اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 21, 2021
8:31 یکشنبه، 1ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122222

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس: افزایش 555 گیگابیتی پهنای باند ورودی استان/ احداث و ارتقا 127 سایت روستایی

فار.jpg
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: استان فارس با دارا بودن بیش از چهار هزار و 200 کیلومتر فیبر نوری، بعد از تهران زیرساختی ترین استان کشور بوده و دومین مرکز سوییچ بین الملل کشور را داراست، فارس به عنوان هاب منطقه جنوب، علاوه بر سرویس هایی که توسط استان ارائه می شود یکی از درگاه های اصلی کشور است که به استان های همجوار نیز سرویس می دهد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری استان فارس؛ مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان گفت: پهنای باند ورودی به استان فارس در یک سال گذشته با 555 گیگابیت برثانیه افزایش ظرفیت به یک هزار و942 گیگابیت برثانیه و پهنای باند خروجی استان با 200 گیگابیت برثانیه افزایش به یک هزار و310 گیگابیت برثانیه رسیده و  در این دو بخش نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید به ترتیب رشد 47 و 32 برابری داشته است.
 
سهرابی گفت: در همین مدت پهنای باند بین الملل یا اینترنت به 871 گیگابیت برثانیه ارتقا یافته است و نسبت به ابتدای دولت یازدهم با رشد 115 برابری و شبکه انتقال نیز با 1233 گیگابیت برثانیه افزایش به 3730 گیگابیت برثانیه رسیده است و با رشد 21 برابری همراه بوده است.
 
سهرابی با اشاره به ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در روستاهای بالای 20 خانوار استان گفت: امسال تعداد 127 سایت روستایی در استان احداث و ارتقا یافته است که با این سایت ها دسترسی 192 روستای استان به شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است که شامل جمعیتی بالغ بر 196 هزار نفر و 56 هزار و 745 خانوار روستایی می شود.
 
وی افزود: هم اکنون بیش از 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه را دارند و دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت برای دو هزار و 127 روستا از مجموع دو هزار و 338 روستای بالای 20 خانوار استان فراهم شده و این روستاها به یکی از سرویس های اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند و این در حالی است که تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بهره مندی 80 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه از اینترنت پرسرعت بوده است و هم اکنون این دسترسی برای 91 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان ایجاد شده و تلاش مجموعه ارتباطات در استان برقراری پوشش اینترنت پرسرعت روستای بالای 20 خانوار باقیمانده تا پایان سال است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با اشاره به توسعه خدمات اینترنت پر سرعت در شهرهای استان گفت: هم اینک 102 شهر استان در قالب یک هزار و 328 سایت از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.
 
سهرابی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هفت هزار و 400 کیلومتر از جاده های اصلی و فرعی استان تحت پوشش اپراتور اول قرار دارد که با رشد 38 درصدی نسبت به سال 92 همراه بوده است و چهار هزار و 605 کیلومتر نیز تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده ای این اپراتور نسبت به سال 92 رشد41 درصدی داشته است.
 
 وی با اشاره به مصوبات سفر خردادماه وزیر ارتباطات به استان فارس، خاطرنشان کرد: احداث 13سایت تلفن همراه برای تامین پوشش 163 کیلومتر از جاده های فاقد ارتباط استان در 12 محور از مصوبات این سفر در بخش جاده ای بود و تاکنون با راه اندازی چهار سایت جدید در چهار محور مواصلاتی استان، پوشش تلفن همراه برای 37 کیلومتر از جاده های استان تامین شده است و با راه اندازی 9 سایت باقیمانده، 126 کیلومتر به پوشش جاده ای استان افزوده می شود.
 
  مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در ادامه به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور اجرا می شود و در این بخش  یک هزار و 500 کیلومتر فیبرنوری برای استان طی دو فاز در نظر گرفته شده است و تا کنون 250 کیلومتر توسط مخابرات منطقه فارس بعنوان مجری طرح اجرا شده است .
 
سهرابی گفت: ضریب نفوذ اپراتور اول نیز نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید با رشد 67 درصدی به 84.1 و ضریب نفوذ اپراتور دوم با رشد 131 درصدی در این مدت به 67.03 درصد در استان رسیده است و همچنین تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار در استان فارس چهار میلیون و 700 هزار نفر و با رشد 117 درصدی همراه بوده است. 
 
وی در خصوص اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری الکترونیکی به نصب 54 دستگاه ATM در روستاها به منظورکاهش شکاف دیجیتالی اشاره کرد و گفت: تمام اعتبارات لازم برای تهیه این دستگاهها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین شده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس همچنین از پرداخت مبلغ 28 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب 40 طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان خبر داد که زمینه اشتغال 60 نفر را در استان فراهم کرده است .
 
