اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 28, 2021
8:45 یکشنبه، 8ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122363

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل: ضریب نفوذ اینترنت استان به 78 درصد افزایش یافته است

ارد.jpg
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به گزارشی از اقدامات و عملکرد اداره کل ارتباطات این استان، طی 9 ماهه نخست سال جاری گفت: بیش از یک هزار و 327 روستای استان تحت پوشش تلفن همراه و یک هزار و 117 روستا هم به اینترنت پرسرعت سیار و ثابت دسترسی پیدا کرده اند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل،  بهروز رزمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان گفت: در حال حاضر یک هزار و 18  سایت با تکنولوژی 2G، 792 سایت با تکنولوژی 3G و 727 سایت با تکنولوژی نسل چهارم  در استان فعال است و 47/93 درصد جاده‌های استان و 92 درصد جمعیت استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند و همچنین تمامی 31 شهر استان دارای اینترنت پرسرعت4G است ومطابق با آمار ارائه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضریب نفوذ اینترنت به 78 درصد افزایش یافته است.
 
رزمی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های USOوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطح استان اردبیل، گفت: از ابتدای سال تاکنون، 54 سایت جدید در سطح استان توسط اپراتور همراه اول ایجاد و راه‌اندازی شده است و 14 سایت نیز توسط این اپراتور به فناوری نسل سوم و چهارم ارتقا یافته است. همچنین پنج سایت جدید ارتباطی توسط اپراتور ایرانسل و دو سایت جدید هم توسط اپراتور «های‌وب» به بهره‌برداری رسید که در مجموع 75 پروژه‌ی راه‌اندازی، ایجاد و ارتقای سایت‌های ارتباطی را با اعتبار 1358 میلیارد ریال در سطح استان اردبیل شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به اتمام پروژه اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات و اهمیت این پروژه در ایام شیوع ویروس کرونا افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش مجازی و از راه دور اهمیت ویژه ای یافت که این مهم نیازمند ایجاد امکانات و بستر لازم جهت برقراری اینترنت پرسرعت مدارس شهری و روستایی بود که در سال جاری،769 مدرسه شهری و 1099 مدرسه روستایی و در مجموع 1868 مدرسه شهری و روستایی با اعتبار 186 میلیارد ریال توسط این اداره کل به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با اشاره به اجرای پروژه تار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان افزود: از آغاز امسال تاکنون 165 کیلومتر فیبر نوری در سطح استان اجرا شد و دو مرکز مخابراتی و 7 سایت ارتباطی با اعتبار 60 میلیارد ریال به شبکه فیبرنوری متصل شده است.
 
رزمی با تاکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه فاوا و توانمندسازی و تسهیل‌گری شرکت‌های نوپای این حوزه گفت: در 9 ماه نخست سال جاری، 52 شرکت نوپا، استارت آپ، شتابدهنده و علاقه‌مند حوزه فاوا در زمینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در سامانه ایران نوآفرین ثبت نام کرده و از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران بهره‌مند شده‌اند. همچنین 65 استارت‌آپ حوزه فاوا در مراکز رشد، پارک علم و فناوری و شتابدهنده‌های استان مستقر هستند و از این تعداد، 54 شرکت و استارت‌آپ در حوزه تولید محتوا و نرم افزار فعالیت دارند.
 
وی با اشاره به میزان  تحقق دولت الکترونیک در استان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 30 دفتر پیشخوان شهری و سه دفتر خدمات ارتباطی روستایی موفق به اخذ مجوز جدید شدند و در مجموع 192 دفتر پیشخوان دولت و دفتر خدمات ارتباطی روستایی در استان فعال است و خدمات دستگاه‌های دولتی را به مردم ارائه می‌کنند.
 
رزمی در پایان به برگزاری طرح مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: در سال جاری هشت فقره گواهینامه مربیگری برای نیروهای پایور صادر شده و سه دوره‌ آموزشی و مهارت آموزی برای 45 نفر از نیروهای وظیفه برگزار شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.