تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

April 2, 2021
8:42 جمعه، 13ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122450

اندروید و آی او اس چقدر از اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند؟

 
 
نتایج یک بررسی نشان داد که یک گوشی اندروید در مقایسه با گوشی آیفون، 20 برابر اطلاعات بیشتری را از کاربر جمع‌آوری و برای گوگل ارسال می‌کند.
 
در این تحقیق که توسط داگ لیث، محقق کالج «ترینیتی» صورت گرفت، تمامی‌فرآیندهایی که منجر به ارسال اطلاعات از سوی کاربر گوشی‌های هوشمند به شرکت‌های گوگل و اپل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. این فرآیندها شامل کارهای مختلفی می‌شوند که از قرار دادن سیمکارت درون دستگاه گرفته تا کار با سخت‌افزار و اپلیکیشن‌های دستگاه.
 
به گفته استاد دانشگاه، میزان اطلاعاتی که توسط گوشی‌های اندروید و آی او اس به شرکت‌های اپل و گوگل ارسال می‌شود، بسیار قابل توجه است. بر اساس تحقیقات این پژوهشگر، اندروید در زمان استارتاپ گوشی، حدود یک مگابایت اطلاعات را برای شرکت گوگل ارسال می‌کند که این میزان اطلاعات ارسالی برای اپل از سوی گوشی‌های آیفون حدود 42 کیلوبایت است.
 
همچنین زمانی که کاربر از گوشی استفاده نمی‌کند، اما دستگاه همچنان روشن است، اندروید هر 12 ساعت حدود یک مگابایت اطلاعات را به گوگل ارال می‌کند که حجم میزان اطلاعات ارسالی از سوی آی او اس به اپل، تقریبا 52 کیلوبایت است.
 
نتایج این بررسی نشان می‌دهد که در آمریکا، گوگل حدود 1.3 ترابایت اطلاعات را در هر 12 ساعت از کاربران دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید دریافت می‌کند. این در حالی است که در همین بازه زمانی، تقریبا 5.8 گیگابایت اطلاعات از سوی گوشی‌های آیفون به شرکت اپل ارسال می‌شود.
 
داگ لیث در این تحقیق از گوشی گوگل پیکسل 2 مجهز به اندروید 10 برای محاسبه میزان اطلاعات ارسالی توسط اندروید استفاده کرد. برای تعیین حجم اطلاعات ارسالی از سوی سیستم عامل آی او اس نیز از یک گوشی آیفون نامشخص اما مجهز به نسخه آی او اس 13.6.1 استفاده شد.
 
با این حال، گوگل در واکنش به انتشار نتایج این بررسی مدعی شد که روشی که داگ لیث از آن برای اندازه‌گیری حجم اطلاعات ارسالی به این شرکت بهره برده، درست نیست. این شرکت افزود گردآوری اطلاعات جزو کارکردهای اصلی هر دستگاه هوشمندی است. گوگل همچنین اعتبار این تحقیق را زیر سوال برد و آن را نامعتبر خواند.
 
به هر روی، داگ لیث نسبت به فعالیت‌های این شرکت‌ها در گردآوری اطلاعات از کاربران هشدار داد و آن را اقدامی‌خطرناک توصیف کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.