون ثبت نشده است که در این صورت باید مرجع قانونی به این موضوع ورود کند و مشخص شود این پولها کجا رفته است. و اگر این هزینه‌ها ناشی از افت شاخص سهام در مجموعه مخابرات بوده است مشخص شود سهام سهامداران خرد در این شرکت را کدام حقوقی‌ها جمع آوری کرده‌اند.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه اجازه نمی‌دهیم بدهی این شرکت به مجموعه خودش پس از خصوصی‌سازی از جیب مردم پرداخت شود افزود: اما اگر این شرکت بخواهد برای توسعه ارتباطات فعالیت کند تعرفه را افزایش خواهیم داد. در حالیکه این شرکت تکالیف قانونی خود را در حوزه شبکه ملی اطلاعات برای توسعه پهن باند خانگی انجام نداده است. علاوه بر این در مسیر توسعه پهن باند ثابت از سوی بخش خصوصی نیز مانع ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: با همه این مواقع، ما نیز در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمام ابزارهای قانونی خود استفاده خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ارتباطات ثابت در ایران بخاطر انحصار در مجموعه شرکت مخابرات وضعیت خوبی ندارد افزود: همه پرسنل و مدیران میانی مخابرات، عضو خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و تصمیمات یک نفر نمی‌تواند مانع توسعه در این بخش شود. ما نیز در فرصت باقیمانده تلاش‌هایمان را با سرعت بیشتری پیش می‌بریم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.