اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

March 13, 2021
14:49 شنبه، 23ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122015

رونمایی از چهارمین سایت 5Gهمراه اول در باغ کتاب تهران

اخوان‌بهابا‌دی: امکان استفاده از این ‌مودم از طریق دیتا و وای فای وجود دارد
 
مدیرعامل همراه اول در ادامه مراسم رونمایی از سایت ۵G همراه اول در مراسم باغ کتاب تهران با اعلام این که طی دو ماه گذشته ۴ سایت نسل پنجم ارتباطات راه اندازی شده است، گفت: «اکنون ۱۰۰ میلیون سیم کارت در دست مردم کشور داریم. اولین اپراتوری در کشور هستیم که به عدد ۱۰۰ میلیون رسیده‌ایم و تقریبا ۲۰ درصد بیشتر از جمعیت کشور تعداد سیم کارتی است که ما توزیع کرده‌ایم.»
 
چهارمین سایت نسل پنجم همراه اول در کشور صبح امروز شنبه ۲۳ اسفند با حضور «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی، «مهدی اخوان بهابادی» مدیرعامل همراه اول و جمعی از اصحاب رسانه و مدیران حوزه ارتباطات کشور به‌صورت‌ رسمی به بهره برداری رسید.
 
به گفته «مهدی اخوان بهابادی» در حال حاضر افرادی که به باغ کتاب مراجعه می‌کنند، در صورت داشتن گوشی‌ که از تکنولوژی 5G پشتیبانی می‌کند، به صورت مستقیم و در غیر این صورت از طریق وای‌فای می‌توانند به مودم وصل شده و از آن استفاده کنند.
 
به گفته او یکی از سرویس‌هایی که به شدت در حال توسعه است اینترنت اشیا است و پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی تعداد اشیا متصل به شبکه فراتر از انسان‌ها شود. او توضیح داد: «همه چیز در شبکه ارتباطی کشور در حال هوشمند شدن است. منافعی که اینترنت اشیا از نظر هوشمندسازی به همراه دارد امروزه در حال گسترش است. حدود دو سوم دانش آموزان کشور بر بستر سرویس شاد فعالیت می‌کنند و یک سوم دیگر مشکل ابزار و تجهیزات دارند.»
 
به گفته بهابادی همراه اول در یک سال گذشته بخش مرکز تحقیق و توسعه ایجاد کرده است. او گفت که در سال جاری برای اولین بار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریال سفارش ساخت آنتن به تولیدکنندگان داخلی داده‌اند. آنتن‌هایی که در گذشته از خارج کشور وارد می‌شد.
 
 
 
 
مدیرعامل همراه اول: اکنون ۱۰۰ میلیون سیم کارت در دست مردم کشور داریم. تقریبا ۲۰ درصد بیشتر از جمعیت کشور تعداد سیم کارتی است که ما توزیع کرده‌ایم.
بهابادی با بیان این که شبکه ارتباطات سیار شبکه زنده است و نمی‌توان آن را حتی برای لحظه‌ای قطع کرد، گفت: «به همین دلیل نیاز به توسعه ابزار بومی داریم. ما بومی سازی در حوزه‌های مختلف را در دستور کار داریم تا طی چند سال آینده از واردات خارجی بی‌نیاز شویم. موضوع دیگری که ما مدنظر داریم، فناوری‌های جدید است. یکی از آن‌ها توسعه نسل پنجم ارتباطات است. امسال وارد فاز بهره برداری تجاری نسل پنجم ارتباطات شدیم.» او اعلام کرد که شهر بعدی که به تکنولوژی ۵G مجهز می‌شود، شهر قم است و پس از آن، بقیه شهرها را تحت پوشش قرار می‌گیرند. به گفته او سایت‌های نسل پنجم ارتباطات در سه دانشگاه تهران نصب شده و در آینده نزدیک رونمایی از آن انجام خواهد شد.
 
