اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

February 24, 2021
14:22 چهارشنبه، 6ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121458

میزبانی ۸۰ درصد سایت‌های ایرانی در داخل کشور/کمبود در بخش زیرساخت‌های اطلاعاتی و مراکز داده

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه رشد میزبانی داخلی یعنی محتوا و خدمات داخل کشور، با رشد قابل توجهی طی چند سال اخیر بوده است ‌و بیش از ۸۰ درصد از سایت‌های ایرانی در داخل کشور میزبانی می‌شوند، گفت: اما در بخش زیرساخت‌های اطلاعاتی و مراکز داده همچنان با کمبودهای زیادی مواجه هستیم که در کنار بحث تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌هایی که ایجاد شده، مشکلات را بیشتر کرده است.
 
 طی چند سال گذشته در بحث زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات توسعه خیلی خوبی صورت گرفته و دسترسی پهن باند در همه کشور قابل دسترس و تمامی شهرها و در بخش قابل‌توجهی از روستاها دسترسی دارند. بهزاد اکبری با بیان این مطلب اظهار کرد: رشد بسیار خوبی در ترافیک مصرفی کاربران داشته‌ایم به طوری که از سال ۹۵ که متوسط سرانه مصرف ترافیک دیتا در کشور ۸.۱ گیگابایت در ماه بود، این میزان در حال حاضر به ۱۷.۵ گیگابایت در ماه رسیده است و به عبارتی ما از سال ۱۳۹۵ به‌طور متوسط رشد ۸۰ درصدی به طور سالیانه را شاهد بوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: متوسط رشد جهانی ترافیک دیتا حدود ۲۵ درصد و در حوزه خاورمیانه ۳۵ درصد است که این نشان می‌دهد ما رشد بسیار خوبی در ترافیک دیتای کشور داشته‌ایم و با دسترسی پهن‌باند و توسعه‌های صورت‌گرفته در یکسری خدمات ابری و پلتفرم‌ها هم رشد قابل توجهی را در کشور شاهد بوده‌ایم. متناسب با توسعه لایه دسترسی صورت گرفته در بخش زیرساخت‌های ارتباطی، در لایه شبکه بک‌بن هم توسعه‌های خوبی انجام‌شده است، به‌نحوی که در سال ۱۳۹۴ حدود ۶۵۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت شبکه بک‌بن ارتباطات زیر ساخت کشو بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۳۰ ترابیت‌برثانیه رسیده است.
 
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص میزان رشد در حوزه دسترسی ارتباطات بین‌الملل در کشور گفت: در بخش بین‌الملل در سال ۱۳۹۲ حدود ۸۰ گیگابیت‌برثانیه ظرفیت بین‌الملل داشتیم که اکنون این میزان رشد قابل توجهی داشته و به بیش از چهار ترابیت‌برثانیه رسیده است. همراه با رشد در حوزه دسترسی ارتباطات بین‌الملل هم به لحاظ ظرفیتی و هم به لحاظ تنوع مسیر که از مسیرهای مختلفی ارتباطات بین‌الملل برقرار است، این بخش هم توسعه خوبی پیدا کرده است. همچنین رشد میزبانی داخلی یعنی محتوا و خدمات داخل کشور، درواقع (self hosting) با رشد قابل توجهی طی چند سال اخیر بوده است. ما از معدود کشورهایی هستیم که بیش از ۸۰ درصد از سایت‌های ایرانی در داخل کشور میزبانی می‌شوند شاید معدود کشورهایی مثل چین و آمریکا چنین وضعیتی را داشته باشند.
 
اکبری خاطرنشان کرد: اما در بخش زیرساخت‌های اطلاعاتی و مراکز داده همچنان با کمبودهای زیادی مواجه هستیم این کمبودها در کنار بحث تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌هایی که ایجاد شده مشکلات را بیشتر کرده است و مهم‌ترین مشکل ما در صنعت مراکز داده مشکلات اقتصادی و بخشی فنی است و رویکرد غلط این بوده که هر سازمان دولتی و خصوصی خودش به دنبال ایجاد یک مرکز داده مستقل برای فعالیت خود بوده است که با تحولات ارزی این کار قابل توجیه نیست. یکی دیگر از مشکلات دیگر کمبود مراکز داده با مقیاس بالا هست و مسئله دوم حضور در بازارهای جهانی است که علی‌رغم موقعیت استراتژیک و خوبی که در منطقه داریم این صنعت فقط در داخل کشور ارائه خدمت می‌کند و در بازارهای جهانی سهمی نمی‌برد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.