سهرابی همچنین از اتصال سه هزار و 952 مدرسه شهری و روستایی در استان به اینترنت رایگان در راستای طرح هوشمندسازی مدارس خبر داد و گفت: از این تعداد دو هزار و 894 مدرسه در مناطق روستایی و یک هزار و 58 مدرسه در مناطق شهری استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
 
وی افزود: بیش از ۸۳ شرکت فناور در پارک علم و فناوری و ۱۶۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در پردیس شرکتهای دانش بنیان استان فعالیت دارند و از مجموع 424 شرکت ثبت شده در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان، 30 شرکت دانش بنیان هستند.
 
رییس شورای مدیران واحدهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب حوزه فناوری اطلاعات در استان، تعداد شرکت های دانش بنیان استان را 167 شرکت برشمرد و گفت: از این تعداد، 36 شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند و در این حوزه بین استان های کشور، استان فارس رتبه چهارم را داراست که رشد چشمگیری در سال های اخیر محسوب می شود و در حوزه فعالیت استارت آپ ها نیز جایگاه فارس با بیش از 200 استارت آپ فعال در رتبه پنجم کشور قرار دارد.
 
وی همچنین از پیوستن استان فارس به شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور (تاد) خبر داد و گفت: شش طرح گرنت جوانه در قالب رساله های دکتری و پایان نامه های فناورانه و بازارگرا و پنج طرح گرنت رشد در قالب طرح های فناورانه شرکت های مستقر در مراکز رشد استان در این شبکه به تصویب رسیده است.
 
سهرابی با اشاره به طرح نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون اکوسیستم استارت آپی استان با مشارکت 308 عضو در سامانه ایران نوآفرین، از لحاظ تعداد شرکت های ثبت شده در این سامانه جزو استانهای برتر در این بخش است.
 
 وی در خصوص تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان نیز گفت: برای چهار طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ 550 میلیون تومان در فاز اول، یک طرح در حوزه شرکتهای نوپا مبلغ 77 میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های تلفن همراه شش طرح با مبلغ 30 میلیون تومان و مبلغ 75 میلیون تومان برای یک طرح سرمایه در گردش و اخیرا برای یک طرح مبلغ یک صد میلیون جذب اعتبار انجام شده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس راه اندازی پنجمین سایت G5 کشور توسط اپراتور دوم در شیراز را یکی از پروژه های مهم اجرا شده در استان اعلام کرد و نتایج آن را درحرکت به سوی تحول دیجیتال استان حایز اهمیت برشمرد.
 
سهرابی همچنین افتتاح کارخانه نوآوری شیراز در محل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران را به عنوان یکی از مراکز مهم جهت تکمیل زنجیره زیست بوم فناوری در استان اعلام کرد و گفت: کارخانه نوآوری شیراز براساس تفاهم نامه پنج جانبه فی ما بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری فارس، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و شرکت مهد تجارت گستران عطار در خرداد ماه سال گذشته کلید خورده بود و با افتتاح رسمی کارخانه نوآوری شیراز، فضایی مناسبی برای استقرار نمایندگان کسب و کارها، تیم های استارت آپی، شرکت های نوپا، فریلنسرها، شتاب دهنده ها، موسسات آکادمیک و دانشگاهی و صندوق های سرمایه گذاری فراهم شده است.
 
مدیرکل ارتباطات وفناوری اطلاعات استان فارس، تصریح کرد: فعالیت کارخانه نوآوری شیراز را در حوزه‌های مختلفی از جمله IT ، ICT، اینترنت اشیا (IOT)، کشاورزی، سلامت، گردشگری، دریا و انرژی های تجدیدپذیر با هدف توسعه بازار، توسعه ارتباطات، توسعه کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ بیان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 250 نفر در قالب 46 تیم فناور و نوآور در رسته های فوق در این کارخانه مشغول به کار هستند که باعث هم افزایی چشمگیری در اکوسیستم استارت آپی استان شده است.
 
وی امکانات ایجاد شده در این کارخانه را فضای کار اشتراکی مخصوص تیم ها و گروه های استارت آپی، فضای کار اختصاصی برای افراد مستقل، دفاتر اداری مخصوص استقرار شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری، مراکز نوآوری، شتاب دهنده ها، هلدینگ ها، بانکها، فضای برگزاری آمفی تئاتر و رویدادهای مرتبط با توسعه فناوری و گسترش کسب و کارهای دانش بنیان نام برد که در اختیار تیم های مستقر در کارخانه قرار می گیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.