اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

March 14, 2021
11:42 یکشنبه، 24ام اسفندماه 1399
کد خبر: 122040

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات: کیفیت اینترنت به زودی به حالت عادی برمی‌گردد

 
افت کیفیت و سرعت اینترنت در روزهای اخیر باعث شکایت بسیاری از کاربران شده و برخی شایعات نیز بر این موضوع دامن می‌زند که کاهش سرعت اینترنت در ساعات شبانگاهی از عمد انجام می‌شود. پیگیری‌ها حکایت از این دارند که افت کیفیت و سرعت اینترنت به خاطر اختلال در مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت است که امکان حل آن نیز به خاطر مانور نیروهای دریایی ناتو تا اوایل فروردین ماه وجود ندارد؛ هرچند در هفته جاری با جایگزینی مسیر، نیمی از مشکل حل می‌شود.
 
یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات به دیجیاتو می‌گوید ایران نزدیک ۸۵۰ گیگابیت ظرفیت پهنای باند را نزدیک کانال سوئز از داده است: «به علت مانور نظامی که در این منطقه وجود دارد نمی‌توانیم آن را تا اوایل فروردین تعمیر کنیم. در این بازه زمانی، کشتی‌های زیرساختی اجازه تردد ندارند.»
 
او  می‌گوید وزارت ارتباطات تقاضای رزرو کرده اما در ابتدای امر شورای عالی فضای مجازی با این مساله موافقت نکرده است: «با وجود اینکه وزارت ارتباطات تعهد کرده بود هیچ هزینه اضافه‌ای برای عرضه اینترنت نگیرد و با هزینه سرفصل قبلی اینترنت به فروش برسد اما با رزرو ۸۵۰ گیگ ظرفیت پهنای باند موافقت نشد. در نهایت با افزایش ظرفیت ۴۰۰ گیگابیتی موافقت شد که همین مسئله در روزهای اخیر چالش به وجود آورد.»
 
او اعلام می‌کند وزارت ارتباطات در تلاش است که ۴۰۰ گیگابیت ظرفیتی که مجوزش را گرفته‌اند را قبل از عید و در هفته جاری به شبکه ارتباطی کشور اضافه کنند. از سوی دیگر به گفته این منبع آگاه، مشکلات مربوط به تعمیرات نیز در بدترین حالت اواخر عید حل می‌شود. در بهترین حالت هم شاید تا ۸ فروردین مشکلات مسیر اصلی حل شود.
 
علت مخالفت اولیه با جایگزینی ظرفیت ۸۵۰ گیگابیتی پهن باند مشخص نیست. یک احتمال این است که نگرانی از «افزایش بی‌رویه‌ی پهنای باند پس از تعمیرات مسیر اصلی» وجود داشته است. گفتنی‌ست که در ماه‌های اخیر مخالفت‌هایی با افزایش پهنای باند در کشور توسط برخی مقامات رخ داده بود؛ به گونه‌ای که گفته می‌شد یکی از دلایل به دادگاه فراخوانده شدن وزیر ارتباطات همین موضوع بوده است. کار به جایی رسید که «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان نیز در این باره گفته بود که خودش شخصا دستور افزایش پهنای باند را صادر کرده است. او گفته بود: «اگر کسی قرار است بابت این افزایش پهنای باند مواخذه شود، من باید جواب پس دهم نه وزیر ارتباطات.»
 
این منبع آگاه در پاسخ به سوال دیگر که چرا شب‌ها بیشتر مشکل مربوط به کندی اینترنت مشهود است، اعلام کرد که علت کندی اینترنت در شب‌ها به خاطر پیک مصرف مردم از اینترنت است و ارتباطی به دخالت‌ها یا تعیین سیاست خاصی ندارد: «وقتی اینترنت به پیک مصرف خود می‌رسد این اتفاق می‌افتد که ناگهان همگی سرعت اینترنت‌شان کاهش پیدا می‌کند مخصوصا در شرایط فعلی که کشور با مشکل پهنای باند روبه‌روست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.