اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 9, 2021
11:50 سه شنبه، 19ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121883

معاون وزیر ارتباطات: ایجاد دیتاسنتر دیگر صرف هزینه نیست

 
 مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: امروزه ایجاد دیتاسنتر دیگر صرف یک هزینه نیست. با توجه به اتفاق‌های خوبی که در توسعه شبکه ملی اطلاعات افتاده راه‌اندازی چنین پروژه‌ای ارزش واقعی خودش را پیدا کرده است.
 
 «حمید فتاحی» معاون وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه دیتاسنتر داده‌پردازی فناوا گفت: اتفاقی که امروز در این هلدینگ رخ داده اتفاق بزرگی برای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است. این کار یک کار مهم و عملا یکی از پروژه‌های اقماری شبکه ملی اطلاعات است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همه این سالها به عنوان یکی از راس‌های اصلی کار ما بوده است.
 
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: یکی از پروژه‌های قابل توجه زیرساختی شبکه ملی اطلاعات همین مراکز داده هستند که به عنوان زنجیره‌ای از زنجیره‌های تولید محتوا فعالیت می‌کنند. امروز در کشور شاهد هستیم مراکز داده جایگاه اصلی خودشان را در سال‌های گذشته هم از لحاظ تجاری و اقتصادی و هم از نظر توزیع و تولید محتوای پیدا کرده‌اند.
 
چنانچه در بحث شبکه ملی اطلاعات قائل بر این هستیم که شبکه روحی حاکم بر فضای مجازی است شامل سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا که از یکدیگرقابل تفکیک نیستند و بدون وجود هم کامل نخواهند بود.
 
فتاحی افزود: اگر در شبکه ملی اطلاعات صرفا به یک زیرساخت توجه کنیم، به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نخواهیم کرد. در هر یک از سه بخش نقص داشته باشیم در کل این چرخه توسعه شبکه ملی اطلاعات دچار مشکل خواهیم شد.
 
وی تاکید کرد: مرکز داده‌ای که امروز افتتاح می‌شود مشخصا لایه زیرساخت است.
 
دیتاسنتر داری و ایجاد دیتاسنتر دیگر صرف یک هزینه نیست و جایگاه خودش را پیدا کرده است و با توجه به اتفاق‌های خوبی که در توسعه شبکه ملی اطلاعات افتاده است راه‌اندازی چنین پروژه‌ای ارزش واقعی خودش را پیدا کرده است.
 
ما نیز به واسطه راه‌اندازی مجموعه دیتاسنتر اقماری در بومهن از مشکلات راه‌اندازی دیتاسنتر باخبر هستیم و می‌دانیم به خاطر تحریم‌ها در کنار نوسانات نرخ ارز تهیه سخت‌افزارها با چه مشکلاتی همراه است پس باید بگویم راه‌اندازی این مرکز داده یک کار بسیار بزرگ است. امیدواریم با اتصال نود این مرکز داده به نودهای مراکز ICT و حضور محتواهای مناسب، این مرکزرشد خوبی داشته باشد و از نظر اقتصادی هم چرخه‌اش به گردش در بیاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.