اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

March 7, 2021
11:36 یکشنبه، 17ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121808

گوشی‌های سامسونگ و اپل فعلا در شبکه 5G ایران کار نمی‌کنند

 
در حالی که اپراتورهای موبایل در حال راه اندازی و توسعه شبکه 5G در کشور هستند، دسترسی به تکنولوژی ۵G برای کاربران ایرانی سامسونگ و اپل فعلا امکان پذیر نیست.
 
علی‌رغم وجود گوشی‌های 5G سامسونگ و اپل در ایران، کاربران این برندها به دلیل وجود یک سری محدودیت‌ها از طرف این دو برند، قادر به استفاده از این خدمات نیستند. این در حالی است که کاربران هوآوی و شیائومی به راحتی می‌توانند از این تکنولوژی در گوشی‌هایی که از ۵G پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند.  
 
به گفته کارشناسان، سامسونگ و آیفون به دلایل فنی دسترسی به این امکان را در خاورمیانه محدود کرده‌اند و باید اپراتورها برای آزاد کردن با آن‌ها وارد رایزنی و مذاکره شوند. شنیده ها حاکی از آن است که در حال حاضر ایرانسل و همراه اول این مذاکرات را شروع کرده‌اند اما زمان حل این موضوع فعلا مشخص نیست و حتی ممکن است تا چند ماه طول بکشد.
 
فاصله دو ساله تا استفاده مستقیم از 5G
به گفته محمد کشوری، کارشناس حوزه آی تی، اولین بسته‌های تجاری ۵G به صورت 5G FWA (انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت) کار می‌کنند؛ به این صورت که این تکنولوژی به صورت مستقیم به گوشی‌ها متصل نشده و امکان استفاده از آن فقط از طریق وای فای ممکن خواهد بود. وی در این‌باره توضیح داد که در حال حاضر هم به صورت پایلوت در بعضی از محدوده‌ها ایرانسل و همراه اول این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و مبین نت هم قرار است به زودی اتصال خانگی ۵G را ممکن کند که البته آن هم در محدوده خاصی در دسترس خواهد بود.
 
کشوری افزود: «کاربرانی که گوشی تلفن‌همراه آنها از فناوری نسل پنج تلفن‌همراه پشتیبانی می‌کند، می‌توانند با اتصال به این سایت از آن استفاده کنند و کاربرانی که گوشی هوشمند آنها قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G را نداشته باشد نیز می‌توانند از طریق Hotspot مودم ۵G ایرانسل در این سایت، به صورت وای فای به شبکه نسل پنج تلفن‌همراه متصل شوند.» 
 
او پیش بینی می‌کند که حداقل یک سال و نیم تا استفاده گسترده مصرف FWA ۵G فاصله داریم و دو سال پس از آن هم برای استفاده مستقیم گوشی‌ها از این تکنولوژی طول خواهد کشید.
 
گفتنی است که ایرانسل اول مرداد ۱۳۹۹، نخستین سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه ایران، در پژوهشگاه ICT راه‌اندازی کرد. در 7مرداد ماه، از دومین سایت ۵G در ساختمان مرکزی ایرانسل رونمایی شد و سومین سایت نیز ۲۱ آبان ماه در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.
 
چهارمین سایت ۵G ایرانسل هم در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه سال جاری به صورت آزمایشی تست شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. همچنین همراه اول در مراسم رونمایی از شبکه ۵G خود در تهران توانست با تجمیع فرکانس‌های ۴G و ۵G به سرعت‌های بیش از۳/۶ گیگابیت بر ثانیه دست یابد و بدین ترتیب رکورد سرعت دانلود در ایران جابه‌جا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.