تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 5, 2021
13:55 جمعه، 15ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121732

کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایجاد انحصار در حوزه تبادل رمزارزها را محکوم کرد

 
 
کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ایجاد هرگونه انحصار در حوزه تبادل و برای رمزارزهای داخلی کشور را به شدت محکوم کرد.
 
این کمیسیون با صدور اطلاعیه‌ای که به امضای رئیس کمیسیون، عباس آشتیانی، رسیده است، ضمن محکوم کردن هرگونه انحصار در حوزه تبادل رمزارزهای داخلی کشور اعلام کرد که ایجاد هر گونه انحصار امنیت سریمایه‌های رمزارزی کشور را با توجه به ماهیت شفاف بلاک‌چین به مخاطره انداخته و می‌تواند آن را در معرض تحریم نیز قرار دهد.
 
این کمیسیون با اشاره به دستورالعمل شاپرک مبنی بر ممنوعیت ارائه خدمات از سوی پراخت‌یارها به فعالان حوزه رمزارز اعلام کرد که تغییرات دستوری اعلام شده توسط شرکت شاپرک به پرداخت‌یارها چیزی جز بهم زدن امنیت و آرامش و شفافیت و کنترل موضوعات مجرمانه حوزه تبادل رمزارزها را در پی نخواهد داشت و عواقب بسیار سنگینین برای مردم و نهادهای نظارتی به‌وجود خواهد آورد.
 
چهارشنبه شاپرک با صدور دستورالعملی از شرکت‌های پرداخت‌یار خواست که ارائه خدمت به پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات را متوقف کند و فعالیت این پلتفرم‌ها را جز فعالیت‌های غیرقانونی و همانند فروش VPN و سایت‌های قمار قلمداد کرد، این دستورالعمل موجب اعتراض بسیاری از فعالان این حوزه شده است. مدیرعامل شاپرک نیز در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که ین شرکت موظف به رعایت قوانین مصوب دولت و مجلس است از همین رو امکان دادن درگاه پرداخت به فعالیت‌های غیر قانونی وجود ندارد. طبق گفته کاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک «از نظر شاپرک تفاوتی میان فعالیت‌های غیرقانونی مختلف مانند فروش VPN یا سایت‌های قمار یا حتی عدم تطابق بین کد کاربری صنف با فعالیت کسب و کار و فروش رمزارز وجود ندارد، اگر فعالیتی غیر قانونی عنوان شود امکان دادن درگاه پرداخت وجود ندارد.»
 
دستورالعمل شاپرک مبنی بر ممنوعیت ارائه خدمات به پلتفرم‌های رمزارزی درست یک روز بعد از اطلاعیه مرکز ملی فضای مجازی صادر شد؛ در آن اطلاعیه آمده بود: «این رمز‌ارزها پشتوانه و تضمینی ندارند همچنین تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت‌کوین در کشور گرفته نشده است.»
 
کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بیانیه‌‌اش شاپرک را مخاطب قرار داده و گفته است: «شاپرک توجه کند که خرید و فروش رمز ارز طبق هیچ قانونی در حال حاضر برای اشخاص حقیقی منع ندارد و صرفا استفاده از رمزارزها به عنوان ابزار تسویه در داخل کشور ممنوع شده است. همچنین طبق مصوبه جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی که همچنان نسخه‌ای از آن وجود خارجی ندارد نیز استفاده از ابزار رمزارزها برای بانک‌ها و موسسات مالی کشور غیر مجاز است نه افراد حقیقی.»
 
در بیانیه کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای آمده است: « ماهیت حوزه رمزارزها مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند که این پدیده را دستور ناپذیر می‌کند و در صورت هر گونه فشار یا برخورد به جای رویکرد آموزش و آگاه کردن مردم با ریسک‌های این حوزه صرفا منجر به تشویق به فعالیت زیرزمینی و غیر قانونی خواهد شد.»
 
از نظر این کمیسیون پلتفرم‌های تبادل رمزارزی داخل کشور با خدمات بزرگی مانند جلوگیری از خروج سرمایه‌های ریالی، ارزی و رمزارزی مردم از کشور، ایجاد اشتغال، فراهم کردن بازاری با نقد شوندگی مناسب در منطقه توانستند در یک سال اخیر خدمات بسیار بزرگی را باری شرایط خاص کشورمان در شرایط فعلی بی عدالتی اقتصادی جهانی فراهم کنند و امنیت سرمایه‌گذاران این حوزه را تا به امروز به خوبی حفظ کنند.
 
در این بیانیه با اشاره به وضعیت بازار بورس آمده است که روند نزولی فعلی بازار سرمایه و بورس ایران پس از یک دوره رشد خیره کننده جز لاینفک و طبیعی هر بازار مبتنی برعرضه و تقاضا و نشان از سلامت بازار است لینکن انداختن تقصیر طبیعی و سالم بورس به گردن هر حوزه یا موضوع دیگر چیزی جز فرافکنی نیست. در این بیانیه تاکید شده است که افزایش حجم مالی تبادلات در حوزه رمزارزها صرفا به علت خروج پول و سرمایه از بازار سرمایه کشور نیست و طبق آمارها بخش بزرگی از این افزایش حجم ناشی از افزایش قیمت رمزارزهاست و شاهد درصد افزایش کمتری در تعداد معاملات رمزارزها در پلتفرم‌های قانونی تبادل کشور هستیم.
 
طبق آنچه کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز به آن اشاره‌ کرده‌اند: « علاقه مردم به یک پدیده اقتصادی که داری شرایط افزایش قیمت یا کاهش قیمت می‌شود پدیده‌ای است طبیعی و در صورت فراهم نکردن بستری امن بدون ترس و با آرامش برای مردم کشور در این حوزه در کنار آموزش ریسک‌ها و مخاطرات این حوزه صرفا منجر به علاقه مردم به استفاده از پلتفرم‌های خارجی در این حوزه خواهد شد که امنیت سرمایه‌های ملی را طبق تجربیات گذشته به شدت به خطر می‌اندازد.
 
کمیسیون بلاک‌چین علاقمندان به حوزه رمزارز را به این نکته توجه داده است که  ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها به علت مسائل فنی و مسائل بنیادی در کنار نوسانات قیمتی بدون محدوده و بسیار شدید است و ریسک استفاده از این حوزه صرفا متوجه متعاملین و علاقمندان این حوزه خواهد بود. این کمیسیون پیشنهاد کرده است که افراد بدون دانش فنی و آموزش‌های دقیق هرگز اقدام به سرمایه‌گذاری یا ورود به این حوزه نکنند و از طرفی توجه کنند که با توجه به ریسک‌های بالای این حوزه بهتر است هرگز با بخش بزرگی از سرمایه زندگی خودشان وارد این حوزه نشوند و سقوط‌های نزدیک به هشتاد درصدی این حوزه را به‌خاطر داشته‌باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.