مدتی قبل در مشهد اولین آنتن نسل پنجم ارتباطات همراه اول راه اندازی و ده روز قبل مراحل تجاری سازی نسل پنجم ارتباطات آغاز شد. امروز نیز چهارمین سایت نسل پنجم ارتباطات در مجموعه باغ کتاب آغاز به کار کرد.
 
نایب رییس مجلس: دنبال فیلترینگ نیستم اما دنبال اینترنت سالم هستیم
به گفته نائب رئیس مجلس تاخیر در توسعه شبکه ملی اطلاعات کم‌کاری وزارت ارتباط بوده و وزیر ارتباطات باید تامین اینترنت پاک، توزیع عادلانه اینترنت در همه نقاط کشور را در اولویت‌های خود قرار دهد.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجرای شبکه ملی اطلاعات و کم‌کاری وزارت ارتباطات در این باره اعلام کرد: «ما در مجلس با دوستان ذینفع این موضوع را مطرح کردیم و حتی مدتی هم مسئولیت آن را کمیسیون صنایع به دست گرفت که به سرانجام نرسید. به نظر من در این موضوع وزارت ارتباطات کم‌کاری کرده است. کسی که وزیر می‌شود باید بداند که تمام اعضای خصوصی و عمومی در آن بخش عائله او هستند و بهانه‌های چون اینکه برخی از آن بخش‌ها کارشان را به درستی انجام ندادند، اشتباه است.»
 
به گفته علی نیکزاد وزارت ارتباطات باید توجه خود را به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات زیاد کند. او در مراسم رونمایی از اینترنت ۵G همراه اول در باغ کتاب، با تاکید بر این موضوع که منظور از اینترنت پاک، فیلترینگ نیست؛ اظهار کرد: «سه مسئله مهم توزیع عادلانه اینترنت در همه نقاط کشور، تامین اینترنت کشور، تامین اینترنت امن سالم برای ما اهمیت بسیاری دارد. زمانی که بحث اینترنت پاک مطرح می‌شود، همه ذهن‌ها به سمت موضوع فیلترینگ می‌رود ولی ما قصدمان اعمال فیلتر نیست. ما به دنبال اینترنت سالم هستیم. در حال حاضر در همه کشورهای خارجی استفاده از اینترنت برای سنین مختلف دارای محدودیت‌های خاصی است که والدین به راحتی می‌توانند به آن نظارت کنند. اما در ایران این موضوع وجود ندارد.» او اعلام کرد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دیگر نیازی به رفت‌وآمد اطلاعات به خارج از کشور نیست.
 
نیکزاد با اشاره به اهمیت حکمرانی در فضای مجازی گفت: «پیش از کرونا نیاز و ضرورت توسعه این فضا بسیار کمتر بود و تدریجی پیش می‌رفت، اما در حال حاضر بسیار از مسئولان به گفته آینده‌پژوهشان رسیده‌اند و با اجبار از خواب غفلت بیدار شده‌اند. پیشرفت کسب‌وکارها و تغییرات در سبک زندگی آینده از آن پیش‌بردن مباحثی چون هوشمندسازی و فضای مجازی است. در این میان اهمیت حکمرانی به این فضا بحث مهمی است که باید به آن توجه شود.»
 
او در ادامه توضیح داد: «در حال حاضر فضای مجازی بدون اینکه اختیاری از طرف ما داشته باشد، خودش بر جهان حکمرانی می‌کند و ما مجبوریم درون این گرداننده‌ها باشیم. مگر اینکه قدرت مقابله داشته باشیم. در حال حاضر این حکمران‌ها فضای مجازی را با ارزش‌های خودشان پیش‌می‌برند؛ نه با ارزش‌های ما. برای مثال عکس حاج سلیمانی را که در این فضاها به محض انتشار پاک می‌کنند. به نظر می‌رسد ما حکمرانی در این فضاها نداریم و حکمران‌های اصلی آن از یک کشور دیگر بر ما مسلط هستند. ما با چنین دنیایی طرف هستیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.