سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 5, 2021
12:49 دوشنبه، 16ام فروردینماه 1400
کد خبر: 122541

با شش محصول به درد نخور اپل آشنا شوید

 
اپل این روزها در بازار گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند در جهان یکه‌تازی  می‌کند و میلیون‌ها دلار را از طریق انواع مختلف محصولات خود به دست می‌آورد.
 
این عملکرد موفق اپل را به اولین شرکت یک تریلیون دلاری در جهان تبدیل کرد. موفقیتی که تاکنون هیچ شرکتی به آن نائل نشده است. همه این‌ها، تصویری از شرکتی پر از موفقیت‌های بزرگ را در ذهن علاقه‌مندان ترسیم می‌کند.
 
شرکتی که توانست با عرضه محصولات خود، تحولی شگرف را در نحوه ارتباط و تعامل کاربران با دنیای دیجیتال به وجود آورد که از جمله این محصولات می‌توان به آیفون  و آیپد اشاره کرد. اما در این میان، محصولاتی نیز توسط مهندسان این شرکت تولید شده‌اند که چنگی به دل نزدند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
 
از این رو، در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به برخی از این محصولات که اپل از طرفداران برند خود می‌خواهد آن‌ها را از ذهن خود پاک کنند.
 
ماوس یواس‌بی اپل (1998)
اپل در اوخر دهه 90 میلادی، از یک کار افتضاح به تمام معنا پرده برداشت. محصولی که تحت عنوان Apple USB Mouse شناخته می‌شد. این ماوس کوچک با کج‌سلیقگی محض طراحی شده بود و بسیاری از کاربران در آن روزها، ظاهر این محصول را دوست نداشتند.
 
شکل ظاهری دایره‌ای و غیرارگونومیک یواس‌بی ماوس، استفاده از آن را سخت می‌کرد و سیم آن نیز بسیار کوتاه بود و بر دشواری‌های کار با این ماوس می‌افزود. همه این مشکلات و انتقادها سبب شد تا اپل در نهایت با عرضه محصولی جایگزین به نام اپل ماوس (Apple Mouse) از شر این ماوس دایره‎‌ای راحت شود.

 
مکینتاش نسخه20 سالگی اپل (1997)
اپل برای جشن تولید 20 سالگی خود، تصمیم گرفت تا نسخه ویژه‌ای از مک خود را به بازار عرضه کند. این محصول Twenties Anniversary Macintosh نام داشت که تحت عنوان TAM نیز شناخته می‌شد.
 
اگرچه این دستگاه از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری قوی بود و مبنایی بود برای طراحی مک‌های جدید اپل در سال‌های آتی؛ اما نقطه ضعف بزرگ این محصول، قیمت بالای آن بود. اپل برای این دستگاه قیمت پایه 7499 دلار را تعیین کرده بود. این یعنی حتی گران‌تر از مک پروهای کنونی موجود در بازار که هرگز کاربران آن زمان، توانایی خرید آن را نداشتند.
 
با این حال، پس از عدم استقبال و پایان یافتن خط تولید این محصول، اپل قیمت آن را ابتدا به 3500 دلار و سپس به 1995 دلار کاهش داد.

 
مکینتاش تی وی (1993)
دهه 1990 میلادی، برهه حساس و عجیبی برای اپل بود. این شرکت تلاش زیادی را برای جلب توجه خریداران انجام می‌داد که یکی از نمونه‌های این تلاش‌ها، تولید مکینتاش تی وی بود. این دستگاه، اولین کامپیوتر اپل با قابلیت پشتیبانی از تلویزیون بود.
 
همچنین این محصول از ماوس، کیبورد و یک ریموت کنترل کوچک بهره می‌برد که با تلویزیون‌های معمولی سونی نیز سازگار بود. اگرچه این دستگاه می‌توانست امکان تماشای برنامه‌های تلویزیون را نیز برای کاربران فراهم کند، اما این ایده در زمان خود طرفدار چندانی نداشت.
 
از سویی دیگر، قیمت بالای 2000 دلاری برای مکینتاش تی وی در نظر گرفته شد که بسیاری از از خرید منصرف می‌کرد. گفته می‌شود که تنها 10 هزار دستگاه از این محصول تولید شد.

 
  آیتیونز پینگ (2010)
اپل در آن سال‌ها، تنها در حوزه سخت‌افزار با مشکل مواجه نبود و این مشکلات گریبانگیر بخش نرم‌افزار نیز بود. آیتیونز پینگ یا همان آیتونیز یک پلتفرم شبکه اجتماعی بود که با تمرکز روی موسیقی طراحی و تولید شده بود.
 
این قابلیت، به کاربران اجازه می‌داد تا موزیک‌های جدید و مورد علاقه خود را به دوستانشان به اشتراک بگذارند و یا از طریق شبکه ایجادشده با دوستان، موزیک‌های مورعلاقه را پیدا کند. همچنین کاربران می‌توانستند خوانندگان محبوب خود را دنبال کنند و از کنسرت‌های پیش رو در نزدیکی محل زندگی خود باخبر شوند.
 
اما پینگ نتوانست آنچنان که بایدوشاید محبوب شود و همانند فیسبوک و توییتر در میان کاربران جا بیفتد. یکی از دلایل عدم استقبال کافی از پینگ این بود که کاربران برای استفاده از آن می‌بایست از طریق آیتیونز خود اقدام کنند.
 
از این رو، بسیاری از کاربران ترجیح دادند تا به سمت اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی بروند که دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. این مسائل باعث شد تا اپل در سال 2012 به عمر این محصول خود پایان دهد.

 
اپل نیوتون (1993)
یکی دیگر از محصولات اپل که در سال 1993 عرضه شد، Newton نام دارد. دستگاهی در قالب دستیار دیجیتال شخصی که برای افراد کم سن‌وسال طراحی شده بود. در آن زمان، که خبری از سیری و آیفون نبود، اپل نیوتون می‌توانست رویدادهای مهم را به کاربر یادآوری کند و به ادعای اپل می‌توانست حتی دستخط صاحب دستگاه را نیز شناسایی کند.
 
اما در عمل چنین چیزی را شاهد نبودیم و اپل نیوتون هرگز نتوانست انتظارات را برآورده کند. استقبال پایین و نبود ویژگی‌ها جذاب، باعث شد تا اپل در سال 1998 به تولید این محصول خاتمه دهد.

 
اپل پیپین (1996)
اپل با محصولی جدید تحت عنوان پیپین (Apple Pippin)، قدم به بازار بازی گذاشت. کنسولی که تقریبا 25 سال پیش عرضه شد و ترکیبی از یک کامپیوتر و کنسول بازی را در خود جای داده بود. اگرچه این ایده در زمان خود بسیار جالب توجه بود، اما نتوانست مورد توجه کاربران قرار گیرد و به شکستی دیگر برای اپل ختم شد.
 
این محصول نیز به مانند دیگر محصولات اپل، گران بود و کاربران برای خرید آن می‌بایست 599 دلار را بپردازند. تولید اپل پیپین در سال 1997 پایان یافت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.