سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

March 26, 2021
10:19 جمعه، 6ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122331

دستگاهی که هرگونه آب را به آب قابل شرب تبدیل می کند

 
یک شرکت دانش بنیان تبریزی موفق به تولید نوعی گالن تصفیه آب شده است که در شرایط بحرانی می تواند آبی قابل شرب را در اختیار افراد قرار دهد.
 
زلزله، سیل، قطعی آب، آوار و غیره جزء بحران هایی است که امکان دسترسی به آب قابل شرب و بهداشتی را کاهش می دهد. وجود دستگاهی که بتواند هرگونه آب در دسترس را به آب قابل شرب تبدیل کند، مشکل نبود آب بهداشتی را حل می کند و ضامن سلامت افراد است.
علی‌اکبر بابالو، عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز و رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش پژوهان صنعت نانو به خبرنگار سیناپرس می ‌گوید: ما موفق به تولید یک سامانه تصفیه آب شرایط بحران یا همان گالن بحران شده‌ ایم. ما در داخل این سیستم از یک سری فیلترهایی با اندازه حفرات نانومتری استفاده کرده‌ ایم که از کوچک‌ ترین میکروب‌ ها و میکرواورگانیسم‌های موجود هم کوچک‌ ترند و اجازه عبور به آنها نمی ‌دهد. 
 
او ادامه می دهد: ما به تازگی این گالن را روی ویروس کرونا هم تست کرده ایم که به‌ خوبی قادر به جذب آنها ست. در نقاطی که افراد دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارند مانند کوه و دشت یا مکان ‌های زلزله‌ زده و سیل‌ زده، این گالن‌ ها را می‌ توان با آب قابل دسترس پر کرد. به گزارش سیناپرس، در قسمت بالای این گالن تلنبه ‌ای تعبیه شده که با چند بار تلنبه زدن، این آب تصفیه شده و با شیری که در قسمت پایین گالن قرار گرفته، می ‌توانیم آب مورد استفاده را خارج کنیم.
 
بابالو ادامه می ‌دهد: با استفاده از این دستگاه، آبی قابل شرب و قابل خوردن در دسترس خواهید داشت. این گالن تصفیه‌ کننده آب آلودگی ‌هایی با بار میکروبی و ذرات معلق و کدورت را برطرف می کند. اما در این میان، غشاها و فیلترهایی که در این دستگاه تعبیه شده، قادر به رفع شوری آب نیستند. اما در شرایط بحرانی چیزی که اهمیت پیدا می‌ کند و مشکل اصلی است، بار میکروبی آب و برطرف کردن آن است.
 
او می ‌گوید: «ما علاوه بر شرایط بحرانی، قادر به ساخت سیستم تصفیه آب خانگی هم شده ایم که می ‌تواند برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار گیرد. در نقاطی که شوری آب یا سختی زیاد نباشد، دغدغه ما تنها رفع بار میکروبی و کدورت آن است، بنابراین با استفاده از سامانه‌ های دومرحله ‌ای می ‌توانیم آن دغدغه را حل کنیم. 
 
او عنوان می کند :در این دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلترهایی با ابعاد نانومتری به کار رفته که به صورت زیرسینکی یا روکابینتی، به شیر آب ورودی متصل شده و آب خروجی از آن کاملا عاری از هرگونه میکروب و آلودگی است.
رئیس این شرکت دانش‌بنیان اظهار می ‌کند: «این سامانه دومرحله‌ ای با هزینه‌ ای به مراتب کمتر از سیستم ‌های تصفیه آب موجود در بازار می‌ تواند نیاز خانگی را نسبت به تصفیه آب برطرف کند. 
 
همچنین فیلتر سرامیکی این دستگاه را که در ابعاد نانومتری ساخته شده، می‌توان از محفظه آن جدا کرده، شست‌وشو داد و دوباره استفاده کرد. این دستگاه تا سال‌ها بدون نیاز به تعویض فیلتر قابل استفاده است. این فیلترها و گالن تصفیه آب به صورت کاملا تجاری و در ظرفیت بالا تولید شده است.
 
او در ادامه با اشاره به فعالیت صنعتی شرکت می ‌گوید: «ما در حال حاضر مشغول صادرات غشاهای نانومتری صنعتی به کشور چین هستیم و تعاملاتی را با یک شرکت چینی شروع کرده‌ایم و امیدواریم که در ادامه بتوانیم جای خود را در بازار کشورهای آسیای میانه و آسیای شرقی هم پیدا کنیم.
 
بابالو درباره عملکرد فیلترهای این دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی به سیناپرس می‌ گوید: «در این دستگاه دو فیلتر به کار رفته که یکی فیلتر کربنی و دیگری، فیلتر سرامیکی است. فیلتر کربنی برای شرایطی استفاده می ‌شود که آب منطقه‌ ای بو و طعم خاصی دارد و با این فیلتر، افراد می ‌توانند به آبی بدون بو و مزه دسترسی پیدا کنند. 
 
او عنوان می کند که مهم‌ ترین کار را فیلتر سرامیکی برعهده دارد، به ‌طوری‌ که مانع از ورود تمام آلودگی‌ های میکروبی ممکن به آب می‌ شود و آبی سالم و مطمئن تحویل می ‌دهد. او تفاوت این دستگاه تصفیه آب با دیگر دستگاه ‌ها را این گونه تشریح می ‌کند که در دستگاه‌های دیگر، برای آب تهران که شوری و سختی ندارد، از دستگاه‌ های RO یا اوسموز معکوس استفاده می ‌کنند، در‌ صورتی‌ که ما نیازی به این دستگاه ‌ها نداریم. 
 
او می افزاید: اگر کسی آب تصفیه‌شده با دستگاه‌های RO را به‌ مدت طولانی مصرف کند، دچار مشکلات خاصی در بدن می ‌شود؛ ‌بدن انسان به بخشی از املاح مفید هم نیاز دارد. این در حالی است که ما زمانی از دستگاه‌های RO استفاده می‌ کنیم که سختی و شوری آب بالا باشد اما در شرایطی که سختی آب عادی و در حد 250 یا زیر 200 باشد، نیازی به این قبیل تصفیه ‌ها نیست.
 
به گفته او، گالن‌ های تصفیه آب برای شرایط بحران در حجم دو لیتر تولید شده ‌اند اما در مناطق روستایی که نیاز به حجم بالاتری است می ‌توان در ابعاد بیشتری حدود یک تا دو متر مکعب نیز تولید کنیم که روزانه هزار تا دوهزار لیتر آب تصفیه ‌شده در اختیار مردم منطقه قرار می ‌دهد. 
 
بابالو می گوید: درحال حاضر، قرارداد تولید هزار دستگاه از این گالن ‌های تصفیه آب را با شرکت آبفا امضا کرده‌ ایم. این گالن‌ ها در مناطق مختلفی چون اهواز و سیستان و بلوچستان تست ‌میدانی را پشت سر می گذارند که بتوانیم هر چه سریع‌ تر این تکنولوژی و محصول نانویی را برای حل مشکل این مناطق مورد استفاده قرار دهیم.
 
او تأکید می کند نمونه خارجی این گالن‌ ها 250 یورو است که در‌صورت وارد شدن به کشور قیمتی حدود 12 میلیون خواهد داشت، اما محصول تولید شرکت خودمان را در مقدار انبوه با قیمت دو میلیون تومان و به‌صورت تکی دو و نیم میلیون به فروش می ‌رسانیